Skrevet av Emne: Audi e-tron - Bilder og video  (Lest 52956 ganger)

Supermario

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 106
    • Vis profil
Sv: Audi e-tron - Bilder og video
« Svar #375 på: onsdag 11. juli 2018, klokken 23:17 »
Men ikke glem kameraene som stikker ut, og faktisk ligner på ene enden av en åre ;-)

 :+1: I fartsretningen ligner de vel mer på en kajakk?  :)

Orbit

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1140
    • Vis profil
Sv: Audi e-tron - Bilder og video
« Svar #376 på: torsdag 12. juli 2018, klokken 09:05 »
DinSide har lagt ut en video fra Köbenhavn. Lite nytt i videoen....men kanskje det skal komme en tilhørende artikkel også snart? Mest konkrete var norsk prishint ut fra startpris på "€80000 i Tyskland, regn selv......". 

2017 BMW i3 94Ah

t85

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 4
    • Vis profil
Sv: Audi e-tron - Bilder og video
« Svar #377 på: torsdag 12. juli 2018, klokken 09:52 »
Flere kilder har oppgitt at disse photoshop-bildene av bilen er representative for hvordan den vil se ut (her hentet ut i høyere oppløsning). Mer praktisk enn konseptbilen fra 2015 siden den har mindre overheng foran og bedre takhøyde i baksetet, men sikkert delte meninger ellers :) Siden den er litt mer oppreist enn en Audi A6 Allroad, men samtidig lavere og mer dynamisk enn Q5 / Q7 bør det uansett bli en hit her til lands.

 [ You are not allowed to view attachments ]  [ You are not allowed to view attachments ]

Stikkkontakt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1159
    • Vis profil
Sv: Audi e-tron - Bilder og video
« Svar #378 på: torsdag 12. juli 2018, klokken 10:20 »
Den ser ut som den peneste Audi-SUVen jeg har sett :+1:

charliefoxtrot

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 42
    • Vis profil
Sv: Audi e-tron - Bilder og video
« Svar #379 på: torsdag 12. juli 2018, klokken 10:40 »
DinSide har lagt ut en video fra Köbenhavn. Lite nytt i videoen....men kanskje det skal komme en tilhørende artikkel også snart? Mest konkrete var norsk prishint ut fra startpris på "€80000 i Tyskland, regn selv......". 



Og hvis vi skal regne selv, da snakker vi om å trekke fra 19 prosent som er den tyske mva'n som dette prisestimatet på 80 000 euro inkluderer. 19 prosent fratrukket 80 000 skulle utgjøre 64 800. Med en kurs på 9,45 blir det NOK. 612 360? Noe jeg glemmer? Hva kommer i tillegg?

CF






Orbit

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1140
    • Vis profil
Sv: Audi e-tron - Bilder og video
« Svar #380 på: torsdag 12. juli 2018, klokken 10:48 »
Ikke helt riktig den utregningen, det er 19% moms på produktprisen, ikke sluttsummen.

Så tysk pris uten moms er €80000 / 1,19 = €67227, eller ca 635000 kr.
2017 BMW i3 94Ah

Pingle

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 217
    • Vis profil
Sv: Audi e-tron - Bilder og video
« Svar #381 på: torsdag 12. juli 2018, klokken 10:59 »
Ikke for å drepe beundringen av en vakker bil med fakta. Det er godt å se at den gjør seg også med tradisjonelle speil ;)

Annet eksempel, det er vel ikke så mange Perodua Myvi på norske veier, men allikevel:

The side mirror comprises of 3% of the total frontal area of the Perodua Myvi. The removal of standard side mirrors reduces the total drag coefficient of the vehicle by 4.9%.

Det hjelper å dra av 3% for areal og 4,9% for Cd

Takk😊Opplysende for oss som ikke kan aerodynamikk.
Vet du noe om hva Audi kan mene med cd-poeng? Andre som kjenner uttrykket?

Det er vanlig terminologi (og utbredt kilde til misforståelse...) å si at 10 punkter slår 0,01 på Cd. Feks har aerodynamikerne hos Audi totalt spart 70 cw-poeng på e-tron sml med en tilsvarende «standard» SUV (0,35 -> 0,28),  gjetter at 8-10 av disse 70 poengene kommer fra dørspeilkonstruksjonen

Flott. tilbake til
https://www.dinside.no/motor/audi-letter-pa-sloret-om-e-tron/69852475
samt nyhetsbrev fra Audi 30.05:
- Samlet motstandsflate på 0,74 kvadratmeter, Cd-verdi på 0,28, nær 0,07 lavere enn en sammenlignbar bil med konvensjonell drivlinje.
"Det ekstra arbeidet med luftmotstanden alene har bidratt til en økning i rekkevidde på rundt 35 kilometer, mener de."
- Lukking av bunnen: 17 Cd-poeng
- "luftinntak som kan åpnes og lukkes, alt etter hva som er mest hensiktsmessig – luft for bedre kjøling, eller mindre luftmotstand. I hastigheter mellom 48–160 km/t lukkes disse så mye som mulig for å redusere ytterligere 15 Cd-poeng."
- "Ettersom speilhusene med kameraene stikker 15 centimeter mindre ut enn ordinære speilhus, er luftmotstanden også så mye som 5 Cd-poeng mindre"
- 19-tommers hjul: 3 poeng.

Jeg kommer så langt bare til 40 Cd-poeng, altså bare 0,04 av reduksjonen på nær 0,07 fra 0,35 til 0,28. (Litt mer aerodynamikk i karosseriet kan jo ha bidratt.) Uansett er 5 av disse pga speilhus med kamera, fra (omtrent) 0,285 til 0,28. altså en reduksjon på 1,8%.
I artikkelen hintes det om at disse speilene/padleårene bidrar til å drive opp areal også, og om speilets areal trekkes ned fra 3 til 1 % av totalen, reduseres luftmotstanden med 3,7%, ev rekkeviddeøkning på 3,9% uten rullemotstand, og knapt 3% om rullemotstanden regnes inn.  3% ekstra rekkevidde fra 400 blir 12 km. Dytting av 2+ tonn elbil 12 km ekstra er vesentlig, lading 12 km ekstra er neppe det.

Supermario

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 106
    • Vis profil
Sv: Audi e-tron - Bilder og video
« Svar #382 på: torsdag 12. juli 2018, klokken 13:53 »

daktari

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1037
    • Vis profil
Sv: Audi e-tron - Bilder og video
« Svar #383 på: torsdag 12. juli 2018, klokken 14:22 »
Det vil vel ha både mer og mindre å si avhengig av fart, siden luftmotstand øker 4ggr proporsjonalt med cd x A? Men neppe relevant i norske hastigheter.
Mener at TeslaBjørn viste reduksjon i forbruk på kun ca. 5 Wh/km fra ca 170 Wh/km ved å senke bilen fra standard til low i ca 90 km/h. Med og uten ekte speil blir perfekt ny test for han.

Supermario

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 106
    • Vis profil
Sv: Audi e-tron - Bilder og video
« Svar #384 på: torsdag 12. juli 2018, klokken 14:51 »
Det vil vel ha både mer og mindre å si avhengig av fart, siden luftmotstand øker 4ggr proporsjonalt med cd x A? Men neppe relevant i norske hastigheter.
Mener at TeslaBjørn viste reduksjon i forbruk på kun ca. 5 Wh/km fra ca 170 Wh/km ved å senke bilen fra standard til low i ca 90 km/h. Med og uten ekte speil blir perfekt ny test for han.

Enig, lite relevant i lave hastigheter som er hvor det meste av dagligkjøringen foregår for de fleste. I dag har jeg kjørt t/r jobb++, 70,5 km og brukt 24% av batteriet på 30kWh-Leafen, snittfart 47 km/t og estimert total rekkevidde er over NEDC 250 km.  Men det er når man skal langt at hastighet og rekkevidde blir viktig og man kommer fort opp i hastigheter hvor man kjenner på denne trade-of-en. Når luftmotstanden dominerer energiforbruket så øker forbruket per mil med kvadratet ev farten.

Pingle

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 217
    • Vis profil
Sv: Audi e-tron - Bilder og video
« Svar #385 på: torsdag 12. juli 2018, klokken 17:47 »
Og for alle som tror at disse få prosentene blir veldig vesentlig ved veldig høye hastigheter, så er nytten av virtuelle speil aldri større enn forholdet mellom cd x A med og uten virtuelle speil.
Dvs at om farten blir så stor at rullemotstand blir uvesentlig, kan man komme opp mot 4% forlengelse av rekkevidde (hvis estimatet for forskjell i cd x A holder).

Da blir Møllers eneste argument overfor meg at vanlige speil bråker, ev estetikk. Og i min verden ødelegger virtuelle speil estetikken i kupeen.

4Matic Fanatic

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 373
  • Det beste er ofte det enkleste.
    • Vis profil
    • Home, sweet home...
Sv: Audi e-tron - Bilder og video
« Svar #386 på: torsdag 12. juli 2018, klokken 18:18 »
Enig i at potensialet er lite.
Alle skjønner vel at speilene i hovedsak er teknologi-dill - lage noe som ikke er gjort før. :-)

De millimeterne rekkevidden øker pga speilene kunne nok vært hentet andre steder mye billigere og mer konvensjonelt, men her er jo ikke nødvendigvis alt sett opp mot rekkevidde men også for å støtte opp under "Vorsprung durch Technik"?

Samme som i-Pace har fått en stor tverr grill - det viser at det er en Jaguar og er slik 'verdt det' i gjenkjennelsesverdi og familielikhet - og man har valgt å heller tape endel km av rekkevidden sammenlignet med en mer aerodynamisk front.
mvh, Arne :-)

'15 VW e-Golf (16'km) | '15 VW e-Golf VP (62'km) | '00 MB E320T 4Matic (387'km) | MB EQC (reservert 14.09.17)

Amatøren

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1087
    • Vis profil
Sv: Audi e-tron - Bilder og video
« Svar #387 på: torsdag 12. juli 2018, klokken 19:17 »
Og i min verden ødelegger virtuelle speil estetikken i kupeen.

 :+1:

I tillegg så er det enda mer elektronikk som kan feile.

Annen mulighet: Se for dere at man komme et for å slå noe hardt mot skjermes ved et uhell. De speiskjermene tror jeg er mer utsatt enn de midt i bilen.
VW e-up! 09.2017
-----------------------------------------------------------------------
VW Sharan 2015 (reg. 2014), VW Caravelle 2016
-----------------------------------------------------------------------
Venter på VW e-Golf (januar/februar 2018)
Venter på VW e-Golf (august/september 2018)
Reservert Audi e-tron

HalvorV

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 44
    • Vis profil
Sv: Audi e-tron - Bilder og video
« Svar #388 på: torsdag 12. juli 2018, klokken 19:43 »
Nå blir det nevnt i videoen at kameraspeilene ikke har blindsone.. DET er da virkelig verd noe.
Så bare ren teknoonani er det ikke.
Audi e-tron quattro Reservert
TMX 75 Bestilt - Kansellert

Pingle

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 217
    • Vis profil
Sv: Audi e-tron - Bilder og video
« Svar #389 på: torsdag 12. juli 2018, klokken 21:22 »
Nå blir det nevnt i videoen at kameraspeilene ikke har blindsone.. DET er da virkelig verd noe.
Så bare ren teknoonani er det ikke.

Det hadde vært fint, men jeg vil gjerne se det først.
Det jeg så på videoen var litt tynt ut på sidene, i alle fall.