Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny El-bil, 160km tur/retur arbeidsplass

Startet av Arceez, søndag 12. november 2017, klokken 16:47

« forrige - neste »

Arceez

Hei!

Ny jobb og lang avstand dit krever anskaffelse av en El-bil. Jobben er 8 mil og to bomstasjoner unna, og etter litt beregning finner jeg fort ut at jeg vil spare en god del penger ved å kjøpe en el-bil.

Jeg ser for meg å kunne lade å kjøre tur/retur, også om vinteren. Vi er også 3 i familien, og blir nok fler med tiden, og ønsker samtidig å bruke el-bilen litt på privaten. Dermed kreves 5 seter og litt bagasjeplass.

Jeg har sett på e-Golf, Mercedes B klasse og Brukt Tesla. En brukt tesla ligger nesten likt som eGolf og B-klasse i pris. Finnes det fordeler/ulemper med å velge brukt Tesla?

Kom gjerne med innspill!

i3_vest

Jeg kjører 150 km tur/retur jobb hver dag og klarer meg helt fint med en BMW i3 (ny modell) - også på vinter. Som regel igjen ca 25% av batteriet. Det som blir viktig er å ha tilstrekkelig hurtig lading hjemme slik at bilen er ferdig ladet på morgenen.

Arceez

Høres bra ut! Men da er vi tilbake til plassbehovet.. Hadde håpet å få presset hele familien inn sammen med litt bagasje! :-)

downlow

Sitat fra: Arceez på søndag 12. november 2017, klokken 17:23
Høres bra ut! Men da er vi tilbake til plassbehovet.. Hadde håpet å få presset hele familien inn sammen med litt bagasje! :-)

Nye e-golf er vel et bra valg da? Du får større plass enn i en I3, og ok rekkevidde.

Brukt Tesla til prisen av en golf, hørtes ikke ut som noe jeg ville satset på personlig pg.a kostnader,og feilrate på disse bilene. Du får en Tesla Model S  2014 modell, 73 600 km på telleren til kr 385 000,-
En Tesla eier vil sikkert anbefale deg det, men jeg er litt skeptisk til eldre Teslaer .
2017 Leaf Tekna 30 kWh

AppleKnocker

B-klasse kan du nok stryke fra listen hvis du har tenkt å kjøre 16 mil t/r året rundt. Naboen pendler 9 mil t/r  med en slik bil, og rapporterer om at det er går fint men uten margin. Da er det en del motorvei inne i bildet.

For å bekrefte sitt eget valg, vil de fleste anbefale sin egen bil som noen allerede har vært inne på i tråden.

Objektivt sett ville jeg anbefalt en ny e-Golf. I3 er liten, og den er ikke det beste valget på motorvei. Model S er en super bil, men hvis du ikke trenger plassen og heller ikke skal bruke bilen til langturer er en e-Golf mer fornuftig.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Agmuns

Sitat fra: AppleKnocker på søndag 12. november 2017, klokken 18:51
B-klasse kan du nok stryke fra listen hvis du har tenkt å kjøre 16 mil t/r året rundt. Naboen pendler 9 mil t/r  med en slik bil, og rapporterer om at det er går fint men uten margin. Da er det en del motorvei inne i bildet.

For å bekrefte sitt eget valg, vil de fleste anbefale sin egen bil som noen allerede har vært inne på i tråden.

Objektivt sett ville jeg anbefalt en ny e-Golf. I3 er liten, og den er ikke det beste valget på motorvei. Model S er en super bil, men hvis du ikke trenger plassen og heller ikke skal bruke bilen til langturer er en e-Golf mer fornuftig.
i3 er stødig som et fjell i motorveihastigheter Den, og plassen til de foran med barnesete bak er bedre enn vanlige biler i C-segmentet.

Tellus

Trådstarter skriver rett ut at han krever 5 seter. Hva er poenget med å anbefale BMW i3 da ? Sist jeg sjekket Hadde denne bilen kun 4 seter og smått med bagasjeplass.

Skal man ha komfortabelt med margin med en avstand på 16 mil samt kanskje litt til overs når man kommer hjem ville jeg gått for Tesla, Leaf 40kWh, Ampera E, Zoe 40,  eller Hundai Kona 40. Er man villig til å gå ned på kravet om komfortabel margin så bør nye Golf, Leaf 30 eller Ioniq funke.

Lykke til.

Initium

TS skriver vel initielt at han skal ha jobbkjørebil, men at han ØNSKER å bruke den litt utvidet

Sist jeg sjekket var det vel kun I3 som klarer dette, og kan leveres NÅ. Å stå 1 år på venteliste, som var vår Leaf-selgers spådom ang venteid ved kontrakt, og de andre du nevner er vel ikke stort bedre pr nå. Opel pisser jo på kundene sine i tillegg, om man liker den varianten...

Gordon Retriever

Sitat fra: Tellus på søndag 12. november 2017, klokken 21:23Er man villig til å gå ned på kravet om komfortabel margin så bør nye Golf, Leaf 30 eller Ioniq funke.
Med 30kWh Leaf blir vel marginen på grensen til å være ukomfortabel.

Jeronan

#9
Sitat fra: downlow på søndag 12. november 2017, klokken 18:20
Brukt Tesla til prisen av en golf, hørtes ikke ut som noe jeg ville satset på personlig pg.a kostnader,og feilrate på disse bilene. Du får en Tesla Model S  2014 modell, 73 600 km på telleren til kr 385 000,-
En Tesla eier vil sikkert anbefale deg det, men jeg er litt skeptisk til eldre Teslaer .

If he buys a used 2014 Model S, any issues with that car will have been resolved by the current owner.
He will still have factory warranty on the car until 2019 and on the drive train and battery until 2022.

Only other car (that can be delivered within 3 months) that can easily manage 160km in extreme winter time is the BMW i3.
The new VW eGolf can do it too, but has a wait time of 10 months at the moment.
Same for the Hyundai Ioniq.  12 month wait time.
The Opel Ampera-E is pretty much dead! You have better chance getting the Tesla Model 3 before getting that one.  ::)
The new 2018 Nissan Leaf has a long waiting list now, so don't expect to get that one now before the summer if you place the order right now.

The Mercedes B-class is no longer in production. It will also not make 160km in winter time on very cold days and as such one of the main reasons we bought the BMW i3 instead. My wife drives +/- 130km a day retur work.

When buying an electric car, always buy it with enough range so you can comfortably make it to work and back home again on a single charge under the most extreme cold conditions!
Never rely on ability to charge at work, since there will be days that either all slots are full and/or chargers being out of order.  Always expect the worst.
If you follow this rule of thumb, you will be safe and guaranteed to enjoy your electric car without worrying about range anxiety!


PS. I have been driving around 1500km now with our new Tesla Model S 75D and what I love about this car is that I keep my battery charge for every day work travel (100-120km each day) between 30 and 70%. I can fully control this with setting the charge limit in the app.  Zero range anxiety and not having to charge the battery to 100% every day means the battery will suffer very little battery deprecation over time, as I will only charge it to 90-100% when going on long trips.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

geear

Ser flere her anbefaler e-Golf, men det er på ingen måte garantert at e-Golf 300km klarer 160km hver dag året rundt. Da må man ha backup som lademulighet på jobb eller en hurtiglader langs veien, og tåle noen minutter der de kaldeste månedene. Avhenger såklart av både bosted og hastigheter på turen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA