Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bilde av Model X med originale vinterhjul?

Startet av geear, torsdag 16. november 2017, klokken 11:45

« forrige - neste »

Råde

e-Golf | X75D

olavxxx

Jeg bruker ca 225 på langkjøring om vinteren med "grei aks" over fjellet, 20" R2 med 3.3 bar. På kortkjøring under 15 min, uten range mode, er det enkelt å få det opp i 300. Men med en gang man kjører litt lenger, går forbruket ned.

Øyvind.h

Sitat fra: Råde på fredag 12. januar 2018, klokken 20:36
Sitat fra: echrist på mandag 20. november 2017, klokken 09:54
Noen som har ide om hvilken forskjell i forbruk en kan forvente av 19" vs 20"?
Anyone?

Nesten umulig å svare rett på uten å gjøre en nøye planlagt test. Jeg vil hevde forskjellen er svært liten. Så lenge dekkbredden er lik og dekktypen lik tviler jeg på at man snakker om noe mer enn et par prosent. Dvs irrelevant.

Fra 20 til 22 tommer originale hjul er forbruksøkningen betydelig, men da snakker vi om to forskjellige dekk og forskjellig bredde slik at andre parametere enn felgstørrelse spiller inn. Jeg har gått for et 22 sett som ikke ga særlig forbruksøkning sammenlignet med de originale 20.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

olavxxx


Espen Hugaas Andersen

Her er 19" på min. Jeg tviler på at det er noen nevneverdig forskjell i forbruk mellom 19" og 20". Men jeg ville kanskje gått for 20" om jeg hadde kjøpt i dag. En ting jeg ikke tenkte på når jeg gikk for 19" er at Nokian er relativt myke, spesielt når det er plussgrader, og da kan det lønne seg med litt mer felg vs gummi i svingene. Sommerdekkene er en helt annen verden.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

T.K

Jeg har ikke testet kjøreegenskapene i sving med høy hastighet, men kjørt såpass mye på 235/55/19 de siste dagene at jeg i alle fall vil påstå at jeg ikke har kjørt modell X med bedre komfort. Ingen sporing, lavt støynivå, og dekkene ser ikke smale ut på bilen.

Dette er en SUV. Noen vil ha lav profil og sporty bil mens andre går for komfort. Jeg vurderer å gå for 235/65/19 til sommeren. Det er innenfor rulleomkrets-endringen på 5%, og kan sette en ny standard for komfort på Tesla X.

olavxxx

20" r2 synes jeg fungerer ca likt som 20" sommerdekkene. Ingen sporing, lite støy. Godt grep, komfortabelt nok på ujevnt underlag. Lite krenging.

pej

Litt OBS på at 19" nå ikke er godkjent med å trekke henger. Står i den nye manualen i bilen etter oppdatering .43 og oppover.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Red_Harvest

Den saken angående 19" + henger er lagt dødt. Just ignore and move on, med henger. Er feil i manualen, og det skal rettes opp.

CaZpaH

Ikke beste bilde, men her er min Model X med originale 20 tommer pigg.

Den står til lakkering nå så kan ta mer spesifikke bilder hvis ønskelig.
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt


odahle

Har dere bestilt dekk med bilen, altså fra Tesla? Eller kan det  være fornuftig å gjøre dette på egenhånd, via andre bedrifter?

Jeg vurderer å ta med vinterdekk via Tesla, men usikker på hvor myke Nokian dekkene er samt kvaliteten til Pirelli. Holder sistnevnte på norsk vinterføre?
Elbilist siden 2013, kjører nå Tesla Model Y og Tesla Model 3.

Tidligere 2013 e-up!, 2017 BMW i3, 2016 VW e-golf, 2018 Tesla Model X75D og 2023 Opel Mokka-e.

olavxxx

Sitat fra: odahle på søndag 14. januar 2018, klokken 09:55
Har dere bestilt dekk med bilen, altså fra Tesla? Eller kan det  være fornuftig å gjøre dette på egenhånd, via andre bedrifter?

Jeg vurderer å ta med vinterdekk via Tesla, men usikker på hvor myke Nokian dekkene er samt kvaliteten til Pirelli. Holder sistnevnte på norsk vinterføre?
Nokian i 20" fungerer bra i alle fall, men 19" vil jo ha mer dekkside og være mykere.
Jeg har "bare" en X75D da, ikke noe ludicrous, men aksen er jo ca samme som x100d.

Skal sies at 100 veier jo en del mer enn 75 også, så det kan jo være at det føles annerledes ut på en 100 modell. Men synes de fungerer veldig bra på 75en. Den er ikke "nervøs" eller "myk" som jeg har lest noen si R2 er. (Men jeg vet jo ikke om de kjørte model S eller om de kjørte 19" R2, om de har ludicrous osv).

Red_Harvest

Jeg bestilte alt fra Tesla. Uten pigg. Kjørt over fjellet med is og snødekke uten problemer. Synes de passer bilen godt.

odahle

Sitat fra: Red_Harvest på søndag 14. januar 2018, klokken 14:01
Jeg bestilte alt fra Tesla. Uten pigg. Kjørt over fjellet med is og snødekke uten problemer. Synes de passer bilen godt.
Hvilke dekk gikk du for?
Elbilist siden 2013, kjører nå Tesla Model Y og Tesla Model 3.

Tidligere 2013 e-up!, 2017 BMW i3, 2016 VW e-golf, 2018 Tesla Model X75D og 2023 Opel Mokka-e.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA