Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan henger du opp ladekabelen for å beskytte pluggen mot snø og regn?

Startet av kenneho, torsdag 16. november 2017, klokken 19:26

« forrige - neste »

kenneho

Hei.

Min Salto ladestasjon er koblet til Soul'en min via en "løs" ladekabel. Når ladekabelen ikke er i bruk trenger jeg å få lagret den på en forvarlig måte, og skulle gjerne fått tips til hvordan jeg best kan gjøre dette.

Så vidt jeg kan se er det ingen naturlig måte å henge ladekabelen min fast på ladestasjonen på, så jeg må hente ladekabelen ved siden av. Jeg tenkte henge opp en krok som jeg kan kveile kabelen rundt, men er usikker på hva jeg gjør med selve pluggen eller hva det kalles. Hvis det bare henger og slenger i luften vil det komme regn og snå inn i pluggen, som kanskje ikke er så gunstig når pluggen skal inn i bilen for å lade.

Hvordan oppbevarer dere andre ladekabelen, og ikke minst pluggen? 

Ipadjove

#1
En får kjøpt slike 'fake-kontakter' som lade'pistolen' klikkes inn i. Da henger den fint, og er ganske beskyttet mot vann.

kenneho

Takk, noe sånt så veldig interessant ut. Jeg prøvde et kjapt google-søk for å finne ut hvor jeg kan kjøpe noe sånt, men fant ikke noe av interesse. Hvor går jeg for å anskaffe dette?


kenneho

Se der ja. Takk!

Hva gjør du med selve kabelen forresten? Jeg har en 4,5 meter lang kabel, og skulle gjerne sett at jeg slapp å kveile denne sammen hver gang etter bruk, for den vil typisk ligge og slenge på bakken og bli ganske skitten. En trommel eller noe hadde vært topp, men kanskje det finnes noen bedre løsninger der ute.

Ipadjove

Finnes nok maaange løsninger :) Kabelen fra ladeboksen går bare en gang rundt laderen, henger i en stor bue. I carport, ikke krise her om den ligger litt ned i bakken.

På jobb skal jeg montere en billig slangeholder fra Biltema som jeg har lakket svart. Har ikke testet det enda men tror det skal bli bra. Har den medfølgende schuko-ledningen med kladd hengende der til vanlig.

geear

Ladekabelen jeg bruker kom med gummihetter hengende på kabelen, for begge ender. Fant ut at det bare var dill å ha de hengende, og tok de derfor av. Den som hører til enden som skal i bilen skrudde jeg fast på veggen, så der dockes den når den ikke er i bruk. Fungerer knall.  8)

SveinJ

2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien


Counterpointer

Sitat fra: gr på torsdag 16. november 2017, klokken 20:20
Ladekabelen jeg bruker kom med gummihetter hengende på kabelen, for begge ender. Fant ut at det bare var dill å ha de hengende, og tok de derfor av. Den som hører til enden som skal i bilen skrudde jeg fast på veggen, så der dockes den når den ikke er i bruk. Fungerer knall.  8)
God ide

Jeg skrudde inn en krok i gummien på kabelen som henges i en heisemekanisme som henger i taket siden jeg har kabelen midt i garasjen fritthengende.

elbilbølle

Fest en pen aluminiumsfelg på veggen ved siden av ladestasjonen. (uten dekk). Her kan du snurre kabelen så fint som bare det.

elektrolux

God ide! Har gjort det samme selv.

Fin gjenbruk og kombinert med et vinklet dummy som dekker hullet i midten gir dette et kult oppheng.

Bruker selv en gammel skadet motorsykkelfelg fra min BMW K1 for å henge kabler over.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: elbilbølle på søndag 19. november 2017, klokken 21:59
Fest en pen aluminiumsfelg på veggen ved siden av ladestasjonen. (uten dekk).
Selv har jeg brukt den løsningen for hageslangen i mange år :D   
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

J.Lafton

Jeg har valgt løsning med spirralkabel, da slipper den å bli liggende på bakken.
2019 Tesla Model 3 LR
2018 Volkswagen E Golf SOLGT
2014 Nissan Leaf Tekna SOLGT

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA