Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Oslo - Ålesund

Startet av fcasper, søndag 04. november 2018, klokken 16:27

« forrige - neste »

fcasper

Har anskaffet meg eGolf, bor i Oslo og har tilhørighet i Ålesund.

Noen som har erfaringer med denne distansen og eGolf?

Kjøretid, ladepunkter mm...

Dersom det er lite erfaringer, vil jeg oppdatere tråden med min reise når den gjennomføres eventuelt før jul/rett over nyttår.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk


elekTrond

'13 Mjau

fcasper

Da starter årets eventyr: Ålesund - Oslo med stopp/overnatting på Vinstra. Overnatting er lagt inn for å unngå stress med juletrafikken på årets verste dag.

Tenkte å legge inn litt oppdateringer underveis,  for å gi et inntrykk av hvordan en slik tur på vinterføre foregår.

Starter med fullt batteri på Lørenskog Stasjon og satser på første stopp på Espa.

God jul til alle!

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk


z4rd

Kjør pent, og god jul til deg også! :)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

fcasper

Første stopp Espa!

Ved start Lørenskog kl. 16.00, hadde vi 165 km til disposisjon.

Ved ankomst Espa kl. 17.00 var det 100 km igjen. (53%)
Avstanden vi har lagt bak oss så langt er på 82 km, så her ligger vi foran skjema. 

Etter 20 minutters lading og bollekjøp/toalettbesøk- er vi nå igjen på 80% og har nye 150 km til disposisjon.

Neste etappe har mål i Lillehammer (91km).

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk


fcasper

19.00 og ankomst Øyer. 80 km igjen på batteriet (40%) etter å ha kjørt 113 km siden Espa.

Det går overraskende bra, og rekkeviddeangsten har for lengst forsvunnet. Har også blitt positivt overrasket over tilbudet av hurtigladestasjoner og ikke minst hvor få som bruker de i dag.

Kort pitstop her før vi kjører til overnatting på Vinstra, men ser absolutt at man kunne tatt hele strekket uten problemer - om det fortsetter slik.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk


elekTrond

Godt å høre. Kan du oppdatere oss med kjøreforhold, uteTemp og om mulig battTemp på reisa? Dette er nyttig tilleggsinformasjon. TeslaKiaBjørn Nyland bruker windy.app til å se an vindforholdene der han ferdes. Langs Mjøsa er det nullføre, så relativt tørt og mildt.

Ved neste hurtiglading, kan du merke deg leverte kWh ved bl.a. f.eks. 2, 6, 10, 15, 20 minutter og gange opp med noe som går opp i 60? Da får du ladeeffekt ved de tidspunktene. Med tiden(!) lærer du når det lønner seg å avbryte.

Med tanke på ladeeffekt og total reisetid, har du regnet på hvor langt ned du bør slippe batteriprosenten før du bør lade opp igjen? Kan hende det er raskere å lade 30 -> 60, framfor 53 -> 80 %. Som jeg mistenkte, kjører GE batteriet hardt i sine beregninger:

       
  • Gesamt ca. 9 Stunden 56 Minuten
    Fahrzeit ca. 7 Stunden 27 Minuten
    Ladezeit ca. 2 Stunden 29 Minuten*
  • GK Gjøvik: Ladepunkt nach 123 km, Ladezeit ca. 58 Minuten - SOC an 12%, ab 88%*
  • Fortum Otta: Ladepunkt nach 150 km, 273 km insgesamt, Ladezeit ca. 1 Stunden 3 Minuten - SOC an 5%, ab 88%*
  • GK Åndalsnes: Ladepunkt nach 151 km, 424 km insgesamt, Ladezeit ca. 28 Minuten - SOC an 4%, ab 64%*
  • Ziel nach 107 km, 530 km insgesamt
    Ålesund, Norwegen
Dette er nok fundert på sommerføre(?), jeg fant iaffall ingen værvalg. Jeg valgte '17 e-Golf og 80% SOC ved avreise: goingelectric.de/stromtankstellen/routenplaner/2955297

God tur videre i morra! :+1:
'13 Mjau

fcasper

Takk for innspill! Her må det nok mer erfaring til før jeg går i detaljer, men virkelig nyttige verktøy som sikkert spiller inn som faktor.

Snitt temp i går lå på ca - 2 og opplett hele veien.

Nå har ikke tiden vært avgjørende, men ser absolutt at fra 30%-70% vil være mest effektivt dersom tiden spiller rolle. Ny erfaring er også at batteriet lades hurtigere når det er varmt.

Avmarsj straks.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk


fcasper

Ble et kort pitstop på Otta, med 70 km resterende på batteriet (35%). Kunne sikkert kjørt direkte til Dombås, hvor vi står nå, men ladet opp til 70% på Otta og er nå tilbake på 35% (Dombås).

Lader litt her, så satser vi på at nedoverbakkene til Åndalsnes med rekuperasjon, gir oss grei margin for en lading der.

-6 grader og lett snøfall på Dombås.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk


lars667

Spennende å høre hvordan e-golfen fungerer på lenger turer, spesielt med ladesituasjonen på strekningen du kjører. Bor ikke langt fra Otta selv, og var der en tur i går. Hvor var det du ladet? Stasjonen med grønt skur rundt midt på den store parkeringsplassen, eller den enkeltstående ved siden av det lille senteret? Sistnevnte er nok litt for anonym. Da jeg var på Otta i går, var begge ladeplassene opptatt av 1 fossilbil. Dette var tilfellet begge gangene jeg så etter (lurte på å ta en top-up), og med forskjellige biler. Så her har ikke Fortum merket ladestasjonen sin godt nok. TeslaBjørn var også innom denne på tur enten med Hyundai Ioniq eller E-golf. Da var den opptatt pga. en elbil som sto parkert, uten å lade :-)

Hvordan var Dombås? Er det ikke bare 2 hurtigladere for andre enn Tesla der (16 for Tesla)? Var i såfall litt heldig med å få lade der? Begynner å forstå at teslaeiere har ganske stor fordel på lading.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA