Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skal kjøpe eGolf - noen spørsmål?

Startet av zullpilen, tirsdag 05. mars 2019, klokken 19:13

« forrige - neste »

zullpilen

Vi er på jakt etter en erstatter til vår Passat stasjonsvogn. Har vært på leit etter en familie-elbil som ikke er nr 2 bil. Hvis man ser bort i fra Kangoo og Evalia, som virker litt for varebilete, så er det få valg muligheter i vår prisklasse (<350 000) både nå og i kommende modeller så vidt jeg kan se. Har prøvd eGolfen et par ganger, og liker den veldig godt. Eneste ankepunktet er ganske mye mindre plass en vi er vant med, men vi ser ut til å lande på den siden vi er ferdig med barnevogn og snart ferdig med bakovervendt barnesete og eGolfen kan ha ganske bra taklast og vi dermed kan få med litt i skiboks hvis vi skulle ha behov for det. Hvis noen vil fraråde så skrik ut, ellers ser det ut til at vi går for dette.

Vi har fått spurt etter og fått tilbud på følgende tilleggsutstyr:
- Sikkerhetspakke + LED-frontlykter
- Ryggekamera
- Tonede bakruter
- Keyless

Vi vurderer utvendig lyd av sikkerhetsgrunner. Noen som har erfaring med hvordan dette fungerer? Fordeler og ulemper?

Vurderer også sideairbags bak. Noen nevner at det da kan være farlig å sovne med hodet inntil siden og at det er best for passasjerer over 10 år. Noen som har noen meninger om dette er et must?

Farge: Vi tenker å gå for hvit. Er det pure white som er tingen, eller er det noen som har bestilt Oryx White?

Bob

Søkte litt rundt på finn.no og ser at en ny hyundai kona med 39.2 kWt koster rundt 325 000 med keyless, ryggekamera, takrails, osv.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=141796239

eGolf er godkjent til 75kg med taklast mens kona er godkjent til 80kg med taklast.

Hvis du kan, så er det en hyundai kona som ligger ute nå med 64 kWt til 355 000.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=141420882

Syns egentlig eGolf nå til dags er litt dyr i forhold til hva man får for rekkevidden egentlig.

Lykke til med bilhandelen! :D
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2016 VW e-Golf
2004 Mazda RX-8 231 HK
2008 Hyundai Accent

geear

Hvis rekkevidde betyr mye så er en ny e-Golf i dag et dårlig kjøp, men den er god å kjøre. "300km" er godt halvparten i praksis, og med takboks så får du enda en betydelig reduksjon. Under 350k begrenser utvalget voldsomt per i dag, men ny Soul 64kWh havner kanskje der? Evt e-Niro 64kWh når den tilbys uten first edition-pakke, da må den bli en god del billigere enn i dag. Lang ventetid, men import kan være mulig.

zullpilen

Takk for gode innspill!

Er for såvidt interessert i god rekkevidde, men klarer ikke å finne noen alternativer som jeg er fornøyd med.

Kona - Du fant et godt tilbud, men bilen med det 64 kWt batteriet forsvant nok fort. Med mindre batteri forsvinner litt poenget. De fleste virker for meg overpriset og plass i baksete og baggasjerom høres ut som at er ganske begrenset.

eNiro - Denne kunne jeg godt tenkt meg, men bruktbil-prisene for å få en nå er over vårt budsjett. Da nærmere vi oss TM3, som virket veldig fristende, men som nok fort blir >100k over det vi hadde tenkt å bruke (som heller burde være mindre enn mer).

Nye Soul virker bra, men fortsatt ganske liten. Må vel være mindre enn golfen, både baksete og ihvertfall bagasjerom.

Vi har ikke for vane å reise på lengre bilferier. Hvis vi skal kjøre langt så blir det uansett maks 2 timer i strekk, så tenker noen ladepauser uansett går bra. Så lenge vi kommer oss til svigers og på fjellet (ca. 15 mil begge deler), så tenker jeg vi skal klare oss. Kanskje kunne vi fått noe som passet oss enda bedre om vi ventet et år eller to, men vi trenger bil i år (bor på utenfor Stavanger og skal pendle gjennom Ryfast).

Noen som hadde noen tips/erfaringer om de andre tingene jeg lurte på? (utvendig lyd, sideairbag og hvitfarge)

jonste

Har nå en hvit 18 mod. Kjører med en beltestol til 6 åring.

Utvendig lyd; begrenset nytte etter min mening. Kan være nyttig om man kommer sakte bak noen som går midt i veien i egne tanker. Men sjansen er jo stor for at vedkommende har noe i/over ørene så.. Nyttefunksjonen kan kanskje være høyere om du ferdes mye der det er mye fotgjengere. Har på min, men har kodet den til å må slåes på manuelt. Ble lei av ulyden som hovedsaklig bråkte i min egen gårdsplass.

Airbag bak: Vurderte samme som deg. Men kom til at i den settingen at airbag har et skadepotensiale, så er kanskje kollisjonen skumlere. Airbag bak gir også beltevarsler for baksete i instrumentpanel. Nytten er mye større enn potensiell skade.

Farge: smakssak, pure white er hvitere enn oryx. Jeg valgte pure fordi den ga bedre kontrast til svarte detaljer. Men det var min mening og valg.

Dette er min andre e-Golf på 4 år. På den forrige angret jeg på å ikke velge airbags bak pga beltevarslerene dette gir.
Valgte utvendig lyd på nåværende mest for å fylle utstyrslista, men viste på forhånd at jeg kunne kode den vekk fra automatisk på.
Den forrige var svart, og etter 60k km var ikke denne pen i lakken lenger. Det, samt ønske om mer fremtredende detaljer gjorde at valget falt på pure white på siste.
Har også en 18mod Leaf Tecna, hvit med sort tak og detaljer, denne har perle/metallic lakk. Jeg synes pure white ser mye skarpere ut når de står sammen. Men det er min smak.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA