Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forvarming

Startet av audioboy, mandag 13. november 2017, klokken 14:14

« forrige - neste »

audioboy

Spør for en kamerat som ikke vil opprette profil for han er redd for å bli kalt elbil-nerd....     ;D

Han har akkurat kjøpt 2018 Soul.  Hvordan starter man forvarming? Vi har skjønt at det kun kan skje med timer. Fungerer forvarming både ved hurtiglading (chademo) og 230V (10A) ?

TMS85D  2015/TM3 2019/Audi e55 2020/TM3P 2020/Audi e50 2020/TMY 2021/Audi e55 S-line 2022/TMY 2022

Counterpointer

Sitat fra: audioboy på mandag 13. november 2017, klokken 14:14
Spør for en kamerat som ikke vil opprette profil for han er redd for å bli kalt elbil-nerd....     ;D

Han har akkurat kjøpt 2018 Soul.  Hvordan starter man forvarming? Vi har skjønt at det kun kan skje med timer. Fungerer forvarming både ved hurtiglading (chademo) og 230V (10A) ?
Det er et litt rart spørsmål, da det er litt spesielt å ha behov for forvarming på hurtiglading.
Stort sett er du på tur når du hurtiglader og både bilen og batteriet er varmt. Men varme og kjøling av både bil og batteri vil være aktivt, når du programmerer forvarming (eller starter bilen ).

Selve setting av forvarming gjøres med timersetting i lademenyen.

audioboy

Greia var vel at han skulle sitte 40 min i bilen på langtur og holde varmen samtidig som han lader.

Fungerer forvarming også når bilen er tilkoblet 230V kommunallading på 13A ?
TMS85D  2015/TM3 2019/Audi e55 2020/TM3P 2020/Audi e50 2020/TMY 2021/Audi e55 S-line 2022/TMY 2022

Karl-Wilhelm

Står du ved en hurtiglader og lader kan du selvfølgelig ha på varmeapparatet. Siden Kia Soul har varmepumpe kan du også regne med at varming ved hurtinglading ikke drøyer ladetiden på noen merkbar måte.

Tidsinnstilt forvarming krever at bilen er koplet til en lader, mulig det gjelder hurtiglading også, men er primært tiltenkt Type 1. Så ditt eksempel med kommunallading på 13A skulle gå fin fint! =)
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

Usikker

--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

hanche

Sitat fra: Karl-Wilhelm på mandag 13. november 2017, klokken 15:00
Står du ved en hurtiglader og lader kan du selvfølgelig ha på varmeapparatet.
For å være litt mer presis: Man må skru på bilen etter å ha startet lading. Så kan man bruke varmeapparatet. Jeg gjør det alltid når jeg er på langtur om vinteren. Ikke noe problem! Men skru av bilen igjen før du stopper hurtigladingen (eller før den stopper av seg selv, ved 84%), for ellers får du masse rare feilmeldinger. (Det gjør kanskje ikke noe, men jeg liker ikke feilmeldinger.)
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Karl-Wilhelm

Det der var godt at du presiserte for akkuret det har jeg opplevd ^^
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

chriso89

Sitat fra: hanche på mandag 13. november 2017, klokken 20:57
Sitat fra: Karl-Wilhelm på mandag 13. november 2017, klokken 15:00
Står du ved en hurtiglader og lader kan du selvfølgelig ha på varmeapparatet.
For å være litt mer presis: Man må skru på bilen etter å ha startet lading. Så kan man bruke varmeapparatet. Jeg gjør det alltid når jeg er på langtur om vinteren. Ikke noe problem! Men skru av bilen igjen før du stopper hurtigladingen (eller før den stopper av seg selv, ved 84%), for ellers får du masse rare feilmeldinger. (Det gjør kanskje ikke noe, men jeg liker ikke feilmeldinger.)
Den stopper å hurtiglade på 94%. Men annbefaler å stoppe på 80%pga det går så tregt de siste prosentene

vegradd

Heisann,
Audioboy spurte på vegne av meg (som nå har svelget stoltheten og blitt en elbilforumnerd :P)

Tror det enten har vært brukerfeil eller feil på ladestasjon ved tidligere forsøk, jeg testet stasjonen ved siden av ved å:

1. Slå av bilen
2. koble til CHAdeMO
3. trykke to ganger på Power

da ville den lade og varme samtidig.
Mener jeg gjorde samme sekvens da jeg ikke fikk det til tidligere, men godt mulig jeg surra.

Usikker

Sitat fra: vegradd på tirsdag 14. november 2017, klokken 16:04
Heisann,
Audioboy spurte på vegne av meg (som nå har svelget stoltheten og blitt en elbilforumnerd :P)

Hehe....  :) gratulerer med ny bil   :+1:
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

vegradd


hanche

Sitat fra: chriso89 på tirsdag 14. november 2017, klokken 09:33
Den stopper å hurtiglade på 94%. Men annbefaler å stoppe på 80%pga det går så tregt de siste prosentene
Min 2016-modell stopper på 84%. Er det annerledes på nyere modeller? Men hvis jeg plugger i på ny, fortsetter den til 94%. Og ja, det går tregt når den kommer over 80%. For optimal ladetid er det lurt å stoppe ved 70–75%, men man må jo ta høyde for hvor man har tenkt å lade neste gang, og hvor langt det er dit.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

vegradd

Har kun hatt den under en uke, men tror den ladet like fort etter 80% og... Har ikke ladet den helt til 100 men noen og 90 var ikke noe problem i allefall. Dette er en 2018, 30Kwh


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA