Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har ikke skjønt det jeg da eller? Lader

Startet av morrun, tirsdag 07. november 2017, klokken 13:01

« forrige - neste »

bob-bob

Ettersom det er bra med hurtigladere på de strekningene du beskriver tror jeg du greier deg fint med vanlig 3,6kWh lader i bilen i tillegg. Lykke til.  :+1:

Ole Irgens

Sitat fra: morrun på torsdag 09. november 2017, klokken 08:58
Hei igjen. En vanlig hverdag med kjøring til og fra jobb og kjøring til trening med ungene, vil denne Leaf`en gå drøyt 8 mil(jobber turnus med langvakter og derfor ikke hver dag). Utetemperatur vil vel avgjøre om bilen trenger lading etter èn slik dag, eller etter annenhver. Da lades det om natta, mot 16ah stikk i garasjen.
Utfordringen kommer en fredag, en helg i måneden:
*Bilen lades natt til fredag, kjøres fulladet ut av garasjen og 3,5 mil til jobb.
*Kan sannsynligvis fylle den opp igjen under arbeidsdagen.
*3,5 mil hjem fra jobb. `En times pakking/kjapp middag/lading i garasjen, før avreise til Campingvogna  på Trysil(!).
Det er vel denne ene timen jeg skulle ha hatt bedre lademulighet hjemme og fortrinnsvis 6,6kw lader for å fylle på igjen de 3,5 milene jeg har kjørt bort fra jobb. Så er jo faktum det at jeg ikke kan se for meg at jeg vil bruke en formue på å etablere et kraftverk i garasjen, stort nok for å utnytte en 6,6kw lademulighet.


Du styrer for mye med dette. Ladekladden som følger med, vil være mer enn nok for ditt daglige bruk. Skal du til Trysil fra jobb må du finner deg hurtigladere underveis, så enkelt er det. Eller bruke dieselen. Prøv et par ganger og se hvordan det går. Jeg har vært på to langturer med Leafen der jeg måtte lade underveis, og det har gått helt greit. Du må finne deg i å vente, fordi det er for få ladere ifht behovet, men dersom du nyter pausen og ikke stresser, går det fint.

mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

Osloensis

Har du 32A kurs til laderen? Hvis denne kun er på 16A, er det vel ikke noe poeng uansett (om jeg har forstått korrekt). Har sikringsskapet kapasitet til en slik kurs? Det er 3 ting som må på plass for å lade m/6,6kWh:

1. Kursen
2. Ladestasjonen (det som erstatter schuko-stikket) (koster bare noen hundrelapper når man uansett kjøper den)
3. Bilens lader

Det hjelper altså lite å kjøpe bil med 6,6 kWh lader, om elsystemet ditt ikke har kapasitet til å levere så mye strøm på en gang.
Nissan e-NV200 Evalia 2015 (overtatt okt 2017)

morrun

Jo da skal ikke styre for mye med det, men det er nå før kjøp jeg kan gjøre noe med det.
takk for responsen. Jeg avviser ikke et godt kjøp kun pga størrelsen på laderen. Har kommet til at Leaf 30kwh gir meg mest mil og bil for pengene. En Hyundai eller 94ah BMW ville muligens kunne redusert reisetiden med ett ladestopp, men om jeg skulle kjøpt(og fått fatt i) en slik bil nå. Måtte jeg betalt 80.000-100.000,- mer.
Mvh
Mvh Morten.

2016 Nissan Leaf 30 Kwt -solgt.
2019 Tesla model 3 LR -solgt.
2018 BMW i3 94 Ah
2021 Tesla model Y LR.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA