Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hurtiglading Leaf 24kw

Startet av jabe1807, søndag 12. november 2017, klokken 19:42

« forrige - neste »

jabe1807

Jeg måtte hurtiglade min 24kw Leaf forleden (for første gang i min eie). Jeg hadde kjørt batteriet ned til 25 %. Det tok nesten 1 time å lade den opp til 80 %. Er dette normalt at det skal ta så lang tid? Det var 50kw kapasitet på ladestasjonen som jeg brukte (McDonald, Berger). Jeg tenker at dette ikke burde ta lengre tid enn 30 min.

Initium

er vel omtalt fler steder. Kaldt batter = sløv ladehastighet.
Ikke bare Leaf som sliter med dette nå som vinteren er her...

Carl Anton Stenling

Det var uvanlig lang tid. 25-80 % tar normalt mindre enn en halvtime.

Hvis batteriet er meget kaldt eller litt for varmt så kan det ta lengre tid.

En times lading ville jeg f.eks. forventet hvis bilen hadde stått ute i -15 grader kort tid før hurtigladingen.

Dersom du får dårlig hurtigladehastighet så kan det være smart å gjøre en ny tilkobling etter 5 minutter hvis det er kaldt ute. Da vil batteriet ha varmet seg litt opp og laderen gir høyere strøm.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

jabe1807

Jeg kjørte E6 sørover mot Oslo da jeg måtte lade og utetemp var ca 5 grader. Mulig at ladingen vil ta så lang tid når det blir litt kjølig.
Jeg prøvde å lete på forumet om dette tema, men fant ikke noen tråder.

sylwester

Hadde du kjørt bilen en halvtime før du lada? Typisk så bør batteriet være varmt. I tillegg er det raskere å lade fra 9%-65% enn 25%-80%.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

jabe1807

Jeg hadde kjørt fra fulladet (100%) til 25%

Knut Røe

Har du dataene fra laderen, kWh og minutter?
Si man kan regne ut hvor mye effekten var på.
Høres nesten ut som en feil på laderen.

leafnor

Det her er normalt. Du fylte ca 11 kWt på en time, dvs snitt effekt var 11kW.
Det er først når batteri er opp mot 20 grader det blir noe fart i hurtiglading over tid, men selv da dabber det av betydlig etter 60%.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

jabe1807

Sitat fra: tiger`n på søndag 12. november 2017, klokken 20:34
Har du dataene fra laderen, kWh og minutter?
Si man kan regne ut hvor mye effekten var på.
Høres nesten ut som en feil på laderen.
Det sto 50 kw på laderen og tiden var 53 min.

jabe1807

Sitat fra: leafnor på søndag 12. november 2017, klokken 20:42
Det her er normalt. Du fylte ca 11 kWt på en time, dvs snitt effekt var 11kW.
Det er først når batteri er opp mot 20 grader det blir noe fart i hurtiglading over tid, men selv da dabber det av betydlig etter 60%.
Ja det er muligens normalt, men greit å høre med andre som er mer erfaren med dette.

Initium

at laderen kan gi 50KW, betyr IKKE at bilen kan ta imot 50KW.

Ladestrøm helt nede i 10-12KW, i enkelte situasjoner tom under 10KW er ikke uvanlig eller usannsynlig.

sylwester

Helt på slutten har jeg ofte sett hastighet nede i 6kW hvis jeg leser til 80%. Snittet jeg har klart å få på en tur er litt over 30kW, men da lader jeg ikke over 70% og er nede på 10% når jeg lader. Kjører så fort fartsgrensen tillater i følge GPS-en hele veien.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Knut Røe

Kanskje derfor det alltid står en Leaf på enhver hurtiglader man passerer. At den lader så sakte. Og folk går fra bilene også i mange av tilfellene. Da må det gå sakte.

jkirkebo

Sitat fra: tiger`n på mandag 13. november 2017, klokken 00:43
Kanskje derfor det alltid står en Leaf på enhver hurtiglader man passerer. At den lader så sakte. Og folk går fra bilene også i mange av tilfellene. Da må det gå sakte.

Hvem gidder å sitte og se på en hurtiglader da? Jeg sitter sjelden i bilen om jeg har ankommet med rimelig tomt batteri, tar jo fra en halvtime og oppover å få ladet opp da. Benytter heller tiden til noe mer fornuftig enn å stirre på displayet til hurtigladeren ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Carl Anton Stenling

Dersom man hurtiglader mye så kan det være greit å skaffe seg LeafSpy slik at man får tilgang til informasjon om faktisk ladestrøm. Da kan man også lese av batteritemperatur mer nøyaktig.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA