Skrevet av Emne: Audi e-tron - Bilder og video  (Lest 74032 ganger)

Vegar Beider

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 177
    • Vis profil
Sv: Audi e-tron - Bilder og video
« Svar #480 på: mandag 13. august 2018, klokken 20:00 »
Som jeg og andre sa tidligere: kjører du med jevn hastighet på flat vei får du bedre rekkevidde enn noen annen situasjon, regenerering spiller da ingen rolle i det hele tatt. Det er jo ikke noe å regenerere, altså kan det umulig bli bedre.
Den oppgitte rekkevidden ihht WLTP har lite med regenerering å gjøre. Meg bekjent inneholder ikke WLTP noen som helst elevasjon. Derimot inneholder den aksellerasjon og retardasjon, og da vil tallet øke hvis man har gode løsninger for regenerering, i forhold til om man ikke har det. Men man kan selvsagt ikke (dette er fysikkens lover) regenerere mer enn man bruker, altså vil det som gir mest rekkevidde alltid være det som krever minst energi. Og da er det ingen regenerering, siden ingen ting "går tapt", ingen ting brukes til bremsing.
Regenerering kan kun oppstå i en situasjon hvor man bremser, og man kan aldri ta igjen alt det man brukte på å aksellerere/klatre. Ok?

Med andre ord: Du kan oppnå bedre rekkevidde enn WLTP-tallet, om du har jevn hastighet på flat mark og ikke bremser. 
« Siste redigering: mandag 13. august 2018, klokken 20:02 av Vegar Beider »

E

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 19
    • Vis profil
Sv: Audi e-tron - Bilder og video
« Svar #481 på: mandag 13. august 2018, klokken 22:43 »
Selv om det ble et kort møte så fikk jeg idag se og føle på en e-tron.
Bildene jeg tok i telte ble dårlige så bedre å se på Møllers bilder i pressemeldingen
https://www.ntbinfo.no/pressemelding/harald-a-moller-viser-nyheter-i-arendal?publisherId=14867825&releaseId=17692001
Før de som bor i nærheten av Arendal så kan man se og føle på den innerst i pollen frem til onsdag. Utvendig kan man ta og føle så mye man vil, men dashbordet er tildekket, selv om vi har sett bilder av dette før, var også tradisjonelle speil og ikke kamera.
Skoda sin modell var også snasen, men definitivt på konsept stadiet med 4 seter, mye glitter og demo video i displayene.

Bilen ligner veldig på Q5, men er definitivt litt større(men definitivt ingen Q7), ble enda mer fristet etter å ha sett den livr....men det forutsetter at prisen ikke galopperer(at Skoda ligger 2 år etter gjør at jeg mistenker en stiv pris, håper Audi vil selge mer enn I-pace som har grei startpris men spinnvill pris for en bil med alt. Det er mye jeg ikke trenger og hittil har Skoda sine utstyrspakker vært mer fornuftige enn det jeg har sett ifra Audi).

Stikkkontakt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1253
    • Vis profil
Sv: Audi e-tron - Bilder og video
« Svar #482 på: tirsdag 14. august 2018, klokken 07:14 »
Deg om det at Jaguar sine priser er drøye. Det koster f.eks 13000 for luftfjæring på i-Pace og 26000 på Q5. Ellers er ikke 200.000 ekstra for en slik utstyrspakke spesielt mye i dette segmentet.
På den annen side tror jeg E-Tron også blir spartansk utstyrt i basisutgave. Det er vel bekreftet at den får luft, men det er også bekreftet at assistentpakke er ekstra. Altså ikke adaptiv cruise som standard slik som e-Golf. Regn med 200.000 i utstyr på en e-tron før den er "kjøpbar og/eller kjørbar"

torlie

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 143
  • 2016 Golf GTE
    • Vis profil
Sv: Audi e-tron - Bilder og video
« Svar #483 på: tirsdag 14. august 2018, klokken 09:13 »
Bare jeg som synes det var i overkant mye luft mellom hjulbue og dekk? Så litt rart ut, men mulig det er sånn den skal være, med mindre man kan justere noe.


Pingle

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 335
    • Vis profil
Sv: Audi e-tron - Bilder og video
« Svar #484 på: tirsdag 14. august 2018, klokken 12:40 »
Med andre ord: Du kan oppnå bedre rekkevidde enn WLTP-tallet, om du har jevn hastighet på flat mark og ikke bremser.
Hastighet spiller også inn. Luftmotstanden øker betydelig med økt hastighet (kvadrat av hastigheten- så per kilometer blir vel økningen i forbruk lineær med hastighetsøkningen?).
WLTP har en gjennomsnittshastighet på 54 km/t uten stopp, og kun 5,4 av 30 minutter i ekstra høy hastighet (gjennomsnitt 92 km/t utenom stopp) og 7,5 min i høy hastighet (snitt 57 km/t utenom stopp). Selv med kortvarig hastighet opp i 131 km/t, vil lav hastighet og beskjedne hastighetsendringer være mest typisk for WLTP.
https://en.wikipedia.org/wiki/Worldwide_harmonized_Light_vehicles_Test_Procedure
Uansett har vel alle elbiler tilstrekkelig regenerering til å gjøre det greit i wltp, mens virkelig liv, enten vi kjører mye bakker eller kjører i jevnt høy hastighet, kan gi både lavere og høyere forbruk, fra modell til modell, avhengig av regenerering for noen, og overflate og luftmotstandskoeffisient (A xCd) for andre.
« Siste redigering: torsdag 16. august 2018, klokken 09:20 av Pingle »

4Matic Fanatic

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 437
  • Det beste er ofte det enkleste.
    • Vis profil
    • Home, sweet home...
Sv: Audi e-tron - Bilder og video
« Svar #485 på: tirsdag 14. august 2018, klokken 21:16 »
Deg om det at Jaguar sine priser er drøye.
Støtter den. Prisene på ekstrautstyr er langtfra ille når man er vant med MB og Audi-priser...
Audi vil helt sikkert selge mer biler enn Jaguar når de kommer igang, men billigere? Mnei...
mvh, Arne :-)

'15 VW e-Golf (16'km) | '15 VW e-Golf VP (62'km) | '00 MB E320T 4Matic (387'km) | MB EQC (reservert 14.09.17)

E

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 19
    • Vis profil
Sv: Audi e-tron - Bilder og video
« Svar #486 på: onsdag 15. august 2018, klokken 22:49 »
Sitat
Støtter den. Prisene på ekstrautstyr er langtfra ille når man er vant med MB og Audi-priser...
Audi vil helt sikkert selge mer biler enn Jaguar når de kommer igang, men billigere? Mnei...
Fram til nå har vel de fleste elbiler (inkludert egolf)vært godt utstyrt selv i basis utgavene, jeg er muligens optimist, men håper Audi ikke følger i Jaguars fotspor. Hvis den er godt utstyrt til en god pris kommer den til å selge godt i Norge, hvis ikke vil det vel komme et skred av brukte Tesla på markedet.....grunnprisen er såpass mye over en halv million at det begrenser kjøpegruppen noe, hvis man i tillegg må betale skjorta for å få en ok bil tipper jeg det er stort overlapp med de som allerede har en Tesla hjemme.

Gordon Retriever

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2284
    • Vis profil
Sv: Audi e-tron - Bilder og video
« Svar #487 på: onsdag 15. august 2018, klokken 23:28 »
Fram til nå har vel de fleste elbiler (inkludert egolf)vært godt utstyrt selv i basis utgavene

Dette har vært nødvendig siden bilene har vært svært dyre sammenlignet med tilsvarende fossilbiler.  En eGolf kostet i Tyskland f.eks. over 50% mer enn startprisen for fossilGolf, og da var en fyldig utstyrspakke med på å gjøre prispåslaget lettere å akseptere.

Nå som produsentene har begynt å lansere mer eksklusive elektriske signalmodeller, er behovet for å lokke med inkludert utstyr mye mindre. :)

turfsurf

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3700
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Audi e-tron - Bilder og video
« Svar #488 på: torsdag 16. august 2018, klokken 06:31 »

Hastighet spiller også inn. Luftmotstanden øker betydelig med økt hastighet (kvadrat av hastigheten- så per kilometer blir vel økningen i forbruk lineær med hastighetsøkningen?).

For en gitt snitthastighet er jo basis her, ellers er det jo ikke noen vits i å sammenligne forbruk. Forbruket øker først lineært, så lenge luftmotstand ikke dominerer. Når hastigheten øker, så øker forbruket tilnærmet kvadratisk jo mere luftmotstand er den dominerende komponenten.

Det er en grunn til at hypermiling blir gjort i lav fart, ellers kunne man bare gjort det på autobahn.
Model X 100D 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Perl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Perl White S 85 2013 (Beta)

Pingle

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 335
    • Vis profil
Sv: Audi e-tron - Bilder og video
« Svar #489 på: torsdag 16. august 2018, klokken 09:17 »

Hastighet spiller også inn. Luftmotstanden øker betydelig med økt hastighet (kvadrat av hastigheten- så per kilometer blir vel økningen i forbruk lineær med hastighetsøkningen?).

For en gitt snitthastighet er jo basis her, ellers er det jo ikke noen vits i å sammenligne forbruk. Forbruket øker først lineært, så lenge luftmotstand ikke dominerer. Når hastigheten øker, så øker forbruket tilnærmet kvadratisk jo mere luftmotstand er den dominerende komponenten.

Det er en grunn til at hypermiling blir gjort i lav fart, ellers kunne man bare gjort det på autobahn.
Min feil.
Trodde det var motstandskraft som økte med kvadratet av hastigheten, og ikke forbruk. Fant et par hint på tu og engelsk wikipedia som tyder på at kraftbehovet pga luftmotstand ved økt hastighet er gitt ved (ny hastighet/gammel hastighet) opphøyd i tredje potens, altså at det krever åtte ganger så stor kraft å doble, og 27 ganger så stor kraft å tredoble hastigheten. Da stemmer det bedre at forbruk per km øker med kvadratet av hastigheten.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Automobile_drag_coefficient
https://www.tu.no/artikler/aerodynamikk-avgjor-farta/326465

E

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 19
    • Vis profil
Sv: Audi e-tron - Bilder og video
« Svar #490 på: torsdag 16. august 2018, klokken 11:38 »
Dette har vært nødvendig siden bilene har vært svært dyre sammenlignet med tilsvarende fossilbiler.  En eGolf kostet i Tyskland f.eks. over 50% mer enn startprisen for fossilGolf, og da var en fyldig utstyrspakke med på å gjøre prispåslaget lettere å akseptere.

Nå som produsentene har begynt å lansere mer eksklusive elektriske signalmodeller, er behovet for å lokke med inkludert utstyr mye mindre. :)
Ja spørsmålet koker vel ned til om de ønsker å selge dette i stor skala eller bare ønsker å ha en topp modell uten at de selger stort av den.

Pingle

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 335
    • Vis profil
Sv: Audi e-tron - Bilder og video
« Svar #491 på: torsdag 16. august 2018, klokken 13:01 »
Dette har vært nødvendig siden bilene har vært svært dyre sammenlignet med tilsvarende fossilbiler.  En eGolf kostet i Tyskland f.eks. over 50% mer enn startprisen for fossilGolf, og da var en fyldig utstyrspakke med på å gjøre prispåslaget lettere å akseptere.

Nå som produsentene har begynt å lansere mer eksklusive elektriske signalmodeller, er behovet for å lokke med inkludert utstyr mye mindre. :)
Ja spørsmålet koker vel ned til om de ønsker å selge dette i stor skala eller bare ønsker å ha en topp modell uten at de selger stort av den.
Nå er det vel bare Norge som har lønnsnivå, fossil(bil)prisnivå og insentiver som gjør at det ligner på økonomi å kjøpe elbil. Tesla er heldigvis veletablert og Jaguar har et godt produkt (får hva jeg vil ha for ca 700k+/-50k). Koreanerne leverer gode biler for "økonomiskiktet". Hvis Audi legger seg på Teslalignende priser uten å slå Jag på rekkevidde, blir det for spesielt interesserte. EQC ser ut til å ta sats mot enda mindre batteri. BMW synes det holder med økonomimodell uten firehjulstrekk for sin "SUV", etter det jeg kan se av nyheter.
Jevnt over ser det ut som at tyskerne leverer dårligere spesifikasjoner enn Tesla, og også for Mercedes og BMW dårligere enn Jaguar.
For min del er det bare å håpe at Audi leverer noe som er merkbart bedre enn Jag, og med bedre utstyrspakke til tilsvarende pris, for å vaske av seg de styggeste flekkene etter dieselgate, men jeg frykter at de ikke satser på storsalg men velger å unngå "internkannibalisme".

Orbit

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1250
    • Vis profil
Sv: Audi e-tron - Bilder og video
« Svar #492 på: torsdag 16. august 2018, klokken 13:51 »
Audi har ligget ganske stabilt på salg av ca 7500 nybiler i Norge de siste årene. Selv om e-tron skulle kannibaliserere mye av fossilsalget deres, tror jeg det likevel være en markant oppgang i markedsandel i Norge. Klarer de 2-3000 e-tron i 2019 blir det nok jubel i leiren der selv om dette ikke overgår volumene til TMS/TMX. e-tron har snittpris godt over det de har i dag, hvor mestselgende modell er A3 (ca 30% av salget til Audi i Norge).

I resten av Europa, vil €80000 overgå selv Q7/Q8 i pris, være nesten det doble av en Q5, og også langt over en A6. Så der er internkannibalisme et ikke-tema.

2017 BMW i3 94Ah

daktari

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1260
    • Vis profil
Sv: Audi e-tron - Bilder og video
« Svar #493 på: torsdag 16. august 2018, klokken 16:01 »
Fikk en fin titt på prototypen i Arendal. Ganske anonym, klassisk Audi. Veldig stort panser, bred bil. Høyere og mer tradisjonell enn konseptet. Kikket inn vinduet, God plass i baksetet. Men bagasjerommet tror jeg blir litt stutt.

Amatøren

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1198
    • Vis profil
Sv: Audi e-tron - Bilder og video
« Svar #494 på: torsdag 16. august 2018, klokken 17:44 »
God plass i baksetet. Men bagasjerommet tror jeg blir litt stutt.
Det frykter jeg også.

Får se hvor romslig det foran blir. Ca størrelse er vel nevnt som 60 liter, men er det brukbar fasong?

Om fasongen passer noen så er det ikke sikkert at det passer andre (oss).
VW e-up! 09.2017
-----------------------------------------------------------------------
VW Sharan 2015 (reg. 2014), VW Caravelle 2016
-----------------------------------------------------------------------
Venter på VW e-Golf (januar/februar 2018)
Venter på VW e-Golf (august/september 2018)
Reservert Audi e-tron