Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Leietaker nektes lading

Startet av Somni, onsdag 15. november 2017, klokken 09:19

« forrige - neste »

Somni

Vi leier et større kontorlokale av KLP, og ønsker å montere en ladestatsjon i parkeringskjelleren. Selv om vi tilbyr oss å koste dette selv med strømmåler, blir vi nektet dette p.g.a. brannfare.

Eierseksjonsloven gjelder kanskje ikke kontorbygg, men synes dette er litt merkelig. Ironisk nok lader KLP egne biler med Schuko i garasjen.   ???
E-Golf 2016 - 15.08.15
TMS 75D - 22.11.17

cra

Da får du spørre dem hvorfor et sikkelig montert og godkjent anlegg skal ha større brannfare enn det opplegget de selv bruker som ikke lenger er tillatt.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Somni

Ja da har vi ikke fått mye fornuftige svar tilbake. Årsaken var nå at brannvesenet hadde uttalt til parkeringsselskapet at lading i garasje er brannfarlig.
E-Golf 2016 - 15.08.15
TMS 75D - 22.11.17

cra

Da kan kanskje omveien via brannetaten være en mulig løsning? Samle litt info (elbil.no har en god del) og legg fram for dem at det dere ønsker er et skikkelig opplegg, og forklar samtidig problemet med at dere ikke kan lade. Får du brannvesenet til å fortelle dem at det ikke er farlig når det benyttes skikkelig utstyr burde mye være gjort. Alternativt kan du gå rett på KLP, men det er kanskje vanskeligere.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Sele

Be om dokumentasjon for de har bevisbyrden i alle fall fra 1.januar 2018. DSB sier da noe annet om brannfaren.

https://www.tu.no/artikler/ingenting-tilsier-at-det-er-farlig-a-lade-elbiler-innendors/276409

Trekkoppbil

Dersom det er vilkårsparkering, plikter dem å tilby lading fra nyttår. Sjekk parkeringsforskriften.

Ellemelle

Så lenge parkeringen ikke er åpen for hvem som helst, gjelder vel ikke parkeringsforskriften.

Somni

Parkeringskjelleren er låst og kun tilgjengelig for leietakere, så litt usikker på om om vi har krav på å få installere en lader. Infrastrukturen er det ingen ting å si på, da det er nok strøm.

E-Golf 2016 - 15.08.15
TMS 75D - 22.11.17

Øystein16

Sitat fra: Somni på onsdag 15. november 2017, klokken 12:13
Parkeringskjelleren er låst og kun tilgjengelig for leietakere, så litt usikker på om om vi har krav på å få installere en lader. Infrastrukturen er det ingen ting å si på, da det er nok strøm.
Krav kan vera ein forhold, men det er normalt at ein seriøs utleigar tilpassar seg leietakarane sitt behov der det er mogeleg. Er det leiar for utleiget som nektar?

Somni

Det er eier og utleier av bygget som nekter.
E-Golf 2016 - 15.08.15
TMS 75D - 22.11.17

Griffel

Sitat fra: Somni på onsdag 15. november 2017, klokken 09:35
Ja da har vi ikke fått mye fornuftige svar tilbake. Årsaken var nå at brannvesenet hadde uttalt til parkeringsselskapet at lading i garasje er brannfarlig.
Da er det nok den ladingen som foregår via Schuko, branvesenet har ment.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øystein16

Sitat fra: Somni på onsdag 15. november 2017, klokken 13:25
Det er eier og utleier av bygget som nekter.

Er det KLP? - eller der det framleige med KLP. Det verkar i så fall merkeleg dersom dette er haldningar som KLP representerar - spesielt dersom infrastrukturen er OK.

Måkemannen

Sitat fra: Griffel på onsdag 15. november 2017, klokken 13:30
Sitat fra: Somni på onsdag 15. november 2017, klokken 09:35
Ja da har vi ikke fått mye fornuftige svar tilbake. Årsaken var nå at brannvesenet hadde uttalt til parkeringsselskapet at lading i garasje er brannfarlig.
Da er det nok den ladingen som foregår via Schuko, branvesenet har ment.
Det er min tanke også. Folk flest skjønner seg ikke så mye på strøm, disse har nok lest i ei nettavis at lading på vanlig stikkontakt kan være farlig, og tolker det som at lading av elbiler generelt er farlig.

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk


arthur

KLP forsikrer vel også biler, ja sågar elbiler, så dette var interessant!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

fredag

Jeg har erfaring med en annen stor utleier av samme størrelse/type som KLP som også er uvillige til å installere elbil-ladepunkter i parkeringsgarasje under kontorbygning. De peker på en eller annen anbefaling om å ha x kubikk vanntank for sprinkleranlegg for parkeringsgarasje der det er elbiler. Etter mye om og men fikk vi likevel installert 22kW type2 ladepunkt med egen måler.

Ingen restriksjoner på at elbiler bruker parkeringskjelleren, og biler fra andre firmaer lader på schuko fra fellesstrøm.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA