Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Audi e-tron - Bilder og video

Startet av Amatøren, søndag 12. november 2017, klokken 20:35

« forrige - neste »

forzaman

Sitat fra: TM på mandag 26. november 2018, klokken 08:40
Mulig det er noe av bildet jeg ikke får fram. Kan noen eventuelt gi navn og dimensjon på de ulike felgene nummerert fra 1 til 7 ?

Ut i fra prislisten og annen informasjon på facebooksiden og audi.se, ville jeg anta følgende:

#1 - 21" Aluminiumsfelg Edition one/21" 5-arms turbindesign kontrastgrå

#2 - 21" 15-eikers design kontrastgrå

#3 - 21" 5-V-stjernedesign platinagrå

#4 - 20" Audi sport (fra audi.se)

#5 - 20" 5-arms dynamikkdesign (?) Namibia-felg

#6 - 20" Aluminiumsfelg i 5-arms aerodesign, 9,0J x 20 (?) (ser mer ut som 19" på bildet, med det kan bare være at proporsjonene er feil på bildet)

#7 - 19" Auminiumsfelg i 5-arms aerodesign med grafikktrykk, 8,5J x 19 (standardfelg)

Orbit

#751
Tror #3 er felgene som ble vist på flere av bilene i Geneve (men da i svart), og disse er 22".

Bildene har generelt for lite gummi på de store dimensjonene, dvs felgene er overdrevent store. Se for eksempel "namibiafelgene" her.

WLTP skal også måles med alle disse felgstørrelsene. Blir interessant å se hvor mye forskjell det er fra minste og smaleste felg (19x8.5) opp til de tyngre variantene på 20"/21"
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Stikkkontakt

Sitat fra: Orbit på mandag 26. november 2018, klokken 13:07
WLTP skal også måles med alle disse felgstørrelsene. Blir interessant å se hvor mye forskjell det er fra minste og smaleste felg (19x8.5) opp til de tyngre variantene på 20"/21"

Jeg tror mange revurderer store hjul når disse tallene kommer.
VW e-Golf har f.eks 7% høyere NEDC-forbruk med 17" sammenlignet med 16". Forskjellen på 19" og 22" på e-tron kan fort ligge mellom 10 og 15%.

Hårek

Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 27. november 2018, klokken 11:36
... Forskjellen på 19" og 22" på e-tron kan fort ligge mellom 10 og 15%.
Er det bare omkretsen som har betydning, eller er det bredden på dekket som gjør utslaget?
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

zbk

Omkretsen på dekket er vel ganske lik. Forskjellen ligger vel mest i høyden på sideveggen. Lavere profil gir mindre gummi til å ta opp ujevnheter i veien. Bredere dekk gir vel også noe høyere rullemotstand.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Orbit

Større felger gir også høyere vekt per hjul (selv når dekkbredden beholdes), dvs større tap ved hastighetsendring og avfjæring. Vekten kommer også lenger ut fra senter med større felg. Siden dette er roterende masse, blir påvirkningen større enn bare forskjellen i dødvekt tilsier.

Som eksempel, så går WLTP-rekkevidden på i3 ned med 8% når en går fra 19" til 20" felg, med eksakt samme dekkbredder (155 foran, 175 bak) og -fabrikat på begge dimensjoner.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

turfsurf

Sitat fra: Orbit på tirsdag 27. november 2018, klokken 14:27
Større felger gir også høyere vekt per hjul (selv når dekkbredden beholdes), dvs større tap ved hastighetsendring og avfjæring. Vekten kommer også lenger ut fra senter med større felg. Siden dette er roterende masse, blir påvirkningen større enn bare forskjellen i dødvekt tilsier.
Gitt man ikke bruker high-end veldig lette felger ja.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hemi

På flere porsche jeg har hatt har felgene vært hule inni eikene, så stooore hjul, veier komisk lite, kan jo håpe audi har sånn på noen av modellene. Nissan leaf 16" sommerhjul, veier eksempelvis mange kilo mer enn en 18x11 bred porsche felg. Ettermarkeds smidde felger er enda lettere.

Stikkkontakt

Sitat fra: hemi på tirsdag 27. november 2018, klokken 14:35
På flere porsche jeg har hatt har felgene vært hule inni eikene, så stooore hjul, veier komisk lite, kan jo håpe audi har sånn på noen av modellene. Nissan leaf 16" sommerhjul, veier eksempelvis mange kilo mer enn en 18x11 bred porsche felg. Ettermarkeds smidde felger er enda lettere.

Mange gode poenger her.
Minuset er at det er veldig vanskelig å finne vekt på felger. Jeg hadde nok glatt betalt ekstra for lette felger for å få litt mer rekkevidde.

jamez

Det er ikke vekta på felgene som gjør at de bruker mer... det har bare litt og si mtp start og stopp - og der sliter du uansett med større felger siden massen ligger langt fra senter og treghetsmomentet er større jo lenger ut massen ligger.

Hovedproblemet er at rullemotstanden øker når du har lavere profil pga mindre av veiens struktur utjevnes i gummien. Med større felger velger man oftest også breiere dekk som øker rullemotstanden ytterligere samtidig som at luftmotstanden øker.

Elmo

Utseendet på felgene har også mye å si. Dvs. jo "tettere" (og dermed ofte styggere) jo bedre .
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Orbit

Audi har flydd Tesla-Bjørn til München samtidig med opplæring av forhandlerne. Får håpe de også slipper ham ut på veien da, men det er vel å håpe for mye...... Det er seks biler i lokalet, forhåpentligvis forskjellige farger. Galakseblå og tyfongrå er i alle fall der.

https://www.youtube.com/watch?v=HvwYokZWHOk
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

hemi

woooot, ikke fått den i feeden min enda orbit, takker!

Øyvind.h

Følelsen jeg sitter igjen med er at det ser helt greit ut. Ikke imponerende eller veldig lekkert, men helt greit.
Ser han overser diverse logiske plasseringer og tips han faktisk får opp på skjermen. Som pinch for sync. Men en fin intro.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Lappsokk

Et paradoks at vi skal bli holdt informert å se «nye» ting via teslabjørn og andre forum. Skjerpings Audi, kom frem i lyset med ALT dere vet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA