Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Audi e-tron - Bilder og video

Startet av Amatøren, søndag 12. november 2017, klokken 20:35

« forrige - neste »

THE

https://www.sae.org/news/2018/07/audi-confirms-camera-side-mirrors-for-2019-e-tron
Her står det i alle fall litt info om funksjonalitet på speil-kameraene. Blant annet zoom, tre forskjellige innstillinger for forskjellig type kjøring og litt om godkjenninger/reguleringer av kamera i stedet for speil.

Det er også antydet at kamera vil føre til ca. 35 km ekstra rekkevidde sammenlignet med tradisjonelle speil på eTron. Hvis WLTP blir 249 miles/400 km på eTron og kamera gir 35 km ekstra, så betyr det 8,75% økning i rekkevidde. Det er jo ikke ubetydelig, og de skal bli interessant å se om dette stemmer når bilene etterhvert kommer på veien.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Supermario

8,75% virker litt høyt, men på riktig skala i høy fart. Interessant med zoom, det ligger mye muligheter i gode kameraer kombinert med smart software.
e-up! 80'km, Leaf  90' km, e-tron 55 2020

Stikkkontakt

Sitat fra: THE på onsdag 18. juli 2018, klokken 13:21
https://www.sae.org/news/2018/07/audi-confirms-camera-side-mirrors-for-2019-e-tron
Hvis WLTP blir 249 miles/400 km

Jeg skal sette en god del penger på at WLTP blir vesentlig over 400. Det er nesten ikke mulig å forestille seg at det er mulig å bruke så mye strøm etter den standaren med en såpass aerodynamisk bil.

Kåre Knatten

Amerikansk lovverk godkjenner kun flate speil, ikke buet eller med blindsone engang. Så her må lovverket endres før kameraspeil kan leveres.

Pingle

#424
Sitat fra: Supermario på onsdag 18. juli 2018, klokken 16:45
8,75% virker litt høyt, men på riktig skala i høy fart. Interessant med zoom, det ligger mye muligheter i gode kameraer kombinert med smart software.

Jeg har allerede gjettet på ca 12 km ekstra, så jeg kan vanskelig være uenig. Heller ikke ved høye hastigheter.
Ved 160 km/t åpnes luftinntak, som ellers bidrar til å holde luftmotstanden nede. Relativ nytte av speilkamera mtp cd er avhengig av om cd reduseres fra 30 ril 29,5 eller fra 28,5 til 28. Dessuten øker luftmotstanden med kvadrat av hastighet, og selv om luftmotstanden blir viktigere enn rullemotstand, blir  rekkevidde kortere.

Men jeg skulle gjerne sett at jeg tar feil
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

Tellus

Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 18. juli 2018, klokken 18:29
Sitat fra: THE på onsdag 18. juli 2018, klokken 13:21
https://www.sae.org/news/2018/07/audi-confirms-camera-side-mirrors-for-2019-e-tron
Hvis WLTP blir 249 miles/400 km

Jeg skal sette en god del penger på at WLTP blir vesentlig over 400. Det er nesten ikke mulig å forestille seg at det er mulig å bruke så mye strøm etter den standaren med en såpass aerodynamisk bil.

Enig,
Tipper WLTP blir nord for 500km.

Pingle

Sitat fra: Tellus på onsdag 18. juli 2018, klokken 22:52
Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 18. juli 2018, klokken 18:29
Sitat fra: THE på onsdag 18. juli 2018, klokken 13:21
https://www.sae.org/news/2018/07/audi-confirms-camera-side-mirrors-for-2019-e-tron
Hvis WLTP blir 249 miles/400 km

Jeg skal sette en god del penger på at WLTP blir vesentlig over 400. Det er nesten ikke mulig å forestille seg at det er mulig å bruke så mye strøm etter den standaren med en såpass aerodynamisk bil.

Enig,
Tipper WLTP blir nord for 500km.

Ser gjerne at dere får rett.
Nå har jo Møller flagget 35 km per time på 36A kurs (7kW, eller var det 7,2 eller 7,4 kW?), noe som tyder på rundt 5 km per kWt (Litt tap av effekt i løpet av lading tyder på lengre rekkevidde, mulighet for 7,2 eller 7,4 kortere). 480+ km er da realistisk, som i-pace.
Om rekkevidden var etter WLTP eller "snillere" mål, har de ikke sagt noe om. Personlig er jeg mentalt innstilt på 400 km rekkevidde med fratrekk for fjelloverganger og vinterføre, men liker jeg best tanken på 500 km+. 
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

ELefant

Det er mye hemmelighetskremmeri rundt rekkevidde, og det som oppgis på et tidlig stadium er som oftest «pessimistisk» (mener å huske at bl.a. både Amper og IPace kommuniserte rekkevidden godt under det reelle). For min del blir jeg skuffet hvis ikke WLTP blir mer eller lik 480 km, og bilen blir uaktuell for meg hvis rekkevidde er under 450km WLTP (med 95 KWh). Dette fordi jeg mener at dette er for dårlig, teknisk sett, og er mindre en min nåværende bil. Har bestemt meg for noe mer rekkevidde en med mitt nåværende 85kwh noe som burde være fullt mulig med et batteri på 103 KWh brutto. Tipper/ håper e-tron får en WLTP rekkevidde på 500 km  :D.

Crown

Det _må_ jo bli mer enn 400km WLTP, noe annet vil jo være hårreisende dårlig. Det vil rett og slett gjøre vondt å begynne å kjøre rundt med en bil som bruker 2,5kWh/mil når jeg nå for tiden bruker rett i overkant av 1,0kWh/mil i min nåværende bil. Regner med at det er et meget forsiktig anslag, eller basert på 80% lading eller noe.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Counterpointer

Sitat fra: Crown på torsdag 19. juli 2018, klokken 12:24
Det _må_ jo bli mer enn 400km WLTP, noe annet vil jo være hårreisende dårlig. Det vil rett og slett gjøre vondt å begynne å kjøre rundt med en bil som bruker 2,5kWh/mil når jeg nå for tiden bruker rett i overkant av 1,0kWh/mil i min nåværende bil. Regner med at det er et meget forsiktig anslag, eller basert på 80% lading eller noe.
Bruker du rett i overkant av 1,0 kWh pr mil nå så er du veldig mye lavere enn snittet på bilene som finnes nå, så da kommer du sikkert lengre enn de fleste andre i E-tron også.
Personlig så havner jeg mellom 1,2 og 1,4 på økonomisk kjøring.
Regner med du har en Ioniq, men synes likevel 1,0 er lavt

Crown

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 19. juli 2018, klokken 14:31
Bruker du rett i overkant av 1,0 kWh pr mil nå så er du veldig mye lavere enn snittet på bilene som finnes nå, så da kommer du sikkert lengre enn de fleste andre i E-tron også.
Personlig så havner jeg mellom 1,2 og 1,4 på økonomisk kjøring.
Regner med du har en Ioniq, men synes likevel 1,0 er lavt

Det hjelper godt på å ikke ha motorvei :) Tørre og fine veier, jeg gjør egentlig ikke noe spesielt, bruker AC i varmen, kjører forbi bobiler og de som kjører tregt oppover. Jeg liker best å seile så mye jeg kan, mest pga komfort. Kjørt ca 3000km fra Vest og rundt i Sør/Øst i sommer, stappfull bil med familien, ingen tanke på sparing og endte på 1,11kWh/mil i snitt. Alene til/fra jobb nå er det litt lavere. Så jeg får håpe du har rett :) Regner med det er Leafen vi selger og kona begynner å bruke Ioniq'en og jeg e-Tron.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Bilder og kanskje  video dukker kanskje opp om en ukes tid etter at journalister er inviter til Pikes Peak.
https://www.tv2.no/broom/9995199/

Imagine

Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på torsdag 02. august 2018, klokken 18:48
Bilder og kanskje  video dukker kanskje opp om en ukes tid etter at journalister er inviter til Pikes Peak.
https://www.tv2.no/broom/9995199/

Spennende og på tide  :)

Trabekelverket

Sitat Benny:

Den har forresten to elmotorer – én på framakselen og en på bakakselen – totalt over 400 hk. Den akselererer fra 0 til 100 km/t på bare 4,6 sekunder.

Får håpe dette stemmer?

Vegar Beider

Artikler i Broom skal man være svært forsiktige med å bruke til noe som helst. Overfladiske og fulle av faktafeil i de fleste tilfeller.

Eksempel i denne:
Sitat Benny: "Jeg så for meg en bil på størrelse med Q5"

Si meg, Benny, hva fikk deg til å se for deg en bil på størrelse med en Q5? Det har jo lenge vært kjent at målene er helt annerledes enn Q5, så enten har du ikke gjort noe research i det hele tatt, eller så skriver journalisten tøv. Hva er verst?

Videre siteres Benny på at bilen er mellom Q5 og Q7 i størrelse, noe som jo har vært kjent i lang tid. Allikevel klarer billedteksten å si "e-tron blir på størrelse med dagens Q5 utvendig, men den innvendige plassen er ventet å være betydelig større."

Det er jo helt meningsløst.

At den får to motorer og over 400 Hk er vel ikke noen stor nyhet, selv om det ikke har vært offisielt bekreftet. Dette er jo den såkalte boost mode, hvor maks effekt leveres i en kortere periode. Det har vært snakk om 20 sekunder. Nominell effekt skal være rundt 350 Hk. Klart, for Norske forhold er boost mode mer enn nok, 20 sekunder med full gass sender deg vel rett i fengsel.
At det fører til en aks på 4,6 sekunder fra 0-100 tviler jeg på. Dette er tallet man tidligere har oppgitt for konseptbilen, som har over 500 Hk og 800 Nm. For denne utgaven er nok realiteten mer 5,5 sekunder, i den grad det spiller noen som helst rolle.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA