Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bytte original navi til DAB+

Startet av kristoffer, fredag 17. november 2017, klokken 13:08

« forrige - neste »

kristoffer

Jeg er en av tydeligvis flere her, som har Discovery Pro (2014 e-Golf) uten DAB. (flere av de importerte er uten DAB)

Siden skjermen er den samme, antar jeg at det er kun hovedenheten (naviboksen) som ligger i hanskerommet som må byttes.
Er det noen som har prøvd dette?

Utfordringer med dette (men løsbart):
- Jeg antar at den har "component protection" så den må låses opp av Møller.
- ny antenne til DAB? eller muligens FM/diversity kan brukes
- usikker på om det er forskjellig hovedenheter, så hvordan vite hvilken jeg skal kjøpe...

Har feks denne:
https://www.ebay.co.uk/itm/MMI3-SAT-NAV-DAB-HEADUNIT-SD-CARD-for-VW-GOLF-MK7-5G0035874-5G0919866N-/253001937475

BTW, jeg har VCDS og er noenlunde bevandret der.
eGolf 2014
ModelX 90D

SteinarSun

Enheten sklir rett inn, men du må ha dab-antenne, evt fm/dab-splitter.
Må nok inn på Møller for å låse opp
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

boyo

Dette kan du bare glemme.
Har forsøkt dette I en Audi A3 (samme head-unit).
(Ble gjort hos Møller med online-codierung)

Fabrikken gir IKKE ut kode for å bytte til annet enn enhet med samme delenummer som original. Dette uavhengig av om du har betalt de nesten 70000!!! som Møller forlanger for fabrikkny enhet.
Audi E-Tron 55 AS 2022
VW ID.3 2021
Tesla Model Y (bestilt)

Vronn

#3

nortrahof

Det virker som om denne Alpine-radioen ikke er tilpasset til E-Golf men kun en "fossil" Golf?
Ingen henvisninger i teksten til E-Golf om integrering til bilens systemer.

For øvrig må det vel være mulig å finne en radio fra en kollidert E-Golf med antenne? Jeg byttet ut radioen på en E-UP uten problemer. Man må få med seg antennen også! - Muligens er det ingen DAB-antennekabel forhåndsinstallert i E-Golfer uten DAB+? Det var det ikke i E-UP. En antennekabel koster rundt NOK 100 på EBAY inkl. frakt.
Husk å få med tyverikoden til radioen - eller bil-/VIN-nummeret den har sittet i. VAG-verkstedet kan finne tyverikoden ut fra disse nummer (dersom du har kvittering).
Det er ingen uniknummer som gjør bilradioen inaktiv på E-UP (som må endres hos VAG). - Tror det samme er tilfelle på E-Golf?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Vronn

Hvis man ser på bildene så er den tilpasset fossil golf med lesning av forbruk og slikt, vil tro at systemet som forteller disse data til spilleren er de samme uavhengig av hvilket drivstoff bilen har. MEN dette er bare hva jeg tror. En tlf til bilradiospesialisen er nok lurt om man tenker på dette.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA