Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hurtiglading Leaf 24kw

Startet av jabe1807, søndag 12. november 2017, klokken 19:42

« forrige - neste »

Knut Røe

Jeg trenger som regel bare små top-up for å komme dit jeg skal. Typisk 10 minutter. Man rekker ikke gjøre mye før bilen har ladet relativt kjapt. Det er nok her problemet ligger, folk lader både feil, og for mye. Med ladere så tett som de er nå, lader man bare det man vet man trenger for å komme til neste, pluss en liten buffer. Mange hadde tjent mye på å stoppe 1 eller 2 ekstra ganger, istedet for å gå forbi 70-80 %. Ofte er det ikke all verden å gjøre mens man lader heller, siden slikt ofte foregår på helg/søndag/kveld/natt etcetra.

jkirkebo

Sitat fra: tiger`n på mandag 13. november 2017, klokken 07:05
Jeg trenger som regel bare små top-up for å komme dit jeg skal. Typisk 10 minutter. Man rekker ikke gjøre mye før bilen har ladet relativt kjapt. Det er nok her problemet ligger, folk lader både feil, og for mye. Med ladere så tett som de er nå, lader man bare det man vet man trenger for å komme til neste, pluss en liten buffer. Mange hadde tjent mye på å stoppe 1 eller 2 ekstra ganger, istedet for å gå forbi 70-80 %. Ofte er det ikke all verden å gjøre mens man lader heller, siden slikt ofte foregår på helg/søndag/kveld/natt etcetra.

Små top-ups er jo greit om du kun mangler litt for å komme fram men duger dårlig på lengre turer der man kanskje hurtiglader 3-4 ganger fra 10-80%.
Og trenger jeg 90% for å komme frem så lader jeg heller til det fremfor å gamble på at neste hurtiglader er ledig...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

Er det snakk om 2012-mod? Går vel noe tregere med gammelt batteri pga. høyere indre motstand og dermed større varmeutvikling som gjør at ladehastighet reduseres raskere. Erfarer også forskjell på laderne, Efacec virker å være litt raskere enn Veefil f.eks.

Btw - ladet vår 2012-mod fra noe under 20% til noe over 50% i går kveld, brukte 18 minutter. Ute var det 0 grader, batteritemp startet på 12-13 grader og sluttet på 15-17 grader. Startet med over 40 kW inn, sluttet med 22 kW (Leafspy).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

sylwester

#18
Jeg syns ikke ladehastigheten på min 2012-modell er så dårlig.
Data fra min 2012 fra helgas tur til Sarpsborg:

Starta i Oslo med 90% (pga av kapasitetsreduksjon) og kjørte som om jeg hadde stjålet bilen fra fra 83% til 14% over en time (LBW passert med blink og alt). Lader opp 13,6kWh på 31 minutter. Nettohastigheten er dermed 25,74kW og jeg stopper den på 72% SOC og kjører frem til møtet mitt ved 57%.

Fra møtet kjører jeg igjen som om jeg har stjålet bilen og ser at målet å komme til Vestby er noe optimistisk så jeg stopper på CircleK råde etter bare 25 minutter på veien råde (GK) ved 27%. Der lader jeg 7,25kWh til 55% på 16 minutter med et snitt på 27kW.

Kjører 25 minutter til og lader igjen 7kWh fra 29% til 55% på 14 minutter med et snitt på 30kW. Kjører deretter rett hjem på 34 minutter.

Diffen mellom ladet og bruke kWh er forbruket på varmeanlegget under lading. Det er vel ca. 2kWh totalt. Snittforbruket mitt på etappene var 217Wh/km på de 18 milene. Det lå under 210 mesteparten av turen hvor bilen var varm, men snittet var 270Wh/km etappen hvor bilen hadde stått parkert i kulda i 5 timer. Varmeanlegget var på 20 grader under hele turen.

Jeg tenker det minst idielle ville være å lade 10 minutter på Råde og kjøre helt frem og parkere bilen med lav SOC i 5 timer og ladet 1km unna på  Inspiria Science Senter. Da ville nok ladehastigheten vært halvert. Man ser lett at 25 minutters hard kjøring ikke ga full ladehastighet på første etappen hjem. Jeg burde ha kjørt i minst 10 minutter til.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

tomrh

#19
@sylwester, hva var batteritemp?

Ladet med kaldt batteri i dag, 3 temperaturstrek og bare noen få pluss iflg Leafspy. Gikk treeegt fra 40% til 54% som jeg måtte ha for å komme meg hjem, ca 15 kW. Prøvde å plugge ut ved 45% og starte på nytt, men var raskt nede i 14-15 kW igjen.

Batteritemp har veldig mye å si.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

sylwester

Det er jo litt av poenget mitt. Hurtiglad etter en time kjøring ikke en time parkert :-) Jeg tipper jeg hadde over 15 grader hver gang bortsett fra første lading på vei tilbake.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Initium

Problemet er at med by-sparekjøring,så klarer man vel knapt å få noen varme i batteriet i det hele tatt ?

tomrh

Sitat fra: sylwester på onsdag 22. november 2017, klokken 23:35
Det er jo litt av poenget mitt. Hurtiglad etter en time kjøring ikke en time parkert :-)
Ikke alltid mulig å kjøre til neste hurtiglader på strømmen man har igjen. Og i mange minusgrader eller bynær kjøring så stiger ikke batteritemperaturen vesentlig heller som Initium poengterer.

Det hender at jeg lader akkurat så mye at jeg rekker neste hurtiglader for å kunne lade raskere der. Men så er det bryderiet med å kjøre av veien og stoppe med risiko for ladekø, defekt hurtiglader osv., ofte greit å lade mens man kan.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

sylwester

Det med bykjøring og lav hastighet er jeg usikker på siden jeg alltid har 70km/t snitt når jeg kjører langtur.

At det går tregt er inneforstått hvis man vet bilen er kald og allikevel vil sikre seg der man er. Kan liksom ikke klage på det.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

tomrh

Ved flere anledninger har jeg sett at batteritemp har gått nedover på Leafspy etter at jeg har begynt å kjøre. I endel minusgrader da. Må ha lange motbakker for å få opp temperatur. Har mange ganger tenkt at Nissan har vært for defensive med strømstyringa under hurtiglading og er i grunn nysgjerrig på mods der man kan skru opp ladestrømmen litt, om det finnes. Kanskje lure batteritemperatursensorer på samme måte som vi lurer klima med gen 1 varmemod?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

leafnor

Det er vell opplest og vedtatt at batteritempt har alt å si for hastigheten på hurtiglading.
Sjekket opp data i fra en tur for to år siden til/fra Oslo i november.
Lading på Ringebu i -8 grader der bilen hadde vært i parkeringhus i Oslo før avreise, og hadde ladet 4 ganger før Ringebu. Snitteffekt på 39,32 kW for de 11 kWt jeg ladet på 17 minutter.
Husker ikke batteritemp, men den holdt seg opp mot 30 grader. Hurtigladet 10 ganger totalt på turen opp til Trondheim.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA