Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Audi e-tron - Bilder og video

Startet av Amatøren, søndag 12. november 2017, klokken 20:35

« forrige - neste »

Pingle

Skummet gjennom videoen av kjøring. Jeg så få tilfeller av refleks/skinn i skjermen for speilkameraet, men fant et eksempel her ("vindusrute" oppe til høyre i skjermen):
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

S.S

Angående forbruksdifferanse med eller uten vanlige speil, vil bli langt fra 10%!

Anta frontareal på bilen til mer enn 150x170 cm = 27 000 cm2.

Forskjellen på areal på speil vs kamera kan være ca 5 x 15 cm = 75 cm2 x 2 speil, altså 150 cm2 for begge speil.  Forholdet blir da 150 : 27000 = 0,0056.

Med andre ord 0,56% endring i frontal area, og luftmotstand er ikke alt forbruk, men la oss si 75% luftmotstand og 25% rullemotstand / varme. Dette er sikkert veldig konservativt, men 0,56% x 0,75 =0,4% differanse i forbruk mellom kamera og speil.

Med 2 kWh / mil blir merforbruket med speil til 2,008 kWh/mil.

Tjener ikke inn speila på spart strøm første året.

Og om rekkeviddeangst er en faktor, om bilen går 50 mil med kamera, vil den gå 49,8 mil med speil.  Tap på 2 km...


Stikkkontakt

Du regner bare differanse i frontalareal. Det er forskjell i Cw-verdi også.

Supermario

Speil slår mer på dragcoeff enn på areal
e-up! 80'km, Leaf  90' km, e-tron 55 2020

S.S

#364
Det kan så være at min utregning ikke er helt korrekt. Men det er drag i kamera også.
Og i kjøring utenom motorvei er alt annet enn luftmotstand trolig høyere av totalen enn 25%.
Ville bare vise at 10% umulig kan være i nærheten av realistisk.
Speil kan og være ganske strømlinjeforma... Uten at jeg er ekspert på noe som helst.
Det blir omtrent som å si at albuen ut vinduet øker forbruket...  Ja, sikkert riktig, men knapt målbart.

Så «for arguments sake», om vi antar at jeg tar 100% feil i min utregning, blir rekkeviddetapet da 4 km med speil.

Fint om noen med mer peiling enn meg kan regne ut fordelen med kamera vs. speil.

Orbit

Rekkevidde og strømforbruk klarer en nok aldri å regne hjem for merkostnaden av disse speilene. Det som fremdeles gjør at jeg personlig vurderer dem, er at bilen blir 15 cm smalere. Det gjør det en del lettere å navigere inn/ut av mange garasjer, uten å måtte slå inn speil. Men dersom den kommer med automatisk garasjeparkering som på A8, kan jo bilen ordne dette selv..... :D
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

S.S

Og så kan man argumentere at de ser kule ut.  Mange kjøper ekstrautstyr med mye mindre funksjon og fornuft enn kameraspeil!

Counterpointer

SS sin utregning viser godt potensialet i kameraspeil, dvs veldig lite

Kameraene til Etron er også ganske store ser det ut som?

Supermario

Enig i at potensialet er lite. Og at det går an å ha aerodynamiske speil. Men generelt er det høy drag på objekter som er korte sml med projektert areal. En kajakk er lang og smal og har lav drag. En åre er kort (~1 cm) og bred og har høy drag. Det er derfor de er konstruert som de er. Et speil ligner mer på en åre enn en kajakk.
e-up! 80'km, Leaf  90' km, e-tron 55 2020

Pingle

Jeg tok i så jeg visste at det holdt, og det var for å understreke at rekkevidde kan ha betydning, mens LED og varmepumper er bedre bruk av pengene mtp energisparing i et større perspektiv.
Jeg håper ellers med at vi får et svar på hvor mye ekstra rekkevidde speil kan gi, ev om cd går fra 0,29 til 0,28, (tilfeldig valgt tall. Det står noe på dinside om reduksjon med 5 cd-poeng, om det er fr 0,33 til 0,28 , er det relevant (15% reduksjon). Reduksjon fra 0,285 til 0,280 er ikke fullt så relevant, og om dette er 5% relativ reduksjon er det middels mtp interesse.)
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

Supermario

Eksempel fra studie ved Chalmers, hvor std sidespeil øker Cd med 4% (sml med bilen uten speil)
e-up! 80'km, Leaf  90' km, e-tron 55 2020

Supermario

Annet eksempel, det er vel ikke så mange Perodua Myvi på norske veier, men allikevel:

The side mirror comprises of 3% of the total frontal area of the Perodua Myvi. The removal of standard side mirrors reduces the total drag coefficient of the vehicle by 4.9%.

Det hjelper å dra av 3% for areal og 4,9% for Cd
e-up! 80'km, Leaf  90' km, e-tron 55 2020

Pingle

Sitat fra: Supermario på onsdag 11. juli 2018, klokken 22:20
Annet eksempel, det er vel ikke så mange Perodua Myvi på norske veier, men allikevel:

The side mirror comprises of 3% of the total frontal area of the Perodua Myvi. The removal of standard side mirrors reduces the total drag coefficient of the vehicle by 4.9%.

Det hjelper å dra av 3% for areal og 4,9% for Cd

Takk
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

S.S

Men ikke glem kameraene som stikker ut, og faktisk ligner på ene enden av en åre ;-)

Supermario

Sitat fra: Pingle på onsdag 11. juli 2018, klokken 22:25
Sitat fra: Supermario på onsdag 11. juli 2018, klokken 22:20
Annet eksempel, det er vel ikke så mange Perodua Myvi på norske veier, men allikevel:

The side mirror comprises of 3% of the total frontal area of the Perodua Myvi. The removal of standard side mirrors reduces the total drag coefficient of the vehicle by 4.9%.

Det hjelper å dra av 3% for areal og 4,9% for Cd

Takk
e-up! 80'km, Leaf  90' km, e-tron 55 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA