Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Brukt elbil for daglig tur/retur jobb ca 90 km

Startet av jorno, mandag 13. november 2017, klokken 20:38

« forrige - neste »

jorno

Hei.

Sitter nå med en 2008-modell VW Passat som har gått 230.000 og spises opp av rust. Håper å kunne tyne den litt til, men er forberedt på at den kan havarere når som helst. I den forbindelse vurderer jeg nå elbil.

Mine behov:
- Klare 90 km i vinterkulde (i indre Vestfold, hvor det enkelte dager kan bli så kaldt som 20-25 minusgrader om vinteren) uten lading. Stort sett vil jeg kunne lade på jobb, men jeg bør ha mulighet til å bråsnu og kjøre hjem uten å være avhengig av lading.
- Få en behagelig temperatur i kupe selv ved -15 minus ute
- IsoFix i begge bakseter, dvs mulighet til to barneseter, til de få korte turene hvor barna skal sitte på.

Mine ønsker:
- Appstyrt klimatisering
- Rattvarme høres deilig ut.
- Gjerne Apple CarPlay-funksjonalitet

Reiseveien min er omtrent 45 kilometer til jobb. Som oftest vil jeg kunne lade både hjemme og på jobb. Reiseveien består av stort sett 80 km/t-grense (ikke motorvei), så jeg ønsker en med et snev av både komfort og sikkerhet.

Jeg hadde håpet å finne noe inntil kr 100.000, men ser jo at drivstoff vil være såpass mye rimeligere med elbil at jeg bør kunne strekke meg litt oppover. (Ingen bompasseringer, så har ingenting å hente  der med hensyn til økonomiske intensiver).

Er det 30kWh Leaf som er mitt beste alternativ, eller finnes det andre som kan dekke mine behov uten å bli alt for dyrt?

Takk på forhånd for svar.

Jeronan

The 30kwt Nordic Edition Nissan Leaf will be more than up for the task and can manage 90km even on very cold winter days, if you pre-heat the car on the colder days.

BMW i3 can also be a nice alternative. It has really good thermal battery management, so you still get 180km in winter time when pre-conditioned.
Volkswagen e-Golf similar, but sadly has a 10 month wait time.

So if this is going to be your only car, you maybe would like to use it for bit longer trips too?
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Carl Anton Stenling

30 kWh Leaf kan være et greit valg. I så fall smart å lade på jobb når det er mulig. I nødsfall vil nok Leafen greie 90 km også på de kaldeste dagene, men det er klart behageligere og bedre for batteriet å ha litt å gå på.

24 kWh Leaf blir for snaut.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

downlow

#3
Du sier at prisklassen din er rundt 100 000,- Da er det desverre ingen alternativer for deg. Du må nok påregne ca 200 000 + for en bil som tilfedstiller dine krav
2017 Leaf Tekna 30 kWh

Knut Røe

Ikke kjøp for billig, elbilen vil bli din eneste bil på kort tid. Du må nok påregne rundt 200. Se på i3 og Soul for eksempel, de bør klare dine krav bra.

Måkemannen

Må da være bedre med Soul en Leaf, da Soul har batterivarming. Gull verdt i streng kulde.

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk


jorno

Sitat fra: Jeronan på mandag 13. november 2017, klokken 20:49
So if this is going to be your only car, you maybe would like to use it for bit longer trips too?

No. We have another primary family car, so this car would almost only be used for traveling to work, and other short trips.

Agmuns

For å se litt realistisk på det: du sier du håpet å kunne gå inntil 100k til bilkjøp, men kan strekke deg litt lenger for å nå elbildrømmen. Spørsmålet er hvor mye lenger du kan strekke deg, for bensinkostnadene er ikke store årlig på en bensinbil. Så hvor mye kan du egentlig strekke deg? For de 100k får du enten en trilling eller Renault Fluence (som jeg ikke har filla peiling på). Jeg tipper begge vil slite med 90 km i sprengkulde. Går du opp til 150k dukker det opp noen eldre kortdistanse-Leaf. Jeg heller mot det andre har sagt om at du bør opp i 200k før du får et reelt alternativ (og godt over det hvis du vil ha langdistanse-Leaf). Det er et langt "strekk" fra 100k.

En kjapp regneøvelse: si bilen din bruker 0,8 i snitt siden det er en litt gammel og ganske stor bensinbil. Du kjører 9 mil daglig og bensin koster i snitt 14 kroner literen (faktisk er det nærmere 13,50 her jeg bor, men la oss ta i litt).

0,8 pr mil ganger 9 mil = 7,2 liter bensin daglig.
14 kroner literen ganger 7,2 liter = avrundet til 100 kroner daglig i bensinutgifter.
100 kroner daglig ganger 230 arbeidsdager = 23 000 kroner i årlige drivstoffkostnader.

Du må mao ha elbilen i over 4 år for å gå i null hvis du må opp enda 100 000 til en elbil (altså 200 000). Og da har jeg ikke tatt høyde for økt strømregning (som p.t. er lite), at vi må ta høyde for at det blir dyrere å kjøre elbil i fremtiden og kostnaden din ved å få tak i 100 000 ekstra.

geear

Sitat fra: Agmuns på tirsdag 14. november 2017, klokken 08:08
0,8 pr mil ganger 9 mil = 7,2 liter bensin daglig.
14 kroner literen ganger 7,2 liter = avrundet til 100 kroner daglig i bensinutgifter.
100 kroner daglig ganger 230 arbeidsdager = 23 000 kroner i årlige drivstoffkostnader.

Du må mao ha elbilen i over 4 år for å gå i null hvis du må opp enda 100 000 til en elbil (altså 200 000). Og da har jeg ikke tatt høyde for økt strømregning (som p.t. er lite), at vi må ta høyde for at det blir dyrere å kjøre elbil i fremtiden og kostnaden din ved å få tak i 100 000 ekstra.
Den økte kostnaden på å kjøpe en bil til 100 000,- mer er kun eventuelt økt verditap og prisen på midlene (altså tapt fortjeneste om pengene plasseres et annet sted, som rente, verdiøkning på bolig, aksjeinntekt etc. eller, dersom man må låne, renter og gebyr minus evt. skattefradrag). 100 000,- dyrere bil er ikke det samme som 100 000,- svidd av i bensin...

Agmuns

Sitat fra: gr på tirsdag 14. november 2017, klokken 08:45100 000,- dyrere bil er ikke det samme som 100 000,- svidd av i bensin...
Hvis du leser det du siterte en gang til, så ser du vel at det var akkurat det jeg skrev?

geear

Sitat fra: Agmuns på tirsdag 14. november 2017, klokken 08:49
Hvis du leser det du siterte en gang til, så ser du vel at det var akkurat det jeg skrev?
Sitat: "Du må mao ha elbilen i over 4 år for å gå i null hvis du må opp enda 100 000 til en elbil (altså 200 000)."

Agmuns

Sitat fra: gr på tirsdag 14. november 2017, klokken 09:18
Sitat fra: Agmuns på tirsdag 14. november 2017, klokken 08:49
Hvis du leser det du siterte en gang til, så ser du vel at det var akkurat det jeg skrev?
Sitat: "Du må mao ha elbilen i over 4 år for å gå i null hvis du må opp enda 100 000 til en elbil (altså 200 000)."

Så du valgte å klippe ut det som ikke passet svaret ditt denne gangen? :P Altså dette:
Sitat fra: gr på tirsdag 14. november 2017, klokken 08:45
Sitat fra: Agmuns på tirsdag 14. november 2017, klokken 08:08
kostnaden din ved å få tak i 100 000 ekstra.
Den økte kostnaden på å kjøpe en bil til 100 000,- mer er kun eventuelt økt verditap og prisen på midlene (altså tapt fortjeneste om pengene plasseres et annet sted, som rente, verdiøkning på bolig, aksjeinntekt etc. eller, dersom man må låne, renter og gebyr minus evt. skattefradrag). 100 000,- dyrere bil er ikke det samme som 100 000,- svidd av i bensin...
Jeg tror ikke du skjønner regnestykket. Det er hvor lenge han kan fylle bensin for de 100 000 ekstra. Bytter han den nye bilen før det vil den økte prisen være større enn drivstoffkostnadene han har i løpet av de samme årene. Verditap, rentekostnader osv kommer i tillegg og øker differansen i favør av bilen han eier i dag, fordi den trolig ikke har noen lånekostnader og heller ikke noe særlig verditap. Hvis du legger tilbake det du klippet ut, så ser du jeg har skrevet at jeg ikke tar høyde for andre kostnader (også hvor midlene kommer fra som er ditt eksempel). Den totale kostnaden ved å ha en bil er det umulig å gi fasit på før man har solgt den.

Det er ikke gitt at det er lønnsomt med elbil for alle. For eksempel meg selv, som taper penger av å bytte ut en nesten ny bybil med en større elbil pga rekkevidde. Jeg gjør det allikevel fordi bilinteressen er stor.

emmern

Dette er som å banne i kirka, men jeg hadde heller kjøpt en fossil "ventebil" siden det ikke er bom, og så lagt inn en bestilling på en ny elbil som kommer om 1-2 år.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Jeronan

Sitat fra: jorno på tirsdag 14. november 2017, klokken 07:32
Sitat fra: Jeronan på mandag 13. november 2017, klokken 20:49
So if this is going to be your only car, you maybe would like to use it for bit longer trips too?

No. We have another primary family car, so this car would almost only be used for traveling to work, and other short trips.

The problem is the 90km capability on coldest winter days.

You can get an old 24kwh Leaf cheap for like 150k-180k NOK, but will be a problematic car on very cold winter days. It won't make the 90km in bad road conditions.
Maybe the BMW i3 60Ah version might make the 90km in winter due to "real" thermal battery management, so you can pre-condition the battery on the cold days and then you should be able to get 120 km out of it if you drive efficiently.

But in either way, you not going to find a capable electric car under 200k NOK that meets your requirements.

You are looking at least at 230k NOK for either a Nissan Leaf 34kwh or used BMW i3 60Ah.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

geear

Sitat fra: Agmuns på tirsdag 14. november 2017, klokken 08:49
Så du valgte å klippe ut det som ikke passet svaret ditt denne gangen? :P Altså dette:
Jeg vet ikke hva jeg skal svare på noe slikt som dette. Jeg leste innlegget ditt, inkludert setningen din som både startet med stor bokstav og sluttet med et punktum, og forstod det som at det var det du mente. Beklager hvis jeg tolket dette til noe annet enn du mente. Har overhodet ikke hatt noen som helst tanke om å prøve å vri på dine meninger.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA