Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Audi e-tron - Bilder og video

Startet av Amatøren, søndag 12. november 2017, klokken 20:35

« forrige - neste »

Vegar Beider

Vil jo gjerne ha raskest mulig passering av saktegående Toyotaer og denslags. De har en tendens til å holde temmelig ujevn hastighet, så alle i bilen blir bilsyke. Mye brems før enhver sving, krabbefart gjennom sving, og langsom aks på slettene synes å være oppskriften. Helt fryktelig å ligge bak.

Gnilre

Jeg kjenner meg igjen, spesielt frustrasjonen over å komme bak en Toyota Yaris. En bil skapt for trygghetssøkere og pensjonister.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

samotholt

#452
Ytelsene som skisseres er litt under pari - synes jeg. Det er enkelte ganger (særlig ved forbikjøring) greit å ha Teslan sin ytelse.

Jeg lurer dog på hva denne boost-funksjonen er. Hvor mange knapper/menyer må man trykke for å få den på? Er den i det hele tatt relevant for normal kjøring? De fleste kjører ikke full guffe fra 0-100 så om det kun er relevant for dette formålet er det total skivebom.
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

ELefant

Har sett frem til Broom Benny`s rapport fra Pikes Peak hvor Audi inviterte til kjøretur for endel journalister. Det var satt sperrefrist til i dag for å skrive noe om kjøreopplevelser, spesifikasjoner etc, noe som jeg forstod ville komme i rikelig monn i dag? Har lest på Broom i dag, og hvis dette var alt, var det egentlig ingen ting nytt! Reportasjen er vel ikke vesentlig forskjellig fra den for 5 dager side slik jeg ser det, er det bare meg som har missfortått her? Videre oppdateringer av artikkelen senere i dag?

SurSnasen

Sitat fra: ELefant på onsdag 08. august 2018, klokken 07:03
Reportasjen er vel ikke vesentlig forskjellig fra den for 5 dager side slik jeg ser det, er det bare meg som har missfortått her? Videre oppdateringer av artikkelen senere i dag?

Nå er det så mange som skriver og har skrevet om bilen i det store utland, at det er jo begrenset hva man lærer av nytt når andre også skal skrive om den.

Selv har jeg merket av 17. september i kalenderen. Hvertfall mentalt. Det er dagen bilen vises offentlig i sin helhet og produksjonsklare versjon, og det er naturligvis dagen hvor Audi vil ha litt blest om bilen. Alt før den tid blir sterkt begrenset informasjon. Audi sørger for å opprettholde litt PR med slike smådrypp av og til, og lokkeprøvekjøringer som i Sveits, København og nå Pikes Peak.

Men en ting jeg stusser litt på i Brooms artikkel. Under punktet "Hvorfor ikke kjøpe denne" skriver han at Audi ikke er "ville og gale" som Tesla med crazy innovasjoner. Som hva? Det er vel strengt tatt bare falkevingedørene og ellers dørhåndtakene? Ellers er det vel fint lite som er nytt og crazy og innovativt på Tesla-modellene? Kamera-"speilene" er vel det som er "crazy" innovativt på e-tron quattro. Utover dette vil nok e-tron q bli en langt bedre utstyrt bil (særlig om man går berserk på tilvalgslisten) enn en hvilken som helst Tesla. Kanskje med unntak av 0-100-aksellerasjonen. Der har Tesla en tendens til å "go crazy".

Øyvind.h

#455
Av større og mindre spesielle ting Tesla har gjort som jeg ikke tror Audi vil gjøre kan nevnes;
- Summon med mobiltelefonen (denne kan nok dog komme. Ikke spesielt "crazy")
- Christmas-show (dette er kanskje det mest spesielle)
- Mulighet for reinsdyrslede i dash og bjelleklang som blinklyslyd
- Spesialeffektsmeny (mars/james bond/tegnebrett osv)
- Gratis ubegrenset lading over hele europa
- falkevingedører
- Minimalistisk interiør hvor nesten alt styres fra skjerm som delvis resulterer i design over funksjon
- Dørhåndtak som trykk-knapp eller helfrest aluminium som går automatisk inn/ut.
- Dører som automatisk åpner seg for deg når du ankommer bilen
- Førerdør lukkes og bilen starter bare du trykker på bremsen. Ingen tradisjonell nøkkelstart eller startknapp. Akkurat denne er jeg utrolig fornøyd med og fatter ikke at ikke alle kopierer nøyaktig denne flyten. I hvert fall automatisk start uten knapp.
- Mulig å kjøre bilen med fingertrykk-aktivering i app

Glemmer sikkert en god del i farten nå, men dette var litt småtteri jeg kom på. Obs - listen er ikke noe forsøk på å glorifisere Tesla. Kun en oppramsing av diverse små og store ting Tesla har gjort. Audien blir garantert en bra gjennomført bil med tysk genetikk.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Orbit

#456
I Audi sin egen pressepakke fra Pikes Peak er det litt mer kjøtt på beinet. Benny var nok for ivrig til å komme på kjøretur til å lese igjennom dette  ;) :

  • Opp til 220kW regenerering (dvs høyere effekt enn "lynlading" på ~150kW)
  • Bremsing opp til 0.3g gjøres rent elektrisk, deretter et miks av elektrisk/mekanisk
  • Tre regenereringsmodi, styrt fra rattet, hvor det laveste er ren rulling når en går av gassen. Kraftigste er én-pedalkjøring
  • Bilens sensorer og kartdata brukes til å finne beste bremsestrategi, og også til å gi hint til fører om å gå av gassen.
  • Og så har de beskrevet hvordan boost-mode aktiveres, i praksis som på andre tyske biler med giret i sport og kick-down på høyrefoten
    SitatBy shifting from drive range D to S and fully depressing the right-hand pedal, the driver can activate boost mode. It is available for eight seconds. Here, the drive produces 300 kW of system output and 664 Nm (489.7 lb-ft) of torque.

Og litt grovkalkulering på regen/forbruk (tas med noen spader salt):
Pikes peak er 2000m dropp. Gjetter på ca 2400 kg for bil inkl to personer, som gir 47MJ (eller 13 kWh) i potensiell energi som kan hentes ut. Si at med konverterings- og ladetap, så kan de faktisk få ca 90% av dette til fremdrift/batteri, altså 12kWh. Dette er nok for fremdrift de 30 km ned bakken, men også ytterligere 30 km i følge pressemeldingen. Det gir da et forbruk på 12kWh på 60 km (selv om det er samme % på batteriet ved start som etter disse 60km), eller 20 kWh/100km. Sånn ca.....
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Kåre Knatten

Sitat fra: daktari på mandag 06. august 2018, klokken 18:30
Audi er IKKE en skrytebil?! Den var ny for meg...

Uansett er det ikke bare motorene som er viktig. Hvor mye strøm man kan trekke fra batteriet er også sentralt, og begrensningen kan ligge der.
For å klare opp i eventuelle misforståelser.  Jeg har kjørt Audi i over 25 år, men jeg skryter ikke av det. Når jeg snakker med en Tesla-eier trekker han fram den vanvittige skjermen og at han kan akselerere raskere enn min motorsykkel. Dette kaller jeg skryting av uvesentligheter. Det blir som de som må kjøpe ny mobiltelefonen flere ganger i året. Det hadde vært mer riktig om det var snakk om kjøreegenskaper,  komfort eller kjøreegenskaper.

jkirkebo

Sitat fra: Kåre Knatten på onsdag 08. august 2018, klokken 16:20
For å klare opp i eventuelle misforståelser.  Jeg har kjørt Audi i over 25 år, men jeg skryter ikke av det. Når jeg snakker med en Tesla-eier trekker han fram den vanvittige skjermen og at han kan akselerere raskere enn min motorsykkel. Dette kaller jeg skryting av uvesentligheter.

For deg er det uvesentligheter. Andre synes kanskje at små forskjeller i kjøreegenskaper eller fjæringskomfort og støynivå er uvesentligheter men legger stor vekt på f.eks infotainment og klimaanlegg (jeg er nok en av de). Jeg har aldri før hatt en bil som kan kjøle ned kupeen fra 55 grader til 24 grader på 1-2 minutter. TMX er helt rå på AC og det har vært kjekt nå i sommer ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ulle

Sitat fra: samotholt på tirsdag 07. august 2018, klokken 20:21
Ytelsene som skisseres er litt under pari - synes jeg. Det er enkelte ganger (særlig ved forbikjøring) greit å ha Teslan sin ytelse.

Jeg lurer dog på hva denne boost-funksjonen er. Hvor mange knapper/menyer må man trykke for å få den på? Er den i det hele tatt relevant for normal kjøring? De fleste kjører ikke full guffe fra 0-100 så om det kun er relevant for dette formålet er det total skivebom.

Enig - audi skuffer når de skisserer 0-100 under 6s og wltp på +400. Gitt at bilen nå er veldig nærme serie er det marginal, om noen ,usikkerhet igjen hos audi mht eksakt ytelse. Det er heller ingen grunn for å voldsomt underkommunisere ytelsene av pr hensyn (tvert i mot), så jeg kan ikke skjønne annet enn at audi helt bevisst sikter seg inn mot "dårligst i klassen".

Et lite malapropos; for de som fortsatt husker så langt tilbake ble det for 5 år siden lansert en elbil med kun 85 kwh batteri som gikk 426km epa/500 nedc og 0-100 på 5.4s fra 382hk. P-modellen klarte 0-100 et helt sekund raskere og året etter fikk den firehjulsdrift og kuttet ytterligere et sekund fra spurten til 100. I 2018 ble det lansert en folkesuv i Norge med 64kwh batteri som går hele 482km wltp og gjør 0-100på 7.6s med 204hk. Den koster hele 350k med alt utstyr.

Det er vel hensynet til å unngå for mye internkannibalisme som gjelder når audi underpresterer såpass i 2018. Det minner forøvrig om hva VAG også har gjort med e-golf (lav ytelse, dårlig rekkevidde/senere oppgradering til større batteri enn konkurrentene).
2017 X75d AP2.5 MCU1
2017 BMW i3 94ah

Orbit

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Orbit

Sitat fra: Orbit på onsdag 08. august 2018, klokken 08:34
Si at med konverterings- og ladetap, så kan de faktisk få ca 90% av dette til fremdrift/batteri, altså 12kWh. [....] Sånn ca.....

Fasit: 12.006kWh, nært nok  8)

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Strøm Tycoon

Tidene har forandret seg. Nå klager man på et en stor tung SUV ikke er rask nok. Jeg foretrekker heller at store tunge biler med førere i ammetåka og det som verre er, er trege.

Anyway.

Det ser ut som om motoren bak er konsentrisk, samme layout som Ampera-E, Kona, Niro og i-Pace (foran og bak).




Pingle

Sitat fra: Ulle på onsdag 08. august 2018, klokken 22:21
Sitat fra: samotholt på tirsdag 07. august 2018, klokken 20:21
Ytelsene som skisseres er litt under pari - synes jeg. Det er enkelte ganger (særlig ved forbikjøring) greit å ha Teslan sin ytelse.

Jeg lurer dog på hva denne boost-funksjonen er. Hvor mange knapper/menyer må man trykke for å få den på? Er den i det hele tatt relevant for normal kjøring? De fleste kjører ikke full guffe fra 0-100 så om det kun er relevant for dette formålet er det total skivebom.

Enig - audi skuffer når de skisserer 0-100 under 6s og wltp på +400. Gitt at bilen nå er veldig nærme serie er det marginal, om noen ,usikkerhet igjen hos audi mht eksakt ytelse. Det er heller ingen grunn for å voldsomt underkommunisere ytelsene av pr hensyn (tvert i mot), så jeg kan ikke skjønne annet enn at audi helt bevisst sikter seg inn mot "dårligst i klassen".

Det er vel hensynet til å unngå for mye internkannibalisme som gjelder når audi underpresterer såpass i 2018. Det minner forøvrig om hva VAG også har gjort med e-golf (lav ytelse, dårlig rekkevidde/senere oppgradering til større batteri enn konkurrentene).
En alternativ forklaring er at Audi fortsetter å gi oss rekkevidde og prestasjoner som de helt sikkert kan gå god for, og ikke gir oss de endelige tallene før de er spikret, ev sparer dem til lanseringen om en drøy måned.
Jo, de bør ha bedre peiling på kjørelengde nå enn for et halvt år siden, men en tråd på ipaceforum gir tydelige hint om at forholdet mellom daglig forbruk og wltp ikke er helt forutsigbart.
Jeg tar i alle fall imot siste nyhetsbrev som intet nytt mtp rekkevidde og akselerasjon, og svært godt nytt mtp rekkevidde på norske fjelloverganger.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

ELefant

#464
Siden jeg tillot meg å uttrykke en viss skuffelse ift informasjonen fra Pikes Peak ( jeg er klar over datoen 17 september også ja!), ser jeg at Orbit og andre har plukket opp adskillig mer info - takker! Jeg tenker at noe av den litt «Blurry» informasjonen gis for å dempe en eventuell skuffelse ift 17 september, spesielt knyttet til hestekrefter og ytelser (Audi har ikke tenkt å konkurrere med Tesla på ytelse i denne utgaven!). De ønsker selvfølgelig også å holde «poteten varm». Vi vet at de ikke har prioritert lav vekt, men hatt fokus på regenerering som gir bedre effekt ift rekkevidde. For egen del synes jeg infoen totalt sett gir et godt grunnlag for antagelser, og mine er som følger:
Rekkevidde: forbruk antatt 210 wh/ km —> 95 KWh/0,21= 452 km reelt ift 420 km på min TMS 85D (med bakgrunn i spesielt god regenerering for E-tron). WLPT 480 - 500? Akselerasjon: boostfunksjon vil hjelpe godt ift 0-100 (tipper 5.4 sek.), men jeg er usikker/ skeptisk til hvordan denne eventuelt kan brukes ifm forbikjøring (som er viktigst for meg)! Vekt : tipper 2.400 kg. Hestekrefter og dreiemoment er angitt og ligger i basis godt under IPace og TMX 100D, men er noe mer på høyde med boost. Tesla forblir leverandøren med stort fokus på effekt/ akselerasjon, hitec og rekkevidde. IPace blir bilen med en fot litt i hver leir ift fokus på akselerasjon og opplevd kvalitet/ komfort (dårligere på rekkevidde?), mens Audi har mest fokus på kvalitet, komfort og rekkevidde ( og noe hitec). Noe for alle potensielle kjøpere - bra! Sikkert mange divergerende syn her - så fyr løs før spenningen utløses ift noe av dette 17 september. Mye har vært skrevet/ antatt, men jeg mener å se noe mer konturer av hva som kommer ut fra info fra Pikes Peak.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA