Skrevet av Emne: Angående rekkevidde  (Lest 10645 ganger)

Tiger123

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 69
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #135 på: i går kl. 20:16 »

[/quote]

Over til selve bilen; Jeg forstår rett og slett ikke påstanden om at Tesla er bedre enn Audi på noe avgjørende område som helst.  :) Selv om Tesla og andre merker selvfølgelig har noen smarte funksjoner og løsninger.

Det alle peker på er rekkevidde, men hvis man sammenligner biler med samme pris/batteri, er det ikke noe som tilsier at Model X90D vil ha vesentlig bedre rekkevidde enn e-tron i norske hastigheter. Dette er ren fysikk. Eller skal vi sammenligne med X75D som ligger nærmere i pris?

[/quote]

Nå er vel teslas motor vesentlig mer effektiv enn andres, f eks Jaguar, så det er ikke bare fysikk. I tillegg blir batteriene bedre og bedre, og neste år kommer sannsynligvis S og X til å ha samme batteri som model 3.

Tellus

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1048
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #136 på: i går kl. 20:54 »
Motorene i Model S og Model X er i utgangspunktet de minst effektive i klassen. Permanent magnet motor er den mest effektive elektriske motorypen. Eneste ulempe er egentlig at den er dyrere å produsere. Den nye motoren i Model 3 er en slags hybrid og kan godt være klasseledende for alt jeg vet.

Det sies at Tesla har vært smarte med motorstyring ved at bilene i stor grad er har drift bare på en aksling. Det kan sikkert være tilfelle, men sammenligner du motor mot motor så vinner permanentmagnet på effektivitet.

turfsurf

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3911
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #137 på: i går kl. 21:38 »
Motorene i Model S og Model X er i utgangspunktet de minst effektive i klassen. Permanent magnet motor er den mest effektive elektriske motorypen. Eneste ulempe er egentlig at den er dyrere å produsere. Den nye motoren i Model 3 er en slags hybrid og kan godt være klasseledende for alt jeg vet.

Det sies at Tesla har vært smarte med motorstyring ved at bilene i stor grad er har drift bare på en aksling. Det kan sikkert være tilfelle, men sammenligner du motor mot motor så vinner permanentmagnet på effektivitet.
PMSRM er betegnelsen på bakmotoren i Model 3, og produserer moment på ett mye høyere turtall enn rene PM motorer. Gjør at de kan være mindre.

Men det som Tesla er virkelige gode på er kraftelektronikk, bl.a invertere.
Model X 100D 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Perl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Perl White S 85 2013 (Beta)

Tiger123

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 69
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #138 på: i dag kl. 05:58 »
Motorene i Model S og Model X er i utgangspunktet de minst effektive i klassen. Permanent magnet motor er den mest effektive elektriske motorypen. Eneste ulempe er egentlig at den er dyrere å produsere. Den nye motoren i Model 3 er en slags hybrid og kan godt være klasseledende for alt jeg vet.

Det sies at Tesla har vært smarte med motorstyring ved at bilene i stor grad er har drift bare på en aksling. Det kan sikkert være tilfelle, men sammenligner du motor mot motor så vinner permanentmagnet på effektivitet.
PMSRM er betegnelsen på bakmotoren i Model 3, og produserer moment på ett mye høyere turtall enn rene PM motorer. Gjør at de kan være mindre.

Men det som Tesla er virkelige gode på er kraftelektronikk, bl.a invertere.

Han som skrudde fra hverandre model 3 på oppdrag fra investorer, en meget kvalifisert mann fikk jeg inntrykk av, fortalte hvordan tesla hadde vridd magnetene rundt hverandre for å oppnå ennå mer power. Uansett; han mente Teslas forsprang lå i batteriet og motoren. I-pace effektivitet hadde han ikke mye bra å fortelle om, ligger på youtube

Så får vi håpe e-tron og Audi har opparbeidet seg nok kompetanse på disse (for de) helt nye "produktområdene", uten at noen forventer at de skal være på høyde med de beste..
« Siste redigering: i dag kl. 06:06 av Tiger123 »