Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Audi e-tron - Bilder og video

Startet av Amatøren, søndag 12. november 2017, klokken 20:35

« forrige - neste »

Orbit

Tok pressebildet som er tatt rett fra siden, og tok litt mål. Utgangspunktet mitt er at bilen skal være 4,88 m lang (de sier vel "rett under 4,90" i en av Genève-videoene). Som en kontrollsjekk, så er hjulene på visningsbilen 76 cm diameter (285/35R22), og det stemmer med hva jeg da måler ut fra bildet etter skalering til 4,88 lengde.

Rent spekulativt (og her er det fort noen cm usikkerhet på de største målene) får jeg da følgende dimensjoner (tas med noen klyper salt):

  • Høyde 162 cm (+8 cm fra konseptbilen)
  • Høyde inkl rails 165 cm
  • Høyde fra bunn-topp kabin 144 cm
  • Bakkeklaring 18 cm (slik bilen er på bildet, men kan være annen klaring ved hjulakslingene, og med justerbar fjæring)
  • Akselavstand 302 cm
Ut fra bilde tatt rett forfra skalert i samme forhold, får jeg en bredde på 212 cm, riktignok med litt større usikkerhet enn målene ovenfor. Med kameraspeilene som er på denne bilen, er faktisk «sidespeilene» smalere enn forskjermene på bilen! Til sammenligning er Q7 197 cm bred uten speil, 221 cm med speil.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Slenger jeg så strektegning av Q7 (i gult oppå dette), er plass i for- og bakseteplass veldig lik e-tron vs Q7. Dørene er like brede på begge. Q7 har litt mer snute og rumpe, og er også større bakkeklaring og totalhøyde.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Ulle

Sitat fra: Crown på tirsdag 06. mars 2018, klokken 20:36
Sitat fra: Ulle på tirsdag 06. mars 2018, klokken 20:09
Kan vel ikke utelukkes at interiøret i den nye a6 gir en god pekepinn på hva vi kan vente oss i etron. Ser ikke ille ut (og på mange måter ganske likt ipace/lr velar mht til skjermene etc)

https://m.youtube.com/watch?v=nly-6Ks7QS8

Det er vel heller sagt at interiøret i nye A8 var samme typen som kom til å komme i e-Tron.

http://www.caricos.com/cars/a/audi/2018_audi_a8/images/27.html

Sagt av hvem? Uansett more or less same same etter bildene å dømme
2017 X75d AP2.5 MCU1
2017 BMW i3 94ah

Eodman

Sitat fra: Crown på tirsdag 06. mars 2018, klokken 20:36
Sitat fra: Ulle på tirsdag 06. mars 2018, klokken 20:09
Kan vel ikke utelukkes at interiøret i den nye a6 gir en god pekepinn på hva vi kan vente oss i etron. Ser ikke ille ut (og på mange måter ganske likt ipace/lr velar mht til skjermene etc)

https://m.youtube.com/watch?v=nly-6Ks7QS8

Det er vel heller sagt at interiøret i nye A8 var samme typen som kom til å komme i e-Tron.

http://www.caricos.com/cars/a/audi/2018_audi_a8/images/27.html


På visningen på Lillestrøm ble det sagt at interiøret på A8 og A7 gir en pekepinn på interiøret i e-tron. Her tror jeg nok Audi mer mente de store linjene med 3 skjermer osv. Slik sett er jo interiøret på nye A6, A7 og A8 likt selv om det har sine mindre designmessige ulikheter. Personlig vil jeg fortrekke noe i den gaten bedre enn bildene fra konsept bilen, som jeg synes var trukket litt for langt. Men det er vel det kanskje vanlig på  konsept biler

Espen W

Takk for ny og superb illustrasjon, Orbit!    :+1:

Skiller de nye dataene nevneverdig fra det du har brukt for tidligere illustrasjoner (konseptbilen vs Q5, A6 og Q7)?

Orbit

Største forskjellen mellom konseptbil (brukt i tidligere sammenligninger) og dagens prototype, er at taket er hevet, og er mindre coupé-format bakover (så mer høyde i baksete og bagasjerom). Dessuten er foraksel trukket noe lenger bak på prototypen. [Hva er det med Audi og forkjærlighet til store overheng foran på biler.] Sammenligning nedenfor (og det gjemmer seg en prototypbil bak konseptbilen på det nederste bildet, så du kan se forskjellen i høyde).

Det er et intervju med van Eikels i TU som bekrefter disse endringene, samt litt andre detaljer (som at kameraspeil blir tilgjengelig, men som ekstrautstyr)

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Knut@@

Sitat fra: Orbit på onsdag 07. mars 2018, klokken 10:41
Største forskjellen mellom konseptbil (brukt i tidligere sammenligninger) og dagens prototype, er at taket er hevet, og er mindre coupé-format bakover (så mer høyde i baksete og bagasjerom). Dessuten er foraksel trukket noe lenger bak på prototypen. [Hva er det med Audi og forkjærlighet til store overheng foran på biler.] Sammenligning nedenfor (og det gjemmer seg en prototypbil bak konseptbilen på det nederste bildet, så du kan se forskjellen i høyde).

Det er et intervju med van Eikels i TU som bekrefter disse endringene, samt litt andre detaljer (som at kameraspeil blir tilgjengelig, men som ekstrautstyr)

Du kan ikke vise dette vedlegget.

De bildene du lager er veldig illustrerende  :+1:

Kunne du laget en hvor du legger I-Pace oppå E-tron?

Amatøren

Dessverre kan e-tron få samme problem med tilkobling av hurtiglader slik som på I-Pace.

Med de korte ledningene det er på norske ladere og plasseringen av ladeluken på forskjermen bak forhjulet så kan man lett får et ekstra "C moment" for å få koble til.


Hvis det blir bestilling av e-tron så blir det nok med ladeluke på begge sider for sikkerhets skyld (mener å ha lest at den på fører siden blir opsjon/tilleggsutstyr).
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

PionerThink

Sitat fra: Amatøren på onsdag 07. mars 2018, klokken 10:52
Med de korte ledningene det er på norske ladere og plasseringen av ladeluken på forskjermen bak forhjulet så kan man lett får et ekstra "C moment" for å få koble til.
Hvis det blir bestilling av e-tron så blir det nok med ladeluke på begge sider for sikkerhets skyld (mener å ha lest at den på fører siden blir opsjon/tilleggsutstyr).
Hvis det er slik at ladeluken i standardversjonen blir på passasjersiden er det et pluss for min del mtp enklest plassering av ladeboks i garasjen ;)
Vi får håpe de kommer med litt lengre ledning på kommende 150 kW ladere så eiere av I-Pace og E-tron slipper "C-momenter" for å lade her ::)
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Stikkkontakt

Sitat fra: Amatøren på onsdag 07. mars 2018, klokken 10:52
Dessverre kan e-tron få samme problem med tilkobling av hurtiglader slik som på I-Pace.

Med de korte ledningene det er på norske ladere og plasseringen av ladeluken på forskjermen bak forhjulet så kan man lett får et ekstra "C moment" for å få koble til.


Hvis det blir bestilling av e-tron så blir det nok med ladeluke på begge sider for sikkerhets skyld (mener å ha lest at den på fører siden blir opsjon/tilleggsutstyr).

Kablene som følger med Q7 e-tron er 6 meter. Det er nå 1 m mer enn mange andre leverer. Man får også 7,5 meter som ekstrautstyr. Ihvertfall på A3.

Crown

Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 07. mars 2018, klokken 12:17
Sitat fra: Amatøren på onsdag 07. mars 2018, klokken 10:52
Dessverre kan e-tron få samme problem med tilkobling av hurtiglader slik som på I-Pace.

Med de korte ledningene det er på norske ladere og plasseringen av ladeluken på forskjermen bak forhjulet så kan man lett får et ekstra "C moment" for å få koble til.


Hvis det blir bestilling av e-tron så blir det nok med ladeluke på begge sider for sikkerhets skyld (mener å ha lest at den på fører siden blir opsjon/tilleggsutstyr).

Kablene som følger med Q7 e-tron er 6 meter. Det er nå 1 m mer enn mange andre leverer. Man får også 7,5 meter som ekstrautstyr. Ihvertfall på A3.

Det er hurtiglading som er problemet. Samme som jeg opplever med Ioniq flere steder. Den har ladeluke bak til venstre, flere ladestasjoner er skreddersydd e-Golf som har ladeluken bak til høyre og har alt for kort kabel slik at jeg må stå utenfor oppmerket felt eller i feltet ved siden av for å få kabelen til å rekke frem. Hvis jeg kjøper e-Tron skal den definitivt utstyres med opsjonen om ladeluke på begge sider.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Orbit

Sitat fra: Knut@@ på onsdag 07. mars 2018, klokken 10:50
Kunne du laget en hvor du legger I-Pace oppå E-tron?

Blir ca noe slikt (med forbehold om at bildene jeg starter fra har riktig perspektiv og er tatt rett fra siden)

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

arvinds

Sitat fra: Orbit på onsdag 07. mars 2018, klokken 12:48
Sitat fra: Knut@@ på onsdag 07. mars 2018, klokken 10:50
Kunne du laget en hvor du legger I-Pace oppå E-tron?

Blir ca noe slikt (med forbehold om at bildene jeg starter fra har riktig perspektiv og er tatt rett fra siden)

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Utrolig informative bilder! Tusen takk Orbit.

For meg så virker det som at coupen på I-Pace og E-tron er nesten like store men E-tron har større baggasjerom og frontparti (Ser ikke helt grunnen til at man trenger det??)

jamez

syns nesten det ser ut som Mission E er nærmere E-tron konseptbilen i fasong...
Egentlig synd, for jeg likte konseptet med at den var en SUV-aktig stasjonsvogn.
Sikkert mer praktisk med den 'nye' fasongen, men ikke like kul desverre...

PionerThink

Ikke uenig i at taklinjen gjerne kunne ha vært som på den blå konseptbilen :+1:
Synes også I-Pace er stilig med den skrå bakluka, men til syvende og sist er det muligheten for lastekapasitet som teller mest og da å kunne få inn de siste tingene på hytte-eller julebesøket ;D
I 9 av 10 tilfeller trumfer dessverre det praktiske igjennom for å forsvare et kjøp av familiebil som skal dekke de fleste behov :)
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

scholro

I skrivende stund er bagasjerommet til I-Pace større (657 l.) enn det som er kjent fra E-tron konsept (615 l.)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA