Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

forvarming - stopp av lading

Startet av ola77, torsdag 16. november 2017, klokken 14:54

« forrige - neste »

ola77

forvarmer bilen min. Når jeg ser på onstar blir ladestatus til stoppet når jeg setter på forvarmer og batteriprosenten går ned etterhvert, pga den bruker strøm fra batteriet. Trodde den fortsatt ladet når man brukte forvarmer og ladekabelen står I..

Ipadjove

Bruker du medfølgende ladekladd? Den lader med 6 eller 10A. Dvs max ca 2.2 kW. Bilen kan varme med ca 6-7 (?) kW. Da brukes det også strøm fra batteriet.

ola77

Brukte den medfølgende ladekabel med kladd og lada med 6A. Det jeg syntes var rart var at ladestatus gikk fra lade til stoppet når jeg trykka på forvarming fra onstar.

Ipadjove

Ja har sett det samme. Vet ikke, men har bare regnet med at det er pga at det går bare litt inn på bilen og mye ut, dvs at totalen blir minus.

zbk

Ladestatus i appen er ikke helt til å stole på. Se på ladelyset når du kommer ut så vet du sikkert om det lades.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Amundmo

Jeg er plaget med at når bilen er kolet til lader og er blitt fulladet så vil ikke forvarming starte. Appen henger seg bare opp, og når jeg forsøker via fjernkontrollen så skjer det heller ingenting >:(  Når bilen ikke er fulladet så er det aldri noe problem... Flere som opplever dette?
Ampera-e bestilt 29/9- levert juni 17.

Nickelilltroll

Här fungerar det till 100%, förvärmer, laddar och är toppen. Angående vad som blir prioriterat så är det enkel matematik och bilen är duktig på att ordna upp själv i detta.

Har själv "bara" ladekladd med en dedikerad 10Ah kurs för min bil. När förvärmningen blir startad via app eller nyckel så går mycket av strömmen från batteriet då kursen redan är maxad till laddning. Men sett att när batteriet på förhand är fullt så mixar den, då går ström från både kurs och batteri till förvärmning. Sett det då det blinkar grönt i framrutan när jag kommer ut medans värmen durar och går. Hur den styr detta verkar inte stå i instruktionsboken.

Den avgörande faktorn är hur stor kurs man har eller vilken laddnigstillkoppling(kabel).

Men att det fungerar med 10Ah kan jag intyga :D
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

Nickelilltroll

Sitat fra: Amundmo på søndag 26. november 2017, klokken 16:30
Jeg er plaget med at når bilen er kolet til lader og er blitt fulladet så vil ikke forvarming starte. Appen henger seg bare opp, og når jeg forsøker via fjernkontrollen så skjer det heller ingenting >:(  Når bilen ikke er fulladet så er det aldri noe problem... Flere som opplever dette?

Detta har jag varit borta i 1 gång(idag faktiskt!!). Då hade bilen stått med ladekladd i många minus i 1 vecka. Löste detta genom att gå ut, starta bilen, stoppa och låsa. Då fungerade förvärmningen fint
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

Amundmo

Sitat fra: Nickelilltroll på tirsdag 28. november 2017, klokken 07:02
Här fungerar det till 100%, förvärmer, laddar och är toppen. Angående vad som blir prioriterat så är det enkel matematik och bilen är duktig på att ordna upp själv i detta.

Har själv "bara" ladekladd med en dedikerad 10Ah kurs för min bil. När förvärmningen blir startad via app eller nyckel så går mycket av strömmen från batteriet då kursen redan är maxad till laddning. Men sett att när batteriet på förhand är fullt så mixar den, då går ström från både kurs och batteri till förvärmning. Sett det då det blinkar grönt i framrutan när jag kommer ut medans värmen durar och går. Hur den styr detta verkar inte stå i instruktionsboken.

Den avgörande faktorn är hur stor kurs man har eller vilken laddnigstillkoppling(kabel).

Men att det fungerar med 10Ah kan jag intyga :D
Sitat fra: Nickelilltroll på tirsdag 28. november 2017, klokken 07:15
Sitat fra: Amundmo på søndag 26. november 2017, klokken 16:30
Jeg er plaget med at når bilen er kolet til lader og er blitt fulladet så vil ikke forvarming starte. Appen henger seg bare opp, og når jeg forsøker via fjernkontrollen så skjer det heller ingenting >:(  Når bilen ikke er fulladet så er det aldri noe problem... Flere som opplever dette?

Detta har jag varit borta i 1 gång(idag faktiskt!!). Då hade bilen stått med ladekladd i många minus i 1 vecka. Löste detta genom att gå ut, starta bilen, stoppa och låsa. Då fungerade förvärmningen fint

Jeg har 16A kurs og lader alltid med ladekladd innstilt på 10A. Ved oppvarming så bruker vel bilen mye mer enn 10A så forståelig at den må bruke av batteriet, men er allikevel undrende til hvorfor bilen ikke klarer å starte forvarmingen når bilen er fulladet og koblet til strøm. Bilen står som regel alltid tilkoblet strøm når den står i garasjen, så bilen er i de fleste tilfeller alltid fulladet= kan ikke benytte meg av forvarmer. Kjører ofte Hamar-bærum og tilbake så hver KW teller, spesielt nå vinterstid ;D
Ampera-e bestilt 29/9- levert juni 17.

Radar70

#9
Jeg ladet i natt på 6Ah og startet forvarming fra app. Det grønne ladelyset i frontruten fortsatte å blinke på samme måte. Så da konkluderer jeg med at bilen fortsetter å lade selv med forvarming :+1:
Opel Ampera-e Quantum Grey med alt utstyr - Bestilt 28/9-16 - Levert 16/6-17

Vannkraft

#10
Sitat fra: Radar70 på onsdag 29. november 2017, klokken 12:10
Jeg ladet i natt på 6Ah og startet forvarming fra app. Det grønne ladelyset i frontruten fortsatte å blinke på samme måte. Så da konkluderer jeg med at bilen fortsetter å lade selv med forvarming :+1:

Det er et definisjonsspørsmål. Bilen får tilført 6A men denne energien (1,4Kw) går til oppvarming av bilen. I tillegg henter den ekstra med energi fra batteriet. Mao det foregår ingen lading selvom bilen blinker grønt.

Jeg lader med 24A (5.3Kw) og selv det er ikke nok til å unngå å tappe strøm fra batteriet. Etter oppvarmingen fortsetter bilen å lade i 15 min. Onstar rapporterer at ladingen har stoppet under oppvarmingen, og etterpå at den lader - hvilket høres fornuftig ut.

Redigert:
Ny test idag med 32A (7kw-ish) - bilen brukte også denne gang all strøm til oppvarming

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA