Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forvarming av bilen - dårlig varme

Startet av stefse, torsdag 16. november 2017, klokken 12:59

« forrige - neste »

esvest

Må legge til at da jeg fikk bilen og forhandler skulle sette opp appen for meg, måtte de, etter mye prøving, rulle bilen ut av bygget for å få dekning. Har dekning i garasjen hjemme, men har hatt problemer om jeg har satt den ute og nær garasjen til naboen.
Når man har full dekning på mobilen i lomma, skulle da i hvert fall en bil med kraftigere antenner ha dekning. I tillegg er jo en elbil er anbefalt å lade innendørs...

Loth

En liten oppdatering fra min side er at bilen har vært inne til 'utbedring' et par ganger etter mitt forrige innlegg. Sist gang ble det lagt inn en oppdatering fra VW ut i fra en feilkode som lå inne. Bilen varmet da bedre den dagen og neste dag, før jeg igjen følte den var tilbake til å varme dårlig. Har merket det flere ganger tidligere at den har blitt bedre i noen dager etter at den har vært inne til utbedring. Er så utrolig irriterende da jeg var meget fornøyd den første tiden jeg hadde bilen, da forvarmet den som bare det og jeg trengte ellers ikke å justere opp noe viftehastighet under kjøring. Helt fram til at den ironisk nok ble 'tilbakekalt' for en utbedring av varmepumpen siden det kunne forekomme problemer med den på enkelte modeller!

Har nå fått nok en ny time, også pga. at bilen veldig ofte rapporterer om 'Svakt 12v batteri'.



Loth

Sitat fra: esvest på søndag 21. januar 2018, klokken 17:26
Har en 2018 egolf og er veldig skuffet over forvarmingen som mange andre tydeligvis. Dårlig egnet til å tine opp bilen når det er kaldt. Direktestart via app funker nesten hver gang, men tidsinnstilt virker sjeldent eller aldri. Skjønner ikke hvorfor varmepumpa skal kjøre så 'sakte' når den står i laderen med fulladet batteri.
Tror det er viktig at alle gir tilbakemeldinger til forhandler OG car-net via nettsiden.

Leste på nettsiden at forvarming under lading stopper etter 30 min og etter bare 10 min uten lader koblet til.
http://volkswagen-carnet.com/int/en/start/app-overview/e-remote/e_manager_climate.html#tab/open/9d2e032c-78a8-4d49-97a1-6a7a81e0295c/accordion/open/faq3

Høres ikke veldig betryggende ut at 2018 modellene fortsatt har problemet. Men at den ikke starter med tidsinnstilt avgangstid har ikke jeg hatt problemer med i alle fall. Har vel skjedd noen veldig få ganger, husker jeg en gang måtte inn å 'slette' / stille inn på nytt for å få de i gang igjen. Du har valgt å tillate klimaregulering uten strøm tilkoblet, og 'Høy' på viftehastighet i bilen? Kanskje det har kommet enda flere innstillinger på 2018, men antar du har sjekket ut :-)

Amatøren

Sitat fra: esvest på søndag 21. januar 2018, klokken 17:26
Tror det er viktig at alle gir tilbakemeldinger til forhandler OG car-net via nettsiden.

For eksempel: kundeservice@moller.no
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

offpist

Jeg byttet fra 10A ladekabel til en 16A variant og det er ingen tvil om at forvarme nå er bedre.
Men det er synd ikke setevamen også slår seg på under forvarming om den var på når man går fra bilen, slik det gjøres på Nissan Leaf, vår andre bil. Det er noe med å sette seg ned i iskalde skinnseter (og iskaldt ratt)...
Så når det gjelder komfort om vinteren fremstår vår 2011 modell Nissan Leaf flere hakk forran E-Golf.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Mobileum

Her er mitt faste oppsett. Alltid varm bil. Muligens fordi jeg bor på de sydlige breddegrader, les Vestfold. Men har da hatt -10 i vinter. Reiser kl 0815.

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

stefse

Dette kjører nok varmen lenger, men hva hjelper det sålenge varmepumpa går på 5% av full kapasitet  ::)
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Mobileum

Setter man på en 200 watt varmeovn i 20 minutter vil det bli varmere enn om den stod på i 5 minutter.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Roffa

Hei. Jeg er ny her på forumet, men har nå lest denne tråden og forstår at det er flere som har problemer med varmen i bilen sin. Det har jeg også i min 2016 mod. Det vil si denne vinteren. Mine 2 tidligere vintere med bilen, har dette fungert over all forventing. Faktisk så varm, at jeg måtte lufte ut før kjøring. Men etter service i januar 2017 eller 2018, og da en software oppdatering, får jeg maks 8 grader i bilen ved forvariming. Bilen har nå vært ut og inn 9 ganger med dette problemet siden 10 januar i år, uten forbedring. (har en tråd på face ang. dette  https://www.facebook.com/groups/576647392440073/?multi_permalinks=1365311300240341&comment_id=1379348478836623&notif_id=1522850190820926&notif_t=feedback_reaction_generic&ref=notif )
Etter mye tåpelige tilbakemeldinger uten løsning fra verkstedet, vurderer jeg nå og ta dette videre med forbrukerrådet for hjelp. Jeg mener denne software oppdateringen har ødelagt funksjonaliteten for varmen i bilen. Både ved forvarming og under drift. Siden dette er blitt et såpass utbredt problem og at  flere biler trolig også vil få denne software oppdateringen og samme varme problem, gått samme om dette ? Sterkere sammen ? Det er jo tross alt en ganske så godt solgt bil i Norge. Håper på tilbakemelding på dette innlegget her.
2016 eGolf

e-Golfer

Slenger meg på denne tråden jeg og. Har INTRO model, 2014 uten VP.

Forvarming fungerte fint første vinteren både på lading og på batteri.

Denne vinteren har bilen overhodet ikke blitt varm. Er i hovedsak kona som kjører den så jeg har ikke vært så tett på, men i dag skulle jeg bruke den, og satt på varme fra mobilen mens den sto på lading. Så inn i bilen at det kom lys i lampa i midtkonsollen, så jeg vet den ble slått på.

Etter 4 minutter går jeg tilfeldigvis forbi bilen igjen og ser at lampa har slukket og at forvarming tydeligvis er avsluttet. Dette er mens bilen står på lading. Under 4 minutters forvarming... Ikke rart den ikke blir varm...

Noen andre som har sjekket hvor lenge den faktisk går?
e-Golf bestilt 26.02.2014, levert 28.07.2014. Night Blue Metallic, 18" Durban + alt utstyr.

Apache

Har noen med helt ny nil samme problem? Helt ny bil burde ha samme software

skulleVøri

Jeg har helt ny e-Golf 2018, og ikke hatt noen problemer med forvarming de tre ukene jeg har hatt den. Har bare brukt forvarming med 16A type 2 ladeboks og forhåndsinnstilt avreisetid, utetemperaturer ned til -10 grader, har skrudd av forvarming via batteri.

Bilen er god og varm når jeg setter meg inn, og kommer jeg 10-20 minutter etter oppsatt avgangstid er varmen fortsatt på. Så vidt jeg skjønner vil bilen prøve å lade batteriet først og skru på varmen etterpå. Jeg har bare hatt avgangstider hvor det var tid nok til det, kan nok være annerledes hvis tiden er knapp og bilen prøver å gjøre begge deler samtidig. Da er ikke 16A nok.

Derimot har jeg opplevd at det blir i kaldeste laget etter 30-60 minutters kjøring. Vet ikke hvorfor, men skal eksperimentere med vifte- og AC-instillinger neste gang det blir kaldt i været. Har bare brukt auto alt så langt.

stefse

Dette er en easy fix i SW, men for mekanikerne i VW er software tydeligvis ikke noe man fikler med.
Problemet er at VW har bestemt seg for at batteriet skal brukes minst mulig til forvarming, og kun dersom man lader på 16A så vil bilen bestemme at det er nok effekt tilgjengelig til å varme bilen uten å tappe batteriet.

Det jeg har sagt for noen år siden er at VW må lage en instilling som gjør at bilen prioriterer varme, evt. med en advarsel om at den som aktiverer den funksjonen risikerer å komme til en bil som ikke er fulladet, eller i verste fall nedtappet til  30% eller noe slikt.
Men VW er ikke akkurat som Tesla på dette området. De kjører sitt eget, faste løp.
Svært irriterende, spesielt siden BMW ikke har noe problemer med å la kundene komme til oppvarmet bil, med noe mindre strøm på batteriet.

Fikk forleden dag beskjed om at lisensen på app'en var utløpt, men sålenge dette problemet fortsatt eksisterer, er det helt uaktuelt å betale for en app som i beste fall kan brukes til å gjøre bilen lunken. Slik det er nå må jeg uansett ut for å ta ut laderen(!), og skru på bilen for å få den varm.  :-1:
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

offpist

Hei folkens.
Jeg gjorde noen undersøkelser i går kveld for å virkelig forstå hvordan dette med forvarming fungerer, og også for å se om det er mulig å endre noen innstillinger for å får mer varme. Jeg greide ikke endre noe men jeg har om ikke annet fått bedre forståelse av hvordan det virker.

NB: Min bil er en 2014 modell uten varmepumpe.

Forvarme uten ladekabel tilkoblet gir 10 minutter med forvarming.
Forvarme med ladekabel tilkoblet gir 30 minutter med forvarming.

Det er en beskjed som går på data-bus i bilen som heter:
"ENG125883-ENG123178 HV-EM_reduction_of_comfort_consumers-max_current_climate_aggregates".

Den bestemmer åpenbart begrensningen i varme apparatet.
Først av alt, batteri spenningen var 320V (50% SOC) når jeg testet.
Ved 10A kurs så begrenses PTC varme elementet med 5A@320V, altså 1,6KW.
Ved 13A kurs begrenses PTC på 7A@320V, altså 2,24KW.
Og sist men ikke minst, ved 16A kurs begrenses PTC på 9A@320V, altså 2,88KW.
Jeg fant også ut at når ladekabelen ikke står i er begrensningen fremdeles 2,88KW men da får man altså 10 minutter i stedet for 30 minutter oppvarming.

Med tenningen på sier begrensningen 22A, altså 7KW. (men så kraftig er ikke PTC så den når aldri det taket).

For å oppsummere: Skal man ha varm bil, er det beste å ha ladekabelen i og man bør også ha 16A kurs, altså ladestasjon.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

offpist

Jeg har også funnet ut at biler produsert før oktober 2014 ikke har tilgang på "avreisetid" i app`n.
Altså må man legge inn avreise tid i bilen, men man kan ikke endre det i app`n eller i portalen.

Det fant jeg ut hvordan man kan aktivere, og det fungerer på min bil. Plutselig fikk jeg tilgang til en funksjon jeg aldri har hatt før ;)
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA