Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bakrutene og regn, trenger hjelp

Startet av Osloensis, torsdag 16. november 2017, klokken 21:45

« forrige - neste »

Osloensis

Jeg har for øyeblikket en lånebil, en Ioniq. Den er god å kjøre, men jeg sliter litt med bakrutene. Det nederste blir raskt skittent selv ved fint vær. Men idag, da det regnet, var det umulig å se bakover. Begge bakrutene var fulle av vanndråper. Og jeg klarer ikke å finne vindusviskere bak. Og sidespeilene var også fulle av dråper. Så jeg ante ikke hva som skjedde bak meg.

Er det en eller annen funksjon jeg ikke har funnet ut av ennå? For det skal vel ikke være slik at man ikke kan følge med bakover i dårlig vær?

Nissan e-NV200 Evalia 2015 (overtatt okt 2017)

Timmen

Er desverre ikke noe enkelt å gjøre her.. eneste er vell å vaske vinduene med noe vannavisende .

Men nå er vell forsåvidt alt som er bak fortid!
2017 Hyundai Ioniq EV, Polarhvit, teknikk, skinn og soltak.

Karl-Wilhelm

Dette er dessverre en av de negative sidene til Ioniq, dårlig sikt ut bak... den har ikke visker bak forøvrig.

Dersom dette er et kjøretøy du kunne tenke deg dog, hvis vannet ikke perler godt nok så har Timmen en god løsning. En litt glorete tittel, men ellers grei guide her:

https://www.youtube.com/watch?v=vJkfrY2owb0
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

yhafting

Sitat fra: Osloensis på torsdag 16. november 2017, klokken 21:45
Jeg har for øyeblikket en lånebil, en Ioniq. Den er god å kjøre, men jeg sliter litt med bakrutene. Det nederste blir raskt skittent selv ved fint vær. Men idag, da det regnet, var det umulig å se bakover. Begge bakrutene var fulle av vanndråper. Og jeg klarer ikke å finne vindusviskere bak. Og sidespeilene var også fulle av dråper. Så jeg ante ikke hva som skjedde bak meg.

Er det en eller annen funksjon jeg ikke har funnet ut av ennå? For det skal vel ikke være slik at man ikke kan følge med bakover i dårlig vær?

Varmetrådene i bakruta funker greit nok ved regndråper og snø. Stort sett er ikke vann på ruta et problem bare man kommer opp i fart.

Ellers skjer det svært lite interessant i den nedre delen av bakruta. Men det er kanskje litt forskjell på hvor man har hodet plassert? For meg er taket(oversiden av ruta) det største hinderet for utsikt bakover. Sånn sett spiller det ikke så stor rolle med den nedre delen- selv om den ikke er så pen tilgriset.
2021 Energica SS9+ 
2017 Hyundai Ioniq

Zimon

@Karl-Wilhelm - takker for god video med godt tips. :)
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA