Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny Zaptec lader for 16A lading.

Startet av JANSSA, onsdag 15. november 2017, klokken 17:40

« forrige - neste »

JANSSA

 :( Zaptec har nå kommet med en ny lader, som både kan lade med 10A, og 16A lading, avhengig av utskiftbare adapter. Zaptec laderen blir jo å regne som en standard ladekabel for vanlig norsk husholdningsnett med Schuko kontakt, dog til en pris som er mangedoble det tilsvarende lademulighet koster til alle andre EL-biler.  Zaptec annonserer nå den nye ladekabelen med mulighet til lading 16A ved fritt valg av egen adapter type T2 eller blå industrikontakt IEC309 og tilføyer samtidig Schuko kontakt er standard.Her må man være oppmerksom på at ladekabelen KUN leveres med EN adapter. Da Schuko med 10A er det vanligst som kan brukes i Norge, blir da dette  første alternativ for de fleste. Vil man nytte 16A lading på bestemte steder, må man kjøpe en ekstra adapter.... Greit nok, men til hvilken PRIS?????    PRISEN er satt til langt mer enn en komplett ladekabel koster til andre EL-biler.  Kr 6500.-      Har hatt kontakt med Zaptec, og mener prisen er helt ut av alle dimensjoner. De sier at prisen er fast, og ikke blir endret.  Mener derfor at Zaptec burde opplyse om at hvis ladekabelen skal brukes fleksibelt mellom 10A og 16A, så kommer det en ekstra kostnad på 6500.- (Neppe god markedsføring.)
Hva mener RGI om dette?  Har andre tilsvarende erfaring?


zbk

De kan da umulig selge mange enheter av denne utenom det som har fulgt med biler. En kabel med to adaptre kommer jo på nesten 40Kkr!? For så mye kan man fleksilade over 13000kWt hos GrønnKontakt, eller ca 650t hos Fortum. Og da risikerer man bare tyveri av en kabel til 1500kr.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Knut Røe

Helt hinsides, rene mafiavirksomheten dette.

elektrolux

Den lure velger Cee adaptoren, og bruker passive overganger til Type 2 og Schuko. ;)

Grunnen til at Zaptec sine adaptorer er så dyre er at de inneholder alt det en vanlig EVSE har. Skilletrafoen er i den store delen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

hsa77

Sitat fra: elektrolux på onsdag 15. november 2017, klokken 20:40
Den lure velger Cee adaptoren, og bruker passive overganger til Type 2 og Schuko. ;)

Grunnen til at Zaptec sine adaptorer er så dyre er at de inneholder alt det en vanlig EVSE har. Skilletrafoen er i den store delen.
De lure velger å få bilen levert med fastmontert podpoint og kjøper evt ladebøtta til nofuel i tillegg. Dersom man ikke har mulighet til fastmontert lader hjemme, er vel ikke ZOE rett bil. Jeg tør ihvertfall ikke la utstyr til 40.000 ligge løst utendørs.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

HCO

Sitat fra: hsa77 på torsdag 16. november 2017, klokken 16:32
De lure velger å få bilen levert med fastmontert podpoint og kjøper evt ladebøtta til nofuel i tillegg. Dersom man ikke har mulighet til fastmontert lader hjemme, er vel ikke ZOE rett bil. Jeg tør ihvertfall ikke la utstyr til 40.000 ligge løst utendørs.

Zaptec er visstnok ikke lenger en opsjon ved kjøp av ny bil.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

hsa77

Sitat fra: HCO på torsdag 16. november 2017, klokken 16:37
Sitat fra: hsa77 på torsdag 16. november 2017, klokken 16:32
De lure velger å få bilen levert med fastmontert podpoint og kjøper evt ladebøtta til nofuel i tillegg. Dersom man ikke har mulighet til fastmontert lader hjemme, er vel ikke ZOE rett bil. Jeg tør ihvertfall ikke la utstyr til 40.000 ligge løst utendørs.

Zaptec er visstnok ikke lenger en opsjon ved kjøp av ny bil.
Forstod det slik at forhandlerene har fått salgstopp på Zaptec, ja. Virker som det kanskje er knute på tråden mellom Renault og Zaptec?

De kan gjerne kalle produktet sitt high-tech romfartsteknologi, men alt det gjør er å forsyne bilen med riktig strøm - når nofuel leverer en bøtte som gjør samme jobben til 1/4 av prisen så kan jeg ikke fatte at noen kan få seg til å kjøpe Zaptec?
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Trond.m

#7
Overrasker ikke. Jeg har lenge vært kritisk til å kjøpe en elbil hvor man er avhengig av et lite bakgårdsfirma for å kunne lade den fra IT nett uten å ha med en tung transformator. Ser ikke at Zaptec er listet opp som tilleggsutstyr i prislistene lenger heller.

Siden Zaptec laderen ikke inngår i bilens standard-leveranse, så har vel heller ikke Renault ansvar for å skaffe kundene en ny Zaptec dersom den blir stjålet eller ødelagt og ikke kan repareres. Resultatet er at kundene blir sittene igjen med problemet.

La oss håpe at Renault nå tar grep og sørger for at bilen kan lades i verdens største bilmarket uten kostbart tilleggsutstyr

tomrh

Overrasket over at den ikke er dyrere. Dette er da overkommelig og gjør Zoe faktisk mer attraktiv å kjøpe for oss. Selv kjøpte vi ekstra 16A lader til i-MiEV i 2012 til ca samme pris, det var ikke så mye å velge i som nå.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Counterpointer

Sitat fra: tomrh på søndag 19. november 2017, klokken 08:45
Selv kjøpte vi ekstra 16A lader til i-MiEV i 2012 til ca samme pris, det var ikke så mye å velge i som nå.
Lader til 40 tusen ??

tomrh

Var det ikke 6500 det stod over her da, eller har jeg misforstått?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

HolyDiver

Den kostet 7500kr når man valgte bort PodPoint. Jeg valgte Zaptec 16A istedet for podpoint, da jeg ikke aksepterte å få en trafo med tomgangstap på 150W stående på døgnet rundt.

Med overgang fra 1-fas 230V CEE til Schuko og 400V 3-fas CEE fra Biltema kan jeg lade overalt. Fornøyd så langt, selv om det er litt viftestøy fra transformatoren. Noen beskriver dette som en støvsuger, men det er relativt lav viftestøy etter mine ører. Mulig det blir annerledes i 20+ grader.

Trond.m

7500 kr + bortfall av en fast ladeløsning til en verdi minst 15.000, tilsvarer en pris på 22500 eks. mva. Tviler ikke på at Zaptec fungerer greit, men spørsmålet er hva man gjør den dagen den ikke virker lenger eller blir stjålet.
Er det slik å forstå at Renault ikke lenger selger Zaptec Portable ? Uansett må man regne med en høy pris hvis man skal kjøpe Zaptec Portable inkl. mva.

Snylter1

Jeg ringte en Renault forhandler om prisen på Zaptec og fikk oppgitt kr 36 600.- pluss noen kronestykker.
Så de vet å ta betalt, vurderte å kjøpe en brukt Zoe, men med sånne priser fristet det velig lite.

HCO

Sitat fra: Snylter1 på mandag 20. november 2017, klokken 08:08
Jeg ringte en Renault forhandler om prisen på Zaptec og fikk oppgitt kr 36 600.- pluss noen kronestykker.
Så de vet å ta betalt, vurderte å kjøpe en brukt Zoe, men med sånne priser fristet det velig lite.

Alle brukte Zoe jeg har sett annonsert på finn selges med enten PodPoint eller portabel lader. Så tilleggskostnaden vil da kun være elektrikerarbeidet for montering av PodPoint. Uansett bør man ha en ordentlig fastmontert lader, og det er vel ytterst sjelden andre biler enn Zoe selges (ny eller brukt) med vegglader inkludert. Så om man bor slik at man kan montere PodPoint i sitt eget sikringsskap, er dette heller i favør av å velge Zoe.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA