Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Audi e-tron - Bilder og video

Startet av Amatøren, søndag 12. november 2017, klokken 20:35

« forrige - neste »

z4rd

Det var nok ikke det som var årsaken til speilkritikken. Han mente at de var direkte farlige fordi fokuset ble dratt lenger ned. Samt at de ikke fungerte godt i sollys. Han sa samtidig at det vil være en vanesak, men at det ikke fungerte for han og han mente det ville også gjelde mange andre. Han kritiserte Audi for å ikke tenke nytt på en rekke andre områder. Som feks fortsatt bruk av skinn fra dyr og designmessige aspekter som henger igjen fra det tradisjonelle.

Angående rekkevidde så var det ikke kun snakk om 140, nei... han nevnte for øvrig forbruk på mellom 260-300.

Får inntrykk av argumentasjon kun med hensikt å forsvare egne valg.

2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Counterpointer

Autogefuhl er generelt veldig ryddige, men hvis de kommer med klar kritikk av en tysk bil er det verd å merke seg!

Øyvind.h

#812
Sitat fra: gal på torsdag 20. desember 2018, klokken 20:46
:-1:
Autogefuhl slakter de virtuelle speilene.
...technology failure Dont buy.
De antyder 290-305 km rekkevidde.

:+1:
Mye skryt av byggekvalitet og støynivå og kjørefølelse
Omtrent som forventet. De som testet motorvei fikk vel 310-320Wh/km i rundt 120-130 noe som gir 4 felts motorvei-rekkevidde på ca 270km fra helt full til stans i veikant.
Antakelig opp mot 350km på norsk landevei på sommeren.
Dette er omtrent som X75, men med en vesentlig forskjell: når Ionity m.fl har fått opp dekningen snakker vi oppimot 50% høyere ladeeffekt.

Gledelig å høre samstemte kommentarer om kvalitet og lyddemping. Og speilene som jeg ikke vil ha må gjerne få kritikk :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Imagine

Sitat fra: Orbit på torsdag 20. desember 2018, klokken 14:35
Autogefühl er ute med Dubai-video. Jeg har ikke fått sett den ennå (over en times lengde), men de bruker å ha gode gjennomganger.
https://www.youtube.com/watch?v=m7Sda74nYHA

Speilene har jeg aldri likt selv. Sikkert en smaksak, men at han nevner trafikkfarlig var kanskje litt i overkant. Jeg har valgt limited blant annet fordi den har vanlige speil.

Dette med rekkevidden synes jeg var svært oppløftende i forhold til hva jeg forventet. 300km + i 120-140km/t er hyggelig. Det betyr at hvis mn kjører i 90-100 bør 350-400 være innen rekkevidde om man skulle trenge dette. Eller at man kan kjøre 28-32 mil med normal gasspedal uten å frykte for rekkevidden.

Veldig hyggelig å høre om at den kjører svært bra også. Får et inntrykk av at den har rekkevidde omtrent som en Model S 75 D eller en Model X 90D. Det er jo faktisk veldig greit.

Teslaer med 100d og p100d går jo litt lenger, men koster også mye mer enn etron og mangler mye på andre egenskaper.

SurSnasen

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 20. desember 2018, klokken 23:04
når Ionity m.fl har fått opp dekningen snakker vi oppimot 50% høyere ladeeffekt.

Og om ladegrafene som har kommet ut (fra FastNed) viser seg å stemme, og Audi tillater full pupp med 150 kW helt opp til 80%, så er jo det helt eksepsjonelt bra!

AJ82

At han mener kjøreegenskaper, interiør, opplevd kvalitet m.m. minst er på høyde med Q8 sier jo sitt. Dette blir gromt.

Første gang jeg hører Thomas sier at du faktisk kan gå for større hjul også, pleier alltid å si at man må gå for mindre hjul pga støy og kjørekomfort.

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

AJ82

- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Kåre Knatten

Jeg forstår ikke hva som er galt med at forbruket går opp når hastigheten stiger. Det gjør det på min bensin-Audi i dag og for ikke snakk om med full tilhenger. Når det gjelder speilene,  tror jeg annen skjermbruk er mer trafikkfarlig, for ikke snakke om i USA,  hvor de ikke kan ha blindsone-knekk på speilflaten, kun flatt speil.

Øyvind.h

Sitat fra: StianSoppsan på fredag 21. desember 2018, klokken 07:36
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 20. desember 2018, klokken 23:04
når Ionity m.fl har fått opp dekningen snakker vi oppimot 50% høyere ladeeffekt.

Og om ladegrafene som har kommet ut (fra FastNed) viser seg å stemme, og Audi tillater full pupp med 150 kW helt opp til 80%, så er jo det helt eksepsjonelt bra!

Spent på dette. Det høres litt høyt ut å tillate 150kW opp til 80% og over en så lang sesjon (både sesjonslengde og SOC kan påvirke ladehastighet), men jeg så den grafen jeg også. Har jo egentlig ingen grunn til å tvile på dere seriøsitet annet enn at jeg forventer at de har sørget for best-case scenario.
X75 lader kun med maks 100kW og faller mye tidligere i effekt.
Om forbruket er 20% høyere enn Model X, men ladehastigheten 50% høyere, blir det kurant langtur allikevel. Litt flere stopp bare.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jamez

My guess er at E-tron sin varmepumpe er koblet til væskekretsen som går til batteriet og at de defor kan kjøle batteriene aktivt med mye mer kjøleeffekt enn andre fordi at den kan lage kjølevann kaldere enn omgivelsestemperaturen...

zbk

Å tillate mer enn 1.5C helt til 80% fordrer vel at de har gjort noen valg ang, batterikjemi. Noen med "intim" kjennskap til hvordan ladefart vs levetid fordeler seg på de ulike batterikjemiene? Tesla virker til å ha lagt seg godt innenfor sikkerhetsmarginene, men hvor langt strekker Audi strikken?
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

AJ82

Sitat fra: zbk på fredag 21. desember 2018, klokken 11:04
Å tillate mer enn 1.5C helt til 80% fordrer vel at de har gjort noen valg ang, batterikjemi. Noen med "intim" kjennskap til hvordan ladefart vs levetid fordeler seg på de ulike batterikjemiene? Tesla virker til å ha lagt seg godt innenfor sikkerhetsmarginene, men hvor langt strekker Audi strikken?

Nå er vel ikke 80% helt riktig heller.... Viser seg vel at de har spart endel batteri i toppen også, ikke bare i bunn.

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

daktari

Viktig å huske at man ikke regner rekkevidde 100% til 0, men til hvertfall til 10%. Forutsatt 85 kWh tilgjengelig, på første etappen med motorvei vil da rekkevidden (forbruk motorvei 3 kWh/mil) bli ca 26 mil. Ved hurtigladestopp vil du lade til 80% maks., e-tron sin kurve viser jo at ladehastigheten går kraftig ned.  80% til 10% på 2. etappe gir 60 kWh å bruke opp, så da blir den etappen 20 mil.

Selv om dette kanskje er worst case sommertall, er det neppe urealistisk. En annen sak er jo motvind; i dag blåser det kun 4m/s iflg yr, noe som tilsvarer 14 km/t. Så selv om man ligger i 120 km/t på vei til fjellet i dag, blir reell fart periodevis 134 km/t.

Nevner dette så folk ikke blir skuffet hvis de forventer 30 mil+ på motorvei. Med I-pacen har motorveiforbruket mitt ligget godt over 3 kWh/mil med skiboksen på og slapsete vei, ca 10-20% økning.

en Tesla 100 vil ha 15 kWh mer å bruke opp (98 tilgjengelig), så med samme forbruk kan man legge på 5 mil på rekkevidden pr etappe over.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

jkirkebo

Sitat fra: jamez på fredag 21. desember 2018, klokken 10:57
My guess er at E-tron sin varmepumpe er koblet til væskekretsen som går til batteriet og at de defor kan kjøle batteriene aktivt med mye mer kjøleeffekt enn andre fordi at den kan lage kjølevann kaldere enn omgivelsestemperaturen...

Sannsynligvis er den det, Tesla har akkurat samme systemet. Man kan høre at kompressoren i AC-systemet jobber rimelig hardt når bilen lades med >100kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

z4rd

Finnes det noen bilder eller video av produksjonsbil med standard sidespeil? Finner ingenting...

UPDATE: Fant bilder :)

https://www.carscoops.com/2018/11/audis-e-tron-suv-just-interesting-without-virtual-mirrors/
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA