Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vei og trafikk

Startet av Torz, onsdag 20. september 2017, klokken 19:52

« forrige - neste »

Torz

Jeg leser om ulik argumentasjon rundt behovet for utbedring og utvidelse av veinettet i Norge. Meg bekjent vil bilene gå på veier i overskuelig fremtid. Spørsmålet blir om fremtidens bilbruk vil øke eller avta. Jeg skal ikke påstå hverken det ene eller andre men gjør meg mine refleksjoner.

Introduksjon av elbiler gjør ingen forskjell isolert sett. Det er et rent teknologiskifte.

Bildelingstjenester vil kunne redusere antallet biler folk eier, men til gjengjeld vil hver bil være mer i bruk og kjøre flere årlige km enn dagens bil. Det er klart at mangel på umiddelbar tilgjengelighet på bil i praksis vil kunne redusere kjøringen skulle jeg tro.

Selvkjørende biler er en vanskelig nøtt. Jo mer autonome de blir, jo tettere kan man pakke biltrafikken, men jeg vil også tro at krav til veikvalitet, veimerking, sensorer, osv. vil være en del av det å få til denne fremtidsvisjonen. I tillegg vil jo selvkjøring i ytterste konsekvens bestå i at bilene kan kjøre helt uten sjåfør. Dette vil antakeligvis bety at flere tomme biler da er på veien på vei til neste oppdrag.

Miljøinteresserte argumenterer ofte med at bedre veier vil gjøre at folk kjører mer, og at det er ugunstig for miljøet. Med en fremtidig utslippsfri bilpark er vel det neppe et godt argument.

All tid folk bruker på å stange i kø grunnet for dårlig veikapasitet er dårlig økonomi for landet. Men klart, får man helt selvkjørende biler vil man i det minste kunne bruke noe av tiden til å gjøre unna noen oppgaver.

Færre biler i eie vil bety økt bruk av kollektivtilbud skulle jeg tro.

Vil tro det går an å modellere noe rundt dette og få et svar på hva alt dette vil bety for fremtidens veier. Jeg har vel ikke sett noen slike modeller, men det kommer nok.

Taffelman

Sitat fra: Torz på onsdag 20. september 2017, klokken 19:52
Bildelingstjenester vil kunne redusere antallet biler folk eier, men til gjengjeld vil hver bil være mer i bruk og kjøre flere årlige km enn dagens bil. Det er klart at mangel på umiddelbar tilgjengelighet på bil i praksis vil kunne redusere kjøringen skulle jeg tro.

Her tror jeg du tar feil.

Mangel på umiddelbart tilgjengelig bil er grunnen til at bildeling ikke fungerer i praksis.
X75D
TM3 LR AWD

Torz

Det jeg mente å si var at dersom flere satser på ikke å kjøpe egen bil men heller leie via bildelingstjeneste, så leier de neppe bil dersom de skal en tur til butikken. Alternativet hadde fort vært å bruke egen bil dersom de hadde en tilgjengelig. Jeg oppfatter at det du mener er at folk vil vegre seg for ikke å ha bil fordi man da mister tilgjengeligheten, og det synes jeg høres ut som et fornuftig argument.

Taffelman

Å velge å ikke kjøpe bil til fordel for en bildelingstjeneste betyr at man må ha et reelt alternativ som backup de gangene det ikke er tilgjengelige biler, og man må være villig til å bruke alternativet ofte, fordi de aller fleste har ganske like kjøremønstere, til jobb, skole, trening, etc. Det blir manko på "delte" biler når man normalt trenger den.

I praksis egner bildelingstjenester seg kun for de som egentlig ikke trenger bil til annet enn sporadiske turer utenom rushtid, og de utgjør en bitteliten andel som ikke har noe som helst å si for planlegging av fremtidens veinett utenfor bykjernen.
X75D
TM3 LR AWD

Torz

Jeg er relativt tidlig ute på jobb. Jeg kjører E18 ut av Oslo retning vestover fra Sjølyst. Fikk en oppfatning av at trafikken på denne tiden av døgnet inn mot byen har økt. Vi snakker 0615 på morgenen. Tipper at det kommer noen rapporter på om kjøremønsteret endrer seg som følge av nye avgifter, men jeg aner en liten endring. Så får vi se om målinger viser det samme, og om det i så fall vedvarer.

Torz

Ser gjentatte ganger at det på TV vises at nordmenn er dårlig til å flette i trafikken. Det går på at man skal benytte begge feltene fullt ut og flette i hop der innsnevringen inntreffer. Altså ikke flette på forhånd. Det er helt sikkert riktig for best mulig trafikkavvikling, men jeg har en enda bedre metode. Unngå behovet for fletting.

Torz


Torz

Jammen dette var gledelig, behovet for fletting er fjernet på en strekning mellom Lysaker og Sandvika. Det har jo stått bom stilt der allerede kl 15 om ettermiddagen.

https://www.budstikka.no/e18/statens-vegvesen/samferdsel/avvikler-kollektivfelt-pa-e18/s/5-55-569935

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA