Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vinterdekk - mer støy og lavere kjørekomfort?

Startet av casall, onsdag 15. november 2017, klokken 20:19

« forrige - neste »

casall

Hei!

Jeg er en forholdsvis ny Leaf eier, og har noen måneder hatt en 30kwh Acenta Leaf. Skiftet nylig til vinterdekk av typen ContiViking Contact 6.

Er det helt normalt at det er en del mer støy fra disse en vanlig sommerdekk?

Jeg føler også at når jeg svinger og at rattet generelt er litt mindre komfertabelt enn ved sommerdekkene.. flyter liksom ikke helt likt. Mulig det er bare jeg som innbiller meg.

Del gjerne deres kunnskap og erfariger.

På forhånd takk.

leafnor

Annen lyd med piggfritt ja. Og litt høyere.
Dekkene er mykere enn sommerdekk, og da oppleves også det på følelsen på rattet.
Så helt normalt.
Kanskje dobbelsjekke lufttrykket om det er så at det føles "enorm" forkjell.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

lifern

Jeg kjøpte nylig nye Toyo piggfrie og er meget godt fornøyd.
Mye mindre støy og bedre å kjøre på enn sommerdekkene.
Sommerdekkene var gamle, så det har kanskje noe å si.
SVART EUROLEAF 2013

TB

#3
Er på andre vinter sesongen med Conti Viking Contact 6 på C-Zero. Min erfaring er vesentlig mindre hjul støy enn sommerdekk. Trilling er dårlig lydisolert, høyrer godt forskjellen der. Årsak er mjuk gummi, sommer dekk har hard gummi i forhold.

Meir støy er ikkje min erfaring. Mulig dine sommer dekk var svært støy svak?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

tomrh

Kjører tredje sesong på Nokian WR D4. De var svært stillegående som nye men støyer mye mer nå. Ca 6 mm mønsterdybde, blir siste sesongen med de som vinterdekk.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA