Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forvarming av bilen - dårlig varme

Startet av stefse, torsdag 16. november 2017, klokken 12:59

« forrige - neste »

stefse

Sitat fra: offpist på lørdag 19. januar 2019, klokken 08:22



Ved 10A kurs så begrenses PTC varme elementet med 5A@320V, altså 1,6KW.
Ved 13A kurs begrenses PTC på 7A@320V, altså 2,24KW.
Og sist men ikke minst, ved 16A kurs begrenses PTC på 9A@320V, altså 2,88KW.
Jeg fant også ut at når ladekabelen ikke står i er begrensningen fremdeles 2,88KW men da får man altså 10 minutter i stedet for 30 minutter oppvarming.

Med tenningen på sier begrensningen 22A, altså 7KW. (men så kraftig er ikke PTC så den når aldri det taket).

For å oppsummere: Skal man ha varm bil, er det beste å ha ladekabelen i og man bør også ha 16A kurs, altså ladestasjon.
Bra undersøkelse, det er omtrent slik jeg regnet med det var.
Slik det burde ha vært er en ekstra if-setning eller opsjon med "vinteroppvarming", som skipper alt det der og tillater 22A(max) på varmen uansett. Men samtidig at bilens ladetilstand må være over f.eks. 30-70% for denne opsjonen å tre i kraft.

Prøv å si dette til en VW forhandler, da blir det vel kortsutning i den sikringsboksen  :D
Hadde man nådd fram til Elon Musk hadde det sikkert vært fikset på neste OTA release på en Tesla.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Amatøren

Skip forhandler og kontakt kundeservice direkte med saklig konkret forklaring.

Kanskje det da kan komme på I.D. serien. Håpet er jo en SW oppgradering på e-Golf (ved service besøk riktig nok).

kundeservice@moller.no
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

offpist

Gjorde noen flere undersøkelser av forvarming ved bruk av avreisetid.
Denne gangen er batteriet 100 og jeg kan bekrefte at de samme effektene på PTC i forhold ampere.
Men forskjellen er at nå er spenningen 355V, så på 16A kurs gir varme elementet 9A@355V=3195W.
På ladestasjonen leser jeg av 3360W, altså ca 165W tap på veien i lader.'

Anyhow, så til poenget.
30 minutter før angitt klokkeslett slår den på klimakontrollen i ca 5 sekunder, før den slås av igjen.
Trolig leser den av temperatur ute og inne og gjør en kalkulasjon om hvor lang tid den trenger for å varme bilen.

I dag er det bare -0,5 grader ute, så den startet varme apparatet 20 minutter før avreise klokkeslett.
På avreise-klokkeslettet er inne temperatur i bilen 27,9 grader (står på HIGH).

Nøyaktig 1 minutter ETTER avreise tidspunktet slår klimakontrollen seg av. Temperaturen i bilen er nå 28,4`C. Dette er jo faktisk veldig bra.

Jeg har jo hatt bilen i 3 år men det var ikke slik jeg trodde timeren virket. Nå som jeg veit nøyaktig hvordan den virker, kan jeg optimalisere timingen.

I første bidet er data på avreise tidspunktet (kl14:00)
I andre bildet er data rett før varmeren skal slå seg av (14:14)

I neste post kommer data for hvordan den virker med planlagt forhåndsvarming når bilen ikke er tilkoblet strøm. Jeg venter et par timer så bilen blir kald igjen.


Kjører:
Grå 2013 Model S P85

offpist

Er jo umulig å redigere innlegg på dette forumet!
Det skulle stå:

Nøyaktig 15 minutter ETTER avreise tidspunktet slår klimakontrollen seg av. Temperaturen i bilen er nå 28,4`C. Dette er jo faktisk veldig bra.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

offpist

Forvarming med forhåndsbestemt reise tid uten strømkabel tilkoblet.

100% SOC, Temp på HIGH og selvfølgelig "tillat klimaregulering fra batteri: ON". Ute Temp ca -4`C.

Nøyaktig 30 minutter før avreise tid skjer det samme, klima anlegget slår seg på 5 sekunder før det går av igjen.

Nøyaktig 10 minutter før avreise tid, klima anlegget kommer på. Effekten er den samme som når man er tilkoblet 16A kurs, altså 9A@355V=3195W.
På avreise tidspunktet er temperaturen inne i bilen 21,2 grader.

Nøyaktig 5 minutter etter avreise tid, slår klima anlegget seg av. Temperaturen inne i bilen er nå 23,3C.

Så faktisk får man i realiteten 15 minutter med forvarming. Så kanskje er det lurt å ha med i beregningen.
Du får med andre ord en mye varmere bil om du kommer 5 minutter for sent til bilen enn 5 minutter for tidlig, i forhold til avreisetiden du har satt.

Vi ser også at hele prosessen med forvarming er egentlig 35 minutter fra start til slutt.
Så hva skjer egentlig når du setter opp 2 avreisetider rett etter hverandre, for eksempel med 10 min mellomrom? Det skal jeg finne ut av...


Kjører:
Grå 2013 Model S P85

offpist

Forvarming med 2 timere, 10 minutter fra hverandre.
SOC 95%, Ute temperatur -6,5`C, ikke strøm tilkoblet.

Ingen, 30 min før første avreisetid, slår klima anlegget seg på 5 sekunder før det går av igjen.
(Det slår seg ikke på igjen 10 min senere (30 min før andre avreisetid)).

Så skjer det som overasker meg, den starter IKKE 10 minutter før første avreiseitd.
I stedet starter den klima anlegget 10 minutter før andre avreisetid.

Så hvis du kommer frem til bilen før eller på første avreisetid blir du rimelig skuffet, ingen varme.
Ved andre avreisetid er interiør temperatur 16,7`C.

Igjen,  minutter etter andre avreisetid så stenger den av varmen. Interiør temp er 19,1 grader.

For å oppsummere, å sette opp 2 timere etter hverandre ser ut til å være nytteløst, den ignorerer ganske enkelt den første. Bedre å sette opp bare 1 timer, og sørg for å møte opp ved bilen akkurat på, eller  minutter over avreisetid om du forvarmer uten strømmen tilkoblet.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

offpist

Så hva skjer hvis strømmen er tilkoblet og man setter opp to avreise timere med 30 min mellomrom.

Ute er det nå -6`C og
Kort fortalt, den starter varmen bilen er tilkoblet 16A kurs.

Den startet i dette tilfellet 25 minutter før første avreisetid.
Interiør temperatur ved avreisetid er 22,6`C.

15 minutter etter første avreise tidspunkt slår den av vamen. Men det andre avreise tidspunktet blir ignorert.

Så hvis du setter opp to avreise tidspunkt og forventer å finne en bil som har forvarmet over 1 time så blir man nok skuffet. Interiør temp har sunket til 13`C innen andre avreisetid er slått nådd.

Sett heller opp kun 1 avreisetidspunkt og bruk heller APP og start varme manuelt etterpå om du blir forsinket og trenger mer tid.

Mulig alt dette står i manualen og jeg har kastet bort mye tid med å teste dette..
Men for meg var dette nyttig ;)
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

stefse

Forsåvidt nyttig ja, men for min del tror jeg  en DEFA vifteovn i bilen er enda mer nyttig.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Amatøren

Sitat fra: stefse på lørdag 19. januar 2019, klokken 23:03DEFA vifteovn i bilen er enda mer nyttig.

Enda en kabel......

Den vil ikke ha "start sikring".
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

hemi

Det finnes alternativer til e-golf, som har varme i kulda.

Apalset

Takk for denne.

Sitat fra: offpist på lørdag 19. januar 2019, klokken 08:30
Jeg har også funnet ut at biler produsert før oktober 2014 ikke har tilgang på "avreisetid" i app`n.
Altså må man legge inn avreise tid i bilen, men man kan ikke endre det i app`n eller i portalen.

Det fant jeg ut hvordan man kan aktivere, og det fungerer på min bil. Plutselig fikk jeg tilgang til en funksjon jeg aldri har hatt før ;)

sap_2000

Sitat fra: offpist på lørdag 19. januar 2019, klokken 08:22
Hei folkens.
Jeg gjorde noen undersøkelser i går kveld for å virkelig forstå hvordan dette med forvarming fungerer, og også for å se om det er mulig å endre noen innstillinger for å får mer varme. Jeg greide ikke endre noe men jeg har om ikke annet fått bedre forståelse av hvordan det virker.

NB: Min bil er en 2014 modell uten varmepumpe.

Forvarme uten ladekabel tilkoblet gir 10 minutter med forvarming.
Forvarme med ladekabel tilkoblet gir 30 minutter med forvarming.
----
For å oppsummere: Skal man ha varm bil, er det beste å ha ladekabelen i og man bør også ha 16A kurs, altså ladestasjon.

Har du noen ide om hvordan disse parameterne kan endres? Forvarmingstiden virker å være forskjellig på ulike årganger, evt VP/ ikke.
2015 modellen vår med VP varmer i 20 min når tilkoblet ladestasjon. FL 2017 modellen er bare på 15 min.
Følgelig kjører jeg ofte 2 eller 3 runder med forvaring når det er kaldt.

Hadde vært kjekt å kunne endre denne grense for forvarming til 30 eller 45 min. Noen som har en ide om hvordan det kan gjøres?
Mvh. SAP - Helelektrisk fra juni 2017
2021 VW ID4 1St Max
2021 VW ID.3
2020 Etron SB (Solgt)
2015 eGolf VP Still going strong :)
2017 eGolf FL 300 (solgt)

Vronn

Vil bare få nevne at man trenger ikke ladestasjon selv om man har en 16A kurs, blå industrikontakt er lovlig og langt billigere. Trenger selfølgelig en ny ladekabel da.

Hermansen

Sitat fra: offpist på lørdag 19. januar 2019, klokken 19:54
15 minutter etter første avreise tidspunkt slår den av vamen. Men det andre avreise tidspunktet blir ignorert.

Så hvis du setter opp to avreise tidspunkt og forventer å finne en bil som har forvarmet over 1 time så blir man nok skuffet. Interiør temp har sunket til 13`C innen andre avreisetid er slått nådd.

Sett heller opp kun 1 avreisetidspunkt og bruk heller APP og start varme manuelt etterpå om du blir forsinket og trenger mer tid.

Mulig alt dette står i manualen og jeg har kastet bort mye tid med å teste dette..
Men for meg var dette nyttig ;)

Takk for fantastisk info!
Jeg har lenge operert under antakelsen om at det er stor forskjell på 16A og 10A lading og effekt av forvarmen, selv om jeg fikk beskjed fra Møller om at det ikke var det da jeg først begynte å klage på dette for 3 år siden.

Jeg har vært tilhenger av dette med å sette opp flere avgangstider og egentlig følt at jeg har hatt god effekt av dette (på 16A da). Uten å være koblet til har forvarmen kun fungert som batterisluk på vinteren

Pippus

#74
Sitat fra: Hermansen på onsdag 20. februar 2019, klokken 12:44
Sitat fra: offpist på lørdag 19. januar 2019, klokken 19:54
15 minutter etter første avreise tidspunkt slår den av vamen. Men det andre avreise tidspunktet blir ignorert.

Så hvis du setter opp to avreise tidspunkt og forventer å finne en bil som har forvarmet over 1 time så blir man nok skuffet. Interiør temp har sunket til 13`C innen andre avreisetid er slått nådd.

Sett heller opp kun 1 avreisetidspunkt og bruk heller APP og start varme manuelt etterpå om du blir forsinket og trenger mer tid.

Mulig alt dette står i manualen og jeg har kastet bort mye tid med å teste dette..
Men for meg var dette nyttig ;)

Takk for fantastisk info!
Jeg har lenge operert under antakelsen om at det er stor forskjell på 16A og 10A lading og effekt av forvarmen, selv om jeg fikk beskjed fra Møller om at det ikke var det da jeg først begynte å klage på dette for 3 år siden.

Jeg har vært tilhenger av dette med å sette opp flere avgangstider og egentlig følt at jeg har hatt god effekt av dette (på 16A da). Uten å være koblet til har forvarmen kun fungert som batterisluk på vinteren

Flere påfølgende avgangstider fungerer helt fint sålenge der er tilstrekkelig tid i mellom. Har aldri prøvd bare 10 min, men 30 min har fungert for meg. Når det er riktig kaldt evt. snør, så kjører jeg tre påfølgende sesjoner....og ja, jeg er makelig anlagt ::)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA