Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

lademulighet for ny e-Golf - / Regler i bolig-sameie

Startet av DeaconBlue, lørdag 21. april 2018, klokken 10:05

« forrige - neste »

DeaconBlue

Hei!

Har nettopp mottatt en splitter ny  e-Golf som skal stå parkert i en P-kjeller med lade-mulighet fra 16A stikk-kontakt i bod.  Jeg kontaktet sameiet på forhånd, som kvitterte med at dette var greit forutsatt at jeg kun benyttet stikk-kontakt i bod, og ikke måte direktekoblet ladestasjon på kurs.

Jeg bruker da foreløpig lade-pad'en som følger med bilen.   Lengden på kabelen er imidlertid noe snau, som gjøre at bilen må rygges inn.   Pga. plassforhold er det optimalt å ha bilen med fronten inn, men da kreves lengre kabel.      Dersom jeg hadde hatt en veggboks på bod-vegg i stedet med lengre kabel  (5 m.) ville vel dette løst seg, men her bremser altså sameiet.   

Er det ikke slik at enkelte  veggbokser-/veggladere  kan motta strøm også fra jordet stikkontakt /Schuko uten å være koblet direkte til kurs?  Lade-effekten blir jo da tilsvarende som for VW lade-pad.

Hvilke løsninger kan i såfall anbefales i dette tilfellet,  som evt. kan godtas av sameiet?

e-curious

#1
Hvilken type stikkontakt er det der?
Er det jordfeilbryter type B på  uttaket? Etter det jeg har skjønt er dette innebygd i e-golfen, men det er likevel et regel-krav til uttaket siden det blir brukt regelmessig til lading av elbil.

DeaconBlue

Det er vanlig jordet kontakt i bod/ Schuko.  Blokken ble bygd i 2012 så el-anlegg bør følge nyere forskrift.


automat

Den enkle løsningen er å se om du finner en ny ladekladd med lang nok ledning. Men det blir ikke noe mer lovlig.

Kravet er at stikkontakter som brukes regelmessig til lading skal være på egen kurs, med jordfeilbryter type B, og maks 10A sikring.

Er kursen du lader på kun til din bod (f.eks.fra din leilighet), er det mulig elekrtiker kan bygge om. (Og samtidig flytte den til nærmere bilen). Selv om dette løser problemet for deg, er det ikke sikkert at det er noen god løsning for sameiet.

Er kontakten på en kurs du deler med mange andre boder, er sannsynligheten lav for at dette kan bygges om til å bli lovlig.

Hvis du vil ha en god ladeløsning selv, kan det være taktisk lurt å tilby seg å utrede ladeløsning for hele sameiet.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Vesterskog

Hvis jeg tolket dette innlegget riktig så sier sameiet at det er greit å lade fra eksisterende Schuko men ikke fastmontert ladestasjon. Meget spesielt....

Sent fra min Power_2 via Tapatalk


DeaconBlue

Ja, alternativ løsning med ladeboks skal da ikke dra mer effekt enn lade-pad.  I dette tilfellet har også hver bod sin dedikerte kurs som følger hver leil. seksjon

TB

Her må det være litt missforstått av styret rundt anbefalinger og regelverk på området.

Styret er redd for beboere sett opp lade boks med stor effekt. Dette kan medføre overbelastning for hovedsikringen. Dette er ein reel frykt, det er neppe kalkulert med 100% belastning på alle beboere samtidig.

Men, samtidig er det ikkje automatisk slik at lade boks betyr 22 kW, eller meir realistisk 7 kW, ved 32 A lading på 1 fase. (Leaf, Kia, Ioniq, BMW i3 osv)

Om styret gir ut informasjon om den strøm som er tilgjengelig kan ladeboks settes til maks den grensa.

Eit anna alternativ er å kreve standardisert ladeboks. Dermed er det mulig med automatisk styring av effekten mellom ladeboksene og mot totalt forbruk. Dermed kan det lades raskere når det er tilgjengelig effekt, og redusert når det er knapt med effekt. Om alternativet er kostbar oppgradering av inntak vil styring av effekt vere meir lønnsomt.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA