Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Audi e-tron - Bilder og video

Startet av Amatøren, søndag 12. november 2017, klokken 20:35

« forrige - neste »

Vegar Beider

#480
Som jeg og andre sa tidligere: kjører du med jevn hastighet på flat vei får du bedre rekkevidde enn noen annen situasjon, regenerering spiller da ingen rolle i det hele tatt. Det er jo ikke noe å regenerere, altså kan det umulig bli bedre.
Den oppgitte rekkevidden ihht WLTP har lite med regenerering å gjøre. Meg bekjent inneholder ikke WLTP noen som helst elevasjon. Derimot inneholder den aksellerasjon og retardasjon, og da vil tallet øke hvis man har gode løsninger for regenerering, i forhold til om man ikke har det. Men man kan selvsagt ikke (dette er fysikkens lover) regenerere mer enn man bruker, altså vil det som gir mest rekkevidde alltid være det som krever minst energi. Og da er det ingen regenerering, siden ingen ting "går tapt", ingen ting brukes til bremsing.
Regenerering kan kun oppstå i en situasjon hvor man bremser, og man kan aldri ta igjen alt det man brukte på å aksellerere/klatre. Ok?

Med andre ord: Du kan oppnå bedre rekkevidde enn WLTP-tallet, om du har jevn hastighet på flat mark og ikke bremser. 

E

Selv om det ble et kort møte så fikk jeg idag se og føle på en e-tron.
Bildene jeg tok i telte ble dårlige så bedre å se på Møllers bilder i pressemeldingen
https://www.ntbinfo.no/pressemelding/harald-a-moller-viser-nyheter-i-arendal?publisherId=14867825&releaseId=17692001
Før de som bor i nærheten av Arendal så kan man se og føle på den innerst i pollen frem til onsdag. Utvendig kan man ta og føle så mye man vil, men dashbordet er tildekket, selv om vi har sett bilder av dette før, var også tradisjonelle speil og ikke kamera.
Skoda sin modell var også snasen, men definitivt på konsept stadiet med 4 seter, mye glitter og demo video i displayene.

Bilen ligner veldig på Q5, men er definitivt litt større(men definitivt ingen Q7), ble enda mer fristet etter å ha sett den livr....men det forutsetter at prisen ikke galopperer(at Skoda ligger 2 år etter gjør at jeg mistenker en stiv pris, håper Audi vil selge mer enn I-pace som har grei startpris men spinnvill pris for en bil med alt. Det er mye jeg ikke trenger og hittil har Skoda sine utstyrspakker vært mer fornuftige enn det jeg har sett ifra Audi).

Stikkkontakt

Deg om det at Jaguar sine priser er drøye. Det koster f.eks 13000 for luftfjæring på i-Pace og 26000 på Q5. Ellers er ikke 200.000 ekstra for en slik utstyrspakke spesielt mye i dette segmentet.
På den annen side tror jeg E-Tron også blir spartansk utstyrt i basisutgave. Det er vel bekreftet at den får luft, men det er også bekreftet at assistentpakke er ekstra. Altså ikke adaptiv cruise som standard slik som e-Golf. Regn med 200.000 i utstyr på en e-tron før den er "kjøpbar og/eller kjørbar"

torlie

Bare jeg som synes det var i overkant mye luft mellom hjulbue og dekk? Så litt rart ut, men mulig det er sånn den skal være, med mindre man kan justere noe.

2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

Pingle

#484
Sitat fra: Vegar Beider på mandag 13. august 2018, klokken 20:00
Med andre ord: Du kan oppnå bedre rekkevidde enn WLTP-tallet, om du har jevn hastighet på flat mark og ikke bremser.
Hastighet spiller også inn. Luftmotstanden øker betydelig med økt hastighet (kvadrat av hastigheten- så per kilometer blir vel økningen i forbruk lineær med hastighetsøkningen?).
WLTP har en gjennomsnittshastighet på 54 km/t uten stopp, og kun 5,4 av 30 minutter i ekstra høy hastighet (gjennomsnitt 92 km/t utenom stopp) og 7,5 min i høy hastighet (snitt 57 km/t utenom stopp). Selv med kortvarig hastighet opp i 131 km/t, vil lav hastighet og beskjedne hastighetsendringer være mest typisk for WLTP.
https://en.wikipedia.org/wiki/Worldwide_harmonized_Light_vehicles_Test_Procedure
Uansett har vel alle elbiler tilstrekkelig regenerering til å gjøre det greit i wltp, mens virkelig liv, enten vi kjører mye bakker eller kjører i jevnt høy hastighet, kan gi både lavere og høyere forbruk, fra modell til modell, avhengig av regenerering for noen, og overflate og luftmotstandskoeffisient (A xCd) for andre.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

4Matic Fanatic

Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 14. august 2018, klokken 07:14
Deg om det at Jaguar sine priser er drøye.
Støtter den. Prisene på ekstrautstyr er langtfra ille når man er vant med MB og Audi-priser...
Audi vil helt sikkert selge mer biler enn Jaguar når de kommer igang, men billigere? Mnei...

E

SitatStøtter den. Prisene på ekstrautstyr er langtfra ille når man er vant med MB og Audi-priser...
Audi vil helt sikkert selge mer biler enn Jaguar når de kommer igang, men billigere? Mnei...
Fram til nå har vel de fleste elbiler (inkludert egolf)vært godt utstyrt selv i basis utgavene, jeg er muligens optimist, men håper Audi ikke følger i Jaguars fotspor. Hvis den er godt utstyrt til en god pris kommer den til å selge godt i Norge, hvis ikke vil det vel komme et skred av brukte Tesla på markedet.....grunnprisen er såpass mye over en halv million at det begrenser kjøpegruppen noe, hvis man i tillegg må betale skjorta for å få en ok bil tipper jeg det er stort overlapp med de som allerede har en Tesla hjemme.

Gordon Retriever

Sitat fra: E på onsdag 15. august 2018, klokken 22:49
Fram til nå har vel de fleste elbiler (inkludert egolf)vært godt utstyrt selv i basis utgavene

Dette har vært nødvendig siden bilene har vært svært dyre sammenlignet med tilsvarende fossilbiler.  En eGolf kostet i Tyskland f.eks. over 50% mer enn startprisen for fossilGolf, og da var en fyldig utstyrspakke med på å gjøre prispåslaget lettere å akseptere.

Nå som produsentene har begynt å lansere mer eksklusive elektriske signalmodeller, er behovet for å lokke med inkludert utstyr mye mindre. :)

turfsurf

Sitat fra: Pingle på tirsdag 14. august 2018, klokken 12:40

Hastighet spiller også inn. Luftmotstanden øker betydelig med økt hastighet (kvadrat av hastigheten- så per kilometer blir vel økningen i forbruk lineær med hastighetsøkningen?).

For en gitt snitthastighet er jo basis her, ellers er det jo ikke noen vits i å sammenligne forbruk. Forbruket øker først lineært, så lenge luftmotstand ikke dominerer. Når hastigheten øker, så øker forbruket tilnærmet kvadratisk jo mere luftmotstand er den dominerende komponenten.

Det er en grunn til at hypermiling blir gjort i lav fart, ellers kunne man bare gjort det på autobahn.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Pingle

Sitat fra: turfsurf på torsdag 16. august 2018, klokken 06:31
Sitat fra: Pingle på tirsdag 14. august 2018, klokken 12:40

Hastighet spiller også inn. Luftmotstanden øker betydelig med økt hastighet (kvadrat av hastigheten- så per kilometer blir vel økningen i forbruk lineær med hastighetsøkningen?).

For en gitt snitthastighet er jo basis her, ellers er det jo ikke noen vits i å sammenligne forbruk. Forbruket øker først lineært, så lenge luftmotstand ikke dominerer. Når hastigheten øker, så øker forbruket tilnærmet kvadratisk jo mere luftmotstand er den dominerende komponenten.

Det er en grunn til at hypermiling blir gjort i lav fart, ellers kunne man bare gjort det på autobahn.
Min feil.
Trodde det var motstandskraft som økte med kvadratet av hastigheten, og ikke forbruk. Fant et par hint på tu og engelsk wikipedia som tyder på at kraftbehovet pga luftmotstand ved økt hastighet er gitt ved (ny hastighet/gammel hastighet) opphøyd i tredje potens, altså at det krever åtte ganger så stor kraft å doble, og 27 ganger så stor kraft å tredoble hastigheten. Da stemmer det bedre at forbruk per km øker med kvadratet av hastigheten.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Automobile_drag_coefficient
https://www.tu.no/artikler/aerodynamikk-avgjor-farta/326465
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

E

Sitat fra: Gordon Retriever på onsdag 15. august 2018, klokken 23:28
Dette har vært nødvendig siden bilene har vært svært dyre sammenlignet med tilsvarende fossilbiler.  En eGolf kostet i Tyskland f.eks. over 50% mer enn startprisen for fossilGolf, og da var en fyldig utstyrspakke med på å gjøre prispåslaget lettere å akseptere.

Nå som produsentene har begynt å lansere mer eksklusive elektriske signalmodeller, er behovet for å lokke med inkludert utstyr mye mindre. :)
Ja spørsmålet koker vel ned til om de ønsker å selge dette i stor skala eller bare ønsker å ha en topp modell uten at de selger stort av den.

Pingle

Sitat fra: E på torsdag 16. august 2018, klokken 11:38
Sitat fra: Gordon Retriever på onsdag 15. august 2018, klokken 23:28
Dette har vært nødvendig siden bilene har vært svært dyre sammenlignet med tilsvarende fossilbiler.  En eGolf kostet i Tyskland f.eks. over 50% mer enn startprisen for fossilGolf, og da var en fyldig utstyrspakke med på å gjøre prispåslaget lettere å akseptere.

Nå som produsentene har begynt å lansere mer eksklusive elektriske signalmodeller, er behovet for å lokke med inkludert utstyr mye mindre. :)
Ja spørsmålet koker vel ned til om de ønsker å selge dette i stor skala eller bare ønsker å ha en topp modell uten at de selger stort av den.
Nå er det vel bare Norge som har lønnsnivå, fossil(bil)prisnivå og insentiver som gjør at det ligner på økonomi å kjøpe elbil. Tesla er heldigvis veletablert og Jaguar har et godt produkt (får hva jeg vil ha for ca 700k+/-50k). Koreanerne leverer gode biler for "økonomiskiktet". Hvis Audi legger seg på Teslalignende priser uten å slå Jag på rekkevidde, blir det for spesielt interesserte. EQC ser ut til å ta sats mot enda mindre batteri. BMW synes det holder med økonomimodell uten firehjulstrekk for sin "SUV", etter det jeg kan se av nyheter.
Jevnt over ser det ut som at tyskerne leverer dårligere spesifikasjoner enn Tesla, og også for Mercedes og BMW dårligere enn Jaguar.
For min del er det bare å håpe at Audi leverer noe som er merkbart bedre enn Jag, og med bedre utstyrspakke til tilsvarende pris, for å vaske av seg de styggeste flekkene etter dieselgate, men jeg frykter at de ikke satser på storsalg men velger å unngå "internkannibalisme".
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

Orbit

Audi har ligget ganske stabilt på salg av ca 7500 nybiler i Norge de siste årene. Selv om e-tron skulle kannibaliserere mye av fossilsalget deres, tror jeg det likevel være en markant oppgang i markedsandel i Norge. Klarer de 2-3000 e-tron i 2019 blir det nok jubel i leiren der selv om dette ikke overgår volumene til TMS/TMX. e-tron har snittpris godt over det de har i dag, hvor mestselgende modell er A3 (ca 30% av salget til Audi i Norge).

I resten av Europa, vil €80000 overgå selv Q7/Q8 i pris, være nesten det doble av en Q5, og også langt over en A6. Så der er internkannibalisme et ikke-tema.

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

daktari

Fikk en fin titt på prototypen i Arendal. Ganske anonym, klassisk Audi. Veldig stort panser, bred bil. Høyere og mer tradisjonell enn konseptet. Kikket inn vinduet, God plass i baksetet. Men bagasjerommet tror jeg blir litt stutt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Amatøren

Sitat fra: daktari på torsdag 16. august 2018, klokken 16:01God plass i baksetet. Men bagasjerommet tror jeg blir litt stutt.
Det frykter jeg også.

Får se hvor romslig det foran blir. Ca størrelse er vel nevnt som 60 liter, men er det brukbar fasong?

Om fasongen passer noen så er det ikke sikkert at det passer andre (oss).
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA