Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bestille vinterfelger/dekk med?

Startet av Prebb, mandag 13. november 2017, klokken 12:08

« forrige - neste »

Prebb

Er det verdt å bestille vinterfelger/dekk med, eller er det like greit å kjøpe dette av noen andre i ettertid?
Jeg ser at felgene er 19" på vinterdekk, vil en kunne klare seg med 18"?


CaZpaH

Mtp. Prisene de opererer med nå så hadde jeg kjøpt et annet sted. De priser seg helt ut.
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

mthoring

...og R2 er ikke optimalt pga. myke sidevegger.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Nasatech

Model S eller Model X? Har 19" R2 på min Model X da det bare var 19" som var tilgjengelig da jeg kjøpte i august 2016.

Jeg trodde det skulle være helt forferdelig etter alt jeg har hørt og fordi jeg har 22" på sommerhjulene. Men det går veldig fint. Drar ikke på med Ludi ut av kryssene med vinterdekkene på, men det gjør jeg ikke om vinteren allikevel ;)

Øyvind.h

Kjøp et annet sted! Dyrt og dårlig fra Tesla
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

salxo

Jeg har kjøpt nye slipstream med sommerdekkene på for 16.000. Selger dekkene for rundt 6.000 etter jeg får dem, og setter på nye Continental, så da blir det 20.000 for felg og vinterdekk for min del. Endte opp som greieste løsning da jeg ikke orka å velge ut noen andre felger for vinteren. Er mange som selger på Finn.

mthoring

Kjøpte CVC6 og satte på Slipstream-felgene som fulgte med bilen. Knallgode dekk det i hvertfall.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

geear

#7
Sitat fra: salxo på tirsdag 14. november 2017, klokken 23:12
Jeg har kjøpt nye slipstream med sommerdekkene på for 16.000. Selger dekkene for rundt 6.000 etter jeg får dem, og setter på nye Continental, så da blir det 20.000 for felg og vinterdekk for min del. Endte opp som greieste løsning da jeg ikke orka å velge ut noen andre felger for vinteren. Er mange som selger på Finn.
Er det noen som vil ha de gamle dekkene i det hele tatt?

Kryr av de på Finn, og ukurrant dimensjon for veldig mange biler. Er de salgbare til annet enn noen få Model X-eiere som har slitt ut sine originale?

Aller helst ville jeg hatt bilen levert med 19" vinterhjul og kjøpt 21-22" sommerhjul selv. 20" Slipstream er verken fugl eller fisk. Ikke spesielt egnet for rekkevidde, komfort og grep på vinteren, og på ingen måte pent nok til å være freshe sommerhjul.  ::)

salxo

De fleste S-eiere er potensielle kjøpere av nye sommerdekk til bilen, så tror jeg skal få solgt dem. Mulig det blir for 5.000 og ikke 6, vi får se. Er uansett en god del billigere enn å kjøpe nye, så tror de skal bli solgt. Har ikke hastverk. Kan godt ligge i garasjen en sesong om det må til. Tror de skal bli solgt før jeg trenger nye - vet ikke om de forringes av å ligge noen år?

GOS

Sitat fra: salxo på lørdag 18. november 2017, klokken 14:58
De fleste S-eiere er potensielle kjøpere av nye sommerdekk til bilen, så tror jeg skal få solgt dem. Mulig det blir for 5.000 og ikke 6, vi får se. Er uansett en god del billigere enn å kjøpe nye, så tror de skal bli solgt. Har ikke hastverk. Kan godt ligge i garasjen en sesong om det må til. Tror de skal bli solgt før jeg trenger nye - vet ikke om de forringes av å ligge noen år?

De forringes. Personlig så sjekker jeg alltid produksjonsår når jeg kjøper nye dekk.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

geear

#10
Sitat fra: salxo på lørdag 18. november 2017, klokken 14:58
De fleste S-eiere er potensielle kjøpere av nye sommerdekk til bilen, så tror jeg skal få solgt dem. Mulig det blir for 5.000 og ikke 6, vi får se. Er uansett en god del billigere enn å kjøpe nye, så tror de skal bli solgt. Har ikke hastverk. Kan godt ligge i garasjen en sesong om det må til. Tror de skal bli solgt før jeg trenger nye - vet ikke om de forringes av å ligge noen år?
Nå kjenner ikke jeg Model S godt i det hele tatt, men blir veldig overrasket om de har samme dekkdimensjon som Model X. De eneste jeg vet om som bruker så høy rulleomkrets er siste modell XC90. BMW X5 har en profil ned. Vet ikke med Q7 og andre tilsvarende. Det er vel heller ingen andre som har 265 foran og 275 bak, noe som gir ulik dekkhøyde/omkrets og dermed svært ugunstig for de fleste firehjulsdrevne fossilbiler. Tesla kan gjøre det fordi de har helt uavhengige motorer foran og bak. Jeg har vurdert dekkene som lite salgbare, og at regnestykket med å legge vinterhjul på originalfelgene derfor blir kjipt, men man vet aldri...  ;D

Edit: Hvis denne er riktig så har Model S 245/40-20", og det er i så fall vidt forskjellig fra 275/45-20, ettersom profilen er prosent av dekkbredden, så da har du 20*25,4 = 508mm diameter på felg, pluss 245*0,4*2 = 196mm i dekkside + 508mm felg = 704mm diameter på hjulet. Model X har da 275*0,45*2 = 247,5mm + 508mm felg = 755,5mm, altså er dekket 5cm høyere på Model X, så kan du tenke deg hva det gjør for rulleomkrets og plass i hjulbuene... ;)

Øyvind.h

Sitat fra: salxo på lørdag 18. november 2017, klokken 14:58
De fleste S-eiere er potensielle kjøpere av nye sommerdekk til bilen, så tror jeg skal få solgt dem. Mulig det blir for 5.000 og ikke 6, vi får se. Er uansett en god del billigere enn å kjøpe nye, så tror de skal bli solgt. Har ikke hastverk. Kan godt ligge i garasjen en sesong om det må til. Tror de skal bli solgt før jeg trenger nye - vet ikke om de forringes av å ligge noen år?

Å selge S dekkene går nok fint. Mange med S som er klare for nye dekk neste sesong. Skulle gitt et bud selv på vegne av en i familien som må bytte til våren, men har kjøpt av en kamerat som får ny S straks.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Hvis det var en X det var snakk om så har jeg gått på en smell ja! Jeg trodde det var fra 20" på X, så glem vaset mitt! S-dekk er garantert enklere å selge, siden det helt sikkert finnes mange som har kjørt så mye at de har slitt ut originaldekk både en og to runder! X-dekkene blir mer lettsolgte om et par år, men da er det de nye som er interessant, ikke de vi andre har hatt liggende på garasjeloftet i to år..  ???

Prebb

Har bestilt en S, men droppet å kjøpe vinterhjul på standard-felg. Ser det er mulig å få tak i gode dekk på en kurant felg til en vesentlig lavere pris.

Jeg er ikke så sykt opptatt av at det skal se kulest ut. Jeg er ute etter lite støy, og høy komfort/kjøreegenskaper. Derfor spørsmålet om 18" duger. Da blir jo det et del høyere profil.

Jærbuen

Trodde 19" var det minste man kunne ha på TMS jeg?
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD Solgt
2017 Opel Ampera-E Solgt
Nå 2013 Model S, P85 Signatur

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA