Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Verdi på fri supercharging?

Startet av Counterpointer, torsdag 16. november 2017, klokken 14:08

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: spirrevipp på torsdag 16. november 2017, klokken 16:57
- Prisen varierer fra land til land (Danmark er f eks ca NOK 3 per kWh)

I fjor sommer leide vi hus på Falster. Fra Strømstad via Helsingborg/Helsingør båten og ned til Falster brukte vi kanskje 70-80kWh på supercharger (mye i Falkenberg og litt i Køge).

Selv om Nørre Alslev supercharger lå kun 20 minutter fra hytta, og vi passerte den flere ganger på dagstur, gadd jeg aldri stoppe der. Ladet på hytta til 2,80 eller noe sånt mens bilen stod parkert.

Hjem kjørte vi til køben og tok båt.

Selv med mye kjøring i Danmark gikk det bare 20-30kWh i suoercharging i DK.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Hvis en overveier Europatur  så vil gratis ubegrenset være en fordel, hvis ikke klarer en seg på kvote.

Så verdi av ubegrenset stiger også hvis en har bilen i mange år med langturer.

I mitt hode vil gratis ubegrenset som følger bilen også være godt salgsargument så jeg tror jeg står ved ca 10 tusen som verdi på fri supercharging som følger bilen.

cirys1

Jeg tror mange selger med fri SC uten og ha det i disse dager, det kan det bli reklamasjoner av.
Jeg var hos Tesla på torsdag og selv de slet med og finne ut av hvilke som hadde det permanent og de som følger eier. Han ene selgeren sa at det er så og si ingen som har bestilt i år som har det permanent (?)

turfsurf

Det er forsåvidt lett å omgå superlading følger eier, men det er jo en annen sak.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på søndag 19. november 2017, klokken 20:08
Det er forsåvidt lett å omgå superlading følger eier, men det er jo en annen sak.
Forklar gjerne
Høres interessant ut og er on topik

MyMuffin

Sitat fra: knut.aulie på mandag 20. november 2017, klokken 09:00
Sitat fra: turfsurf på søndag 19. november 2017, klokken 20:08
Det er forsåvidt lett å omgå superlading følger eier, men det er jo en annen sak.
Forklar gjerne
Høres interessant ut og er on topik

Fri superlading som følger eier, følger altså eiers tesla konto. 
Normalt sett ved kjøp/salg av brukt tesla så sender kjøper kopi av vognkort til tesla for å få overført eierskapet av bilen til en ny tesla konto. Det er vel her Tesla har mulighet til å fjerne fri superlading.

Hvis selger derimot er så grei at han lar kjøper få direkte tilgang til selgers teslakonto så har kjøper ingen grunn til å oppgi omreg til tesla og dermed fortsetter fri superlading.

Dette er egentlig bare hva jeg klarte å tenke meg til her og nå, kan godt hende denne teorien ikke stemmer.
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

Sjaugen

Sitat fra: MyMuffin på mandag 20. november 2017, klokken 11:53

Fri superlading som følger eier, følger altså eiers tesla konto. 
Normalt sett ved kjøp/salg av brukt tesla så sender kjøper kopi av vognkort til tesla for å få overført eierskapet av bilen til en ny tesla konto. Det er vel her Tesla har mulighet til å fjerne fri superlading.

Hvis selger derimot er så grei at han lar kjøper få direkte tilgang til selgers teslakonto så har kjøper ingen grunn til å oppgi omreg til tesla og dermed fortsetter fri superlading.

Dette er egentlig bare hva jeg klarte å tenke meg til her og nå, kan godt hende denne teorien ikke stemmer.

Dvs. å beholde bilen i selgers navn?
Det er jo en helt tullete risk. Er det ikke uansett 400 Kwh/år inkludert uten free supercharging? Betaler vel småpenger totalt om man ikke er storforbruker av de stasjonene
2017 S 75D

turfsurf

Man omregistrerer jo bilen, men bytter bare epost / navn på kontoen. Gjorde dette ved kjøp og salg av den første Teslaen for å slippe å vente på at de skulle registere eierbytte. Funker jo ikke hvis man har flere biler på den samme kontoen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Høres ut som en veldig tillitssak mellom kjøper og selger for å få til fortsatt fri supercharging.
Tror jeg skjønner poenget, takk for forklaring

Wattson

#24
Tilbake til innledningsspørsmålet: Verdi på fri supercharging?
For meg med mye langkjøring i Norge, Sverige og Danmark har dette stor verdi:
Kjører årlig 5-10 tKm småkjøring hvor jeg lader hjemme.
Kjører årlig ca 25 tKm langkjøring med lading på superchargere:
5000 kWh minus 400 kwh (hvis jeg hadde hadde hatt begrenset lading) =
4600 kWh x  Kr.2,- (gjennomsnitt da strømmen er mye dyrere i Danmark)=
kr. 9 200,- pr år.

Har vel bilen i tre år og da blir verdien for meg 27 600,- og det samme for kjøper av bruktbilen hvis likt kjøremønster. Nå snakker vi jo bare om fordelen ved ny og gammel ordning hos Tesla, men i den totale verdien er det vel riktig å legge til drivstoffet ved kjøring med fossilbil som alternativ? 
Kun langkjøring 2500mil x kr (15 x 0,7) x 3år = kr. 78 750 + 27 600 =
Total verdi for meg over 3 år: kr. 106 350,-
Mod Y LR 1ste september 2022, enhanced autop.
S90D 22de mars 2017 mcu1(64GB eMMC),ap2.0,hw3/fsd
S85D 27de mars 2015 AP1 (byttet inn)

petersv

Drivstoffutgift må tillegges begge alternativene, så det kan strykes/er irrelevant.

Wattson

Tilbake til innledningsspørsmålet: Verdi på fri supercharging?
For meg med mye langkjøring i Norge, Sverige og Danmark har dette stor verdi:
Kjører årlig 5-10 tKm småkjøring hvor jeg lader hjemme.
Kjører årlig ca 25 tKm langkjøring med lading på superchargere:
5000 kWh minus 400 kwh (hvis jeg hadde hadde hatt begrenset lading) =
4600 kWh x  Kr.2,- (gjennomsnitt da strømmen er mye dyrere i Danmark)=
kr. 9 200,- pr år.

Har vel bilen i tre år og da blir verdien for meg 27 600,- og det samme for kjøper av bruktbilen hvis likt kjøremønster

PS: har korrigert litt for mer strømforbruk om vinteren, slik at årlig verdi for meg blir kr. 10 075, og på tre år blir dette 30 225,-
Mod Y LR 1ste september 2022, enhanced autop.
S90D 22de mars 2017 mcu1(64GB eMMC),ap2.0,hw3/fsd
S85D 27de mars 2015 AP1 (byttet inn)

Knut Røe

Her er en tesla eier som har begynt å mine bitcoin med gratis strøm fra supercharger. Effekt på ca 3 kw kontinuerlig.
https://www.treehugger.com/economics/tesla-owners-are-mining-bitcoins-free-power-charging-stations.html

Tuxedo

LOL.  Er ikke mye bitcoin du får minet med 3 kW i dag. Sannsynligvis en spøk.

Knut Røe

Folk gjør hva som helst for å få noe som er gratis.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA