Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Will I get my sommerdekk when taking delivery of the car?

Startet av loiphin, onsdag 15. november 2017, klokken 11:52

« forrige - neste »

loiphin

Hei,

Just wondering what the procedure is for your spare set of dekks when taking delivery of the car? Will I receive my sommerdekk when I take delivery of my car later this year? I change the dekks myself so I dont want it sent to a dekkhotel. (sounds like The Julekalender :))

Or dont they have stock and you have to wait until spring?


Takk, og svar på norsk :)

loiphin.
Tesla Model S 75D (2017) - SOLD
Tesla Model 3 LR (2020)
Tesla Model Y Perf (2023)

Jeronan

No, you now get the car delivered with winter tires. The summer tires will be sent to your closest Vianor dekk senter. It will be stored there for free until Spring, including free tire change.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

loiphin

And we have no choice in the matter?

Jeronan, you happy with your new wheels?
Tesla Model S 75D (2017) - SOLD
Tesla Model 3 LR (2020)
Tesla Model Y Perf (2023)

krokus

Så det er standard prosedyre at sommerdekkene sendes til Vianor med gratis hjulskift påfølgende vår?
Med tanke på hjulstilling/balansering og garanti hos Tesla, kan man (eller bør man) ta hjulskift senere hos Tesla?
Og hva med oppbevaring av hjul?
2017 Tesla Model S 75D, Deep Blue Metallic, AP 2.5, FSD (Lev. nov/des)

Gurjs

Jeg har ikke kjøpt vinterhjul i min bestilling. Jeg har bestilt bilen med felgene som er standard. Blir bilen levert med vinterdekk eller sommerdekk? Kan jeg kreve at bilen blir levert med vinterdekk siden bilen blir levert på denne tiden av året? Synes det blir dyrt å kjøpe fra Tesla sammenliknet med andre leverandører.
Tesla Model S - Bestilt 31.08.2017

RazAquato

SitatKan jeg kreve at bilen blir levert med vinterdekk siden bilen blir levert på denne tiden av året?

Hrmm.. jeg er i motsatt båt. -  har heller ikke bestilt med vinterdekk, og kommer til å klage dersom bilen blir levert med vinterdekk.
Etter å ha lest en del på dette forumet, endte jeg med å bestilte vinterhjul via dekkhallen.no (fikk dekk, svarte felger, TPMS og alloygators til en billigere pris enn rimeligste dekk+felg hos tesla). Planen er å kjøre fra drammen til Rud på leveringsdagen, også bytter dekkhallen for meg..


...men om jeg har forstått det riktig, så er vel slik at dekkene som leveres fra tesla klassifiseres som "helårsdekk" (men som ikke er egnet for norske vinterforhold) ?

automat

Sitat fra: Gurjs på onsdag 15. november 2017, klokken 12:43
Jeg har ikke kjøpt vinterhjul i min bestilling. Jeg har bestilt bilen med felgene som er standard. Blir bilen levert med vinterdekk eller sommerdekk? Kan jeg kreve at bilen blir levert med vinterdekk siden bilen blir levert på denne tiden av året? Synes det blir dyrt å kjøpe fra Tesla sammenliknet med andre leverandører.
Da blir den levert på sommerdekk, og du har ikke krav om noe annet. Og de har jo et tilbud om vinterdekk også. De har bare overpriset det noe vannvittig. Sikkert for å slippe unna mest mulig vinterdekkstyr midt i leveringsrushet som kommer før jul. Glad jeg bestilte med bilen, da de bare var litt overpriset. Fikk dessuten 20" istedet for 19".

Fikk bekjed om at sommerdekk kunne hentes på nærmeste Vianor-forhandler når de ankommer dit. Ble ikke sagt noe om gratis dekkhotell.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Jeronan

Sitat fra: loiphin på onsdag 15. november 2017, klokken 12:00
And we have no choice in the matter?

Jeronan, you happy with your new wheels?

I at least didn't. I asked if I could take them with me, but that was not possible.

I am happy with the winter tires. No issues. The Nokian R2's perform really well on the icy and snowy roads currently. Performance in the Slush weater last weekend was excellent too.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Gurjs

Sitat fra: automat på onsdag 15. november 2017, klokken 12:59
Sitat fra: Gurjs på onsdag 15. november 2017, klokken 12:43
Jeg har ikke kjøpt vinterhjul i min bestilling. Jeg har bestilt bilen med felgene som er standard. Blir bilen levert med vinterdekk eller sommerdekk? Kan jeg kreve at bilen blir levert med vinterdekk siden bilen blir levert på denne tiden av året? Synes det blir dyrt å kjøpe fra Tesla sammenliknet med andre leverandører.
Da blir den levert på sommerdekk, og du har ikke krav om noe annet. Og de har jo et tilbud om vinterdekk også. De har bare overpriset det noe vannvittig. Sikkert for å slippe unna mest mulig vinterdekkstyr midt i leveringsrushet som kommer før jul. Glad jeg bestilte med bilen, da de bare var litt overpriset. Fikk dessuten 20" istedet for 19".

Fikk bekjed om at sommerdekk kunne hentes på nærmeste Vianor-forhandler når de ankommer dit. Ble ikke sagt noe om gratis dekkhotell.

OK, forstår. Takk får info! Da går jeg nok for å kjøpe vinterdekk annet sted og setter dem på felgene bilen blir levert med. Regner med at Tesla ikke gjør det, så jeg får sikkert avtale med noen andre som er i nærheten.
Tesla Model S - Bestilt 31.08.2017

M@rtin

Dette kan vel være litt avhengig av hvor man får utlevert bilen. I Brumunddal fikk jeg sommerdekkene med meg hjem fra service senter. De ble stablet opp i bilen etter gjennomgang.

Martin
2024 Polestar 2 LRDM PP, †2021 Mercedes EQC, †2019 Tesla M3LR, †2017 Tesla MS75, †2016 Mercedes B250e, †2016 VW E-Up, †2015 Mitsubishi Miev

Jeronan

#10
Sitat fra: automat på onsdag 15. november 2017, klokken 12:59
Sitat fra: Gurjs på onsdag 15. november 2017, klokken 12:43
Jeg har ikke kjøpt vinterhjul i min bestilling. Jeg har bestilt bilen med felgene som er standard. Blir bilen levert med vinterdekk eller sommerdekk? Kan jeg kreve at bilen blir levert med vinterdekk siden bilen blir levert på denne tiden av året? Synes det blir dyrt å kjøpe fra Tesla sammenliknet med andre leverandører.
Da blir den levert på sommerdekk, og du har ikke krav om noe annet.

They cannot do that now. from 1st of November they have to put winter tires under the car to deliver it to you.

So you either have to order winter tires at Tesla or buy them elsewhere and deliver them in time to the Delivery senter, so they can be mounted on the car before you take delivery.

PS. And with the current cold winter weather with ice and snow on the roads... I don't think you would want to crash a brandnew 700k+ NOK car already 10 meters out of the Service center.  ::)
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

larssr

Første gang jeg var i kontakt med delivery gjorde de oppmerksom på at bilen ville bli levert med sommerdekk ettersom jeg ikke har bestilt vinterhjul gjennom Tesla. Det må vel være mitt ansvar, og ikke deres?

Jeronan

Sitat fra: larssr på torsdag 16. november 2017, klokken 09:58
Første gang jeg var i kontakt med delivery gjorde de oppmerksom på at bilen ville bli levert med sommerdekk ettersom jeg ikke har bestilt vinterhjul gjennom Tesla. Det må vel være mitt ansvar, og ikke deres?

Yes it is. The moment you drive through the door out of the service center you are on your own!

I would not take that chance with such an expensive car!

So if you want to buy winter tires elsewhere, buy them in advance and bring them to the service center so they can mount them under the car before delivery.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Gurjs

Jeg spurte om jeg kunne levere dem vinterdekk så dem kunne montere dem på felgene. Fikk klar beskjed om at jeg ikke har mulighet til det og ble henvist til å ta kontakt med noen andre i nærheten:-s
Tesla Model S - Bestilt 31.08.2017

Jeronan

#14
Sitat fra: Gurjs på torsdag 16. november 2017, klokken 10:11
Jeg spurte om jeg kunne levere dem vinterdekk så dem kunne montere dem på felgene. Fikk klar beskjed om at jeg ikke har mulighet til det og ble henvist til å ta kontakt med noen andre i nærheten:-s

If it's +5 to 10 degrees outside with clear roads they might get away with that, but if there is snow and ice lying around the service center, they cannot deliver the car to you on Summer tires.

Then I would demand "in writing" that they will be responsible for evt. repairs if you crash the car on your trip to the tire center for winter tires.

Seriously, currently (at least here in the East around Oslo) it's outright dangerous to drive on summer tires now. You won't get far.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA