Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bilhjelp på budsjett!

Startet av Veez, mandag 13. november 2017, klokken 18:41

« forrige - neste »

Jeronan

Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Taffelman

#16
Må nok forvirre litt  :)

Prøvekjør en BMW i3 før du bestemmer deg, ligger flere brukte på Finn rundt 200.000,-

Perfekt by-bil som er rimelig å forsikre og med mye billigere service enn de fleste andre el-biler. Kvalitetsbil i karbonplast som ikke ruster, med varmepumpe og batteri- varmer/kjøler som gir bedre rekkevidde på vinter og raskere hurtiglading.Stabil APP med lynkjapp forvarming og velfungerende navigasjon / rekkevidde-estimat. For ikke å glemme at den er kjapp, lett og morsom å kjøre. Den er og en av få elbiler som er produsert med fornybar energi og med gjenbruksprogram for batteriene. Rekkevidde 10/15 mil (vinter/sommer) for 60Ah versjonen (minste batteriet).

Jeg tror den vil holde seg bedre i pris på litt sikt enn f.eks brukt Leaf.
X75D
TM3 LR AWD

Initium

Nja, vi har Leaf nå ( kontrakt inngått om salg ) og går over til I3, og selv om I3 er bedre på mange områder, så vet jeg ikke helt om jeg ville bala med barneseter mv baki en I3. Blir mye pæl kanskje ?

Men kan du leve med litt lite bagasjerom, og begrensningen som ligger i bakdørene og tilkomsten til baksetet ( selve plassen er forbløffende god ) så er nok I3 en bedre bil enn Leaf på absolutt alle punkter jeg kan komme på også...

Tror dog ikke du blir direkte misfornøyd med en Leaf med det kjøremønsteret du skisserer...

Jeronan

Sitat fra: Initium på mandag 13. november 2017, klokken 21:01
Nja, vi har Leaf nå ( kontrakt inngått om salg ) og går over til I3, og selv om I3 er bedre på mange områder, så vet jeg ikke helt om jeg ville bala med barneseter mv baki en I3. Blir mye pæl kanskje ?

Men kan du leve med litt lite bagasjerom, og begrensningen som ligger i bakdørene og tilkomsten til baksetet ( selve plassen er forbløffende god ) så er nok I3 en bedre bil enn Leaf på absolutt alle punkter jeg kan komme på også...

Tror dog ikke du blir direkte misfornøyd med en Leaf med det kjøremønsteret du skisserer...

No issues with child seats in our BMW i3. For an adult it might be a bit tight depending on how tall the people are in front seats, but for children there is plenty of back space.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Initium

i tested the back seat of the demo I3, and found space quite good. It is a small car, but seatroom was overall okei.

problem i see, is that modern child-seats are VERY large, and quite bulky also. I would concider it a nightmare to stuff 2 tired 2 and 5 year olds into each of their seats trough the small barndoor-assy.... ;D

elektrolux

#20
Hvorfor Leaf i det hele tatt?

Til små turer er vel en liten bil bedre, og da tenker jeg e-UP.

Har steget litt i pris igjen, men blant disse er det en til 113 000 kr.

https://www.finn.no/car/used/search.html?engine_fuel=0%2F4&make=0.817&model=1.817.2000208

Bilen utmerker seg med utrolig mye plass innvendig i forhold til ytre mål, kjapp, oversiktelig og supereffektiv defrosting. Nettopp de egenskapene en bil for småturer bør ha.

Kjøpte en slik til kona i 2013, og vi har enda ikke funnet en elbil vi heller ville hatt. Er også vedlikeholdsfri, så vi har ikke brukt et øre på service. Eneste vi har gjort er å smøre opp bremsene i forbindelse med hjulbytte. Må nå etter 45000 km bytte sommerdekkene, men der fikk vi kjøpt et sett helt nye dekk for 1000 kr fra en som ville ha dyrere dekk på bilen og brukte sommerdekkfelgene til vinterdekk.

Vi har i samme perioden dratt inn rundt 40 000 kr i utleie via nabobil, og kjøpte gliset for 200 000 kr. Verdi i dag anslås til 120 000 kr, så kostnaden til nå er 10 000 kr / år ;)

Med fortsatt utleie på Nabobil.no regner vi med å gå i pluss allerede innen 2 år.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Jeronan

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 14. november 2017, klokken 06:11
Hvorfor Leaf i det hele tatt?

Til små turer er vel en liten bil bedre, og da tenker jeg e-UP.


You clearly use it as a second car and also use it in other creative ways.
For the OP it will be her only car and then the Leaf is a better more functional car.  Even a used BMW i3 64Ah is better (good Super charger capability and very good thermal management).

It is always nice to know you have that extra bit of range when you suddenly need or want to go on a longer trip.
A car is suppose to set you free, not lock you into the confinements of a town.  ::)
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

geear

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 14. november 2017, klokken 06:11
Hvorfor Leaf i det hele tatt?

Til små turer er vel en liten bil bedre, og da tenker jeg e-UP.

Har steget litt i pris igjen, men blant disse er det en til 113 000 kr.

https://www.finn.no/car/used/search.html?engine_fuel=0%2F4&make=0.817&model=1.817.2000208
Den til 113 er en e-load up!, altså 2-seters varebil.

Øystein16

#23
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 14. november 2017, klokken 06:11
Til små turer er vel en liten bil bedre, og da tenker jeg e-UP.
Me måtte leiga ein UP i 5 veker før me fekk bilen me hadde bestilt - prøvde å leiga e-UP - men sjøl bensinutgava var ein super bil, og vil tru at e-UP er eit av dei smartaste elbilkjøpa ein kan gjera.

Zlatzman

Sitat fra: Initium på mandag 13. november 2017, klokken 21:55
i tested the back seat of the demo I3, and found space quite good. It is a small car, but seatroom was overall okei.

problem i see, is that modern child-seats are VERY large, and quite bulky also. I would concider it a nightmare to stuff 2 tired 2 and 5 year olds into each of their seats trough the small barndoor-assy.... ;D
Vi leier en del i3 gjennom Nabobil, og bruker foreløpig en Maxi-Cosi Pebble babysete med Iso-Fix i baksetet. Det går greit på korte turer, men er trangt for samboeren som sitter i passasjersetet (183 cm). For de som ikke er fullt så lange ser jeg ikke noe problem med plassen i i3en. Vi synes faktisk det har vært trangere de gangene vi har benyttet Nissan Leaf. Jeg tror det kommer av at i3 har veldig smale seter, så de spiser ikke så mye plass.

Kia Soul har vi gode erfaringer med, og synes det er bedre plass i baksetet der enn i de to andre bilene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA