Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forvarming av bilen - dårlig varme

Startet av stefse, torsdag 16. november 2017, klokken 12:59

« forrige - neste »

stefse

Det er bare såvidt det blir en lunk i bilen, en 2015 eGolf med VP. Klarer ikke å tine selv et tynt islag på vinduene, selv om det knapt er minusgrader. Virker som den slår seg av etter kort tid. Ca 20 min etter jeg aktiverte med appen og skulle sette meg i bilen, var det ingen varme i gang, og såvidt spor av at det hadde vært varmluft på frontruta.

Dette kan da umulig være slik det skal være? En kollega med I3 sier det blir badstu i bilen med forvarming , og Tesla likedan. Er  det vits å klage til Møller på dette, eller blir jeg bare bedt om å ta med bilen til verkstedet for at de bare skal kunne si at "bilen er helt som den skal være"

Dette er da vitterlig bare en programmeringsjobb. Har kunden bestilt varme i bilen med appen, så kjør varme til temperaturen er oppnådd, og hold den til bilen blir startet. Timeout etter en time.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

offpist

Viktig å sette innstillingene på forvarming til HI.
Men enig med deg.. alt for dårlig varme, og den varmer for kort tid.
Når den ikke er tilkoblet strøm så tror jeg det er bare 10 minutter, og det er langt i fra nok.
Vår Nissan Leaf er mye bedre på akkurat dette området.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

geear

#2
Noen som har testet om det er forskjell på dette om man står på 10 eller 16A? Og evt. 32A på FL? PTC-elementet trekker jo som kjent mer enn hva 10 og 16A kan levere, så om forvarmingen skal gi maks så vil man ikke kunne starte med fullt batteri. 2-3kW ekstra fra batteriet i en halvtime før start, så er man 1-1,5kWh ned på batteriet og har nesten en mil mindre å gå på. Og om man ikke står tilkoblet lader i det hele tatt så er det snakk om at man mister en god kWh bare på et kvarters tid. Antar det er derfor de har valgt å begrense dette ganske heftig...

Islag på ruta bør man uansett ta med varmetrådene...

Mobileum

#3
Jeg har 32A lader på FL, og en lader med egen web-interface. Det meste jeg kan huske at den har trukket ved bare oppvarming er litt over 5kW, men det synker etterhvert som bilen blir varm, og slutter rundt 2kW. Jeg er fornøyd med varmen - foreløpig...
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

stefse

Jeg lader bilen med 6A. Og noen ganger starter jeg varmen uten at laderen er tilkoblet. Ser at det kan være en sammenheng her. Det er nok riktig dette med batteriet. Kollegaens I3 tappes endel når varmen kjøres. Så VW har nok lagt seg på en linje med at batteriet omtrent ikke skal belastes ved forvarming.

Men det passer ikke alle. Om bilen er stivspeiket og man bare skal kjøre 2 mil så driter man i batterikapasiteten, man vil bare få tinet bilen, slik at dørene kan åpnes og vinduene er isfrie til turen skal starte >:(
Dette må VW få orden på i appen, slik at man eventuelt kan få tilvalgt dette.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

02jan

En i3 tappes hvis man har for lav ladestyrke , type under 10amp.

På få minutter er bilen varm ( varmer normalt 5 minutter) , lar man den stå lenger type 15-20 minutter er is borte og bilen gjennomvarm.

Bilen varmes godt selv om innetemperatur er satt til f.eks 18 grader (jeg kjører 19 hele året, godt og varmt). Varme effekten styres avhengig av utetemp, om sommer er det kjøringen som reguleres.

Kan starte varme, både fra forhånsprogrammmert (3 tider), app eller direkte fra FOB.

Så akkurat klimatiseringsfunksjonen på i3 ser jeg vanskelig å klage på.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

geear

PTC-elementet i e-Golf ryktes å være 5kW, så det er nok tilfelle at det ikke er nok å stå tilkoblet en 16A 1-fas kurs for å unngå tapping av batteriet dersom den må fyre mye med elementet (aner ikke hvordan den styrer VP kontra PTC ved forvarming). Jeg irriterer meg litt over at e-Golfen har temperaturinnstillinger som ikke stemmer med virkeligheten i det hele tatt, iallfall ikke i forhold til andre biler. Har aldri målt, men 20 grader auto soft eller medium i BMWen oppleves som mye varmere enn 22 grader auto i e-Golfen. Det er klart at førstnevnte har overskudd av varme, mens den andre er helt motsatt, men 22 grader skal være 22 grader. Skrur jeg viftehastigheten manuelt et trinn eller to over midten, så syns jeg den varmer mye bedre. Virker som de har spart seg litt til fant, man må ha fart gjennom varmeveksleren for at det skal være vits. Det sammen med at den alltid resetter seg til 22 grader auto gjør det til et irritasjonsmoment.

ReneM

Jeg liker å teste slike problemstillinger så her er litt data:

Startet med en bil som står i 4 plussgrader (2016 mod med VP).

Det positive:
Ved innstilling på HI er luften som kommer inn i bilen 45 grader etter kun 1 minutt. 65 grader etter 2 minutter. Det er vel ingen bensin/dieselbil på veien som varmer opp så raskt som dette her. Effektbruk var 6.2 kWh, trekk ifra litt lys og smårusk og effekten til PTC elementet er ca 5,5 kW. GOM falt ned med 50 km rekkevidde ;).

På vanlige 22 grader var effektbruk på auto kun 1,2 kWh. Luft fra dysene var da ca 45 grader. Problemet er at viften ikke går fort nok. Så bak i bilen øker ikke temperaturen så fort som man kunne ønske seg. Etter  10 minutter var kupeen steady 19 grader. Så 22 er som GR skrev bare et tulletall basert på ingenting. Overstyrer man auto og øker viftehastighet til 3/4 at maks effekten blir det faktisk varmere i bilen.

Da det negative:
VP har nok effekt til forvarming på 16A kurs. Den blåser også varmt luft. Men dessverre går nesten alt varme tapt på:
1: oppvarming av kalde flater (stoler, dashboard og ikke minst vinduer
2: omgivelsesluft (åpner du dørene skifter enn omtrent alt varm luft ut med kald luft).

Så hvis man ikke får varmer opp materialene i bilen er det nesten bortkastet energi. Varm luft får man uansett etter 1 minutt. 30 minutter forvarming er da absolutt nødvendig.

Når jeg setter våre 2 barn i barnesetene sine  og bruker ca 2 minutter med dørene åpen er jo hele forvarmingen meningsløs. Da hadde det vært bedre å ha setevarme med i forvarming og rattvarme. Slik at kontaktflatene er varme og resten kommer etterhvert.

2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

stefse

Det er ikke noe problem å få rask varme i bilen hvis man går ut og setter den på nei. Men da er vel litt av vitsen borte?
Er vel så viktig at rutene er is og duggfrie som at bilen føles varm. Og det er her appen og forvarmingen feiler totalt. Den er alt for gjerrig med varmen :(

Ellers har jeg merket det samme med at den er for gjerrig med vifta på Auto, og får ikke utnyttet VP skikkelig.
Det som irriterer meg er at dette er enkel programmering, men for importør og leverandør så virker det som at programmering er nesten det vanskeligste av alt på en bil. De kan tydeligvis bare å skifte deler..
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

ReneM

Sitat fra: stefse på fredag 17. november 2017, klokken 07:03
Det er ikke noe problem å få rask varme i bilen hvis man går ut og setter den på nei. Men da er vel litt av vitsen borte?
Er vel så viktig at rutene er is og duggfrie som at bilen føles varm. Og det er her appen og forvarmingen feiler totalt. Den er alt for gjerrig med varmen :(

Ellers har jeg merket det samme med at den er for gjerrig med vifta på Auto, og får ikke utnyttet VP skikkelig.
Det som irriterer meg er at dette er enkel programmering, men for importør og leverandør så virker det som at programmering er nesten det vanskeligste av alt på en bil. De kan tydeligvis bare å skifte deler..

Je er på reise i 1,5 uke men når jeg kommer tilbake skal jeg se om det er mulig å programmere klimaanlegg til litt høyere effekt. Mener at jeg har sett noe innstillinger i VCDS.
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

Pippus


krizy

Jeg får heller ikke noe særlig varme i min bil, men jeg tror ikke jeg har varmepumpe..
Jeg starter forvarming fra mobilen mens den er tilkoblet ladet, med temperatur "HI".

Oddaa

Vet ikke om det bare er uvitenhet fra min side, men bilen blir god og varm når jeg står tilkoblet 16A lading og benytter avgangstid. Ved forvarming startet fra app på batteri eller lading på 8 el 10 A derimot, synes jeg ikke effekten er særlig god.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Mobileum

Sitat fra: krizy på torsdag 23. november 2017, klokken 17:54
Jeg får heller ikke noe særlig varme i min bil, men jeg tror ikke jeg har varmepumpe..
Jeg starter forvarming fra mobilen mens den er tilkoblet ladet, med temperatur "HI".

Det er nok nettopp med de temperaturene vi har nå (inntil 15 kalde) at varmepumpen gjør nytten.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Kim Morten

Sitat fra: Oddaa på torsdag 23. november 2017, klokken 19:06
Vet ikke om det bare er uvitenhet fra min side, men bilen blir god og varm når jeg står tilkoblet 16A lading og benytter avgangstid. Ved forvarming startet fra app på batteri eller lading på 8 el 10 A derimot, synes jeg ikke effekten er særlig god.

Støttes! Tilkoblet 16A fungerer det bra, ellers synes jeg ikke det fungerer godt nok i det hele tatt
Sort E-Golf
Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA