Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor tykk ladeledning trenger Fisker sin nye bil?

Startet av elektrolux, torsdag 16. november 2017, klokken 07:04

« forrige - neste »

elektrolux

Med 800km rekkevidde snakker vi minst 80kWt batteri, sannsynligvis 100 kWt.

Samtidig skryter Fisker på seg 1min ladetid.

Det betyr 60x100kW = 6000 kW som skal gå gjennom batteriet eller superkondensatorene som vi antakelig snakker om.

Vi må anta at spenningen økes til minst 800V, og kanskje så mye som 1200V for å ta et rundt og fint tall. Det betyr 6 000 000W/1200V = 5000A

Noen ingeniører her som kan sjekke tallene og fullføre regnestykket

http://www.tv2.no/a/9491008/

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Counterpointer

Hvis du baserer deg på Broom artikkelen så henger jo ikke den på greip i det hele tatt. Det er jo vill blanding av begreper og tall hele veien.

Veldig lite å stole på! Det vi vet i utgangspunktet er at faststoffbatterier har de beskrevne fordelene, men eksisterer ikke foreløpig i versjon som kan selges derfor er alle tall tatt fra «lufta».

1 minutt lading høres ut som supercapasitor ( http://www.electronicdesign.com/power/can-supercapacitors-surpass-batteries-energy-storage ) eller noe lignende som heller ikke kan leveres i dag.

Fisker E-motion ble oppgitt med 9 minutter ladetid ved lansering og det ble ikke forklart hvordan det skulle foregå heller.....

Sele

La merke til dette i artikkelen,Sånn, NÅ kan du si at dette høres for godt ut til å være sant ...
Så da er det vel det.

Amoss

Sitat fra: elektrolux på torsdag 16. november 2017, klokken 07:04
Noen ingeniører her som kan sjekke tallene og fullføre regnestykket

Er ikke det, men behøver heller ikke å være det for å se hva som mangler i påstanden.
Påstanden er enkelt nok at den "Kan hurtiglades på ETT minutt!". Alle her bør ha sett nok påstander om hurtiglading at  man vet at de bør kvalifiseres med hvor mye batteriet lades i løpet av slike påståtte hurtigladetider. 0-100%? 0-80%? 50%? 1%?

En Tesla eller Leaf kan også begge to hurtiglades på ett minutt, problemet er at bare en svært liten del av batteriet rekker å bli "hurtigladet" på denne tiden... :p  Så inntil det fremkommer noen påstander ala "Kan hurtiglades fra 0% til 100% på ETT minutt!" så er påstanden slik den fremstilles null verd.

Model S 85D

elektrolux

 :+1:

Stemmer det. Når folk spør meg hvor raskt bilen lades med det og det utstyret pleier jeg å si 1 eller 2 timer, og forklarer nærmere at det er forutsatt at bilen er kjørt gjennomsnittlige 50 km før den settes på lading. ;)

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Kristian O

Begge våre elbiler kan lades samtidig heime i garasja fra tomt batteri på 5 minutt.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

tolapet

Sitat fra: elektrolux på torsdag 16. november 2017, klokken 07:04
Med 800km rekkevidde snakker vi minst 80kWt batteri, sannsynligvis 100 kWt.

Samtidig skryter Fisker på seg 1min ladetid.

Det betyr 60x100kW = 6000 kW som skal gå gjennom batteriet eller superkondensatorene som vi antakelig snakker om.

Vi må anta at spenningen økes til minst 800V, og kanskje så mye som 1200V for å ta et rundt og fint tall. Det betyr 6 000 000W/1200V = 5000A

Noen ingeniører her som kan sjekke tallene og fullføre regnestykket

http://www.tv2.no/a/9491008/

Hvorfor antar du at den må ha  ett 6000kW's batteri for å klare 800km, når f.eks Tesla klarer 500 km på bare 85kW's batteri. Dobler du batteriet til 120kW, så skulle 800km være innen rekkevidde, da er vi nede på 100 Amp. ved 1200V.
Det må jo også taes med i betraktningen at det er ett helt annen type batteri enn dagens

Knut Røe

Les igjen, en gang til.
Og lær deg forskjellen mellom kW og kWh.

sylwester

Sitat fra: tolapet på torsdag 16. november 2017, klokken 22:51
....da er vi nede på 100 Amp. ved 1200V....

Tror du blander energi (kWh) og effekt (kW). kW er kontonuerig effekt og følgelig vil en time med 120kW bli 120kWh energi, men for å fylle batteriet på kun ett minutt så trenger du 120kWh energi på 1/60-del og følgelig krever det enn kontinuerlig effekt på 7200kW i det minuttet du lader.
Ved 1200V så vil du da trenge 6.000A og ikke bare 100A.

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Panduck

Sitat fra: tolapet på torsdag 16. november 2017, klokken 22:51
Hvorfor antar du at den må ha  ett 6000kW's batteri for å klare 800km, når f.eks Tesla klarer 500 km på bare 85kW's batteri. Dobler du batteriet til 120kW, så skulle 800km være innen rekkevidde, da er vi nede på 100 Amp. ved 1200V.
Det må jo også taes med i betraktningen at det er ett helt annen type batteri enn dagens

Det som antas er hvor mange kW ladepunktet må levere for å kunne lade et slikt batteri så raskt. Et 60kWh battery trenger 60kW for å lade på en time (gitt det får 60kW hele tiden). Det trenger 120kW for å lade på 30 minutter, 240kW for å lade på 15 minutter. For å lade et 60kWh batteri på ett minutt trenger du altså et ladepunkt som leverer 3600kW...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA