Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

VW eup batteri i Think Classic

Startet av Caspar, lørdag 11. november 2017, klokken 16:34

« forrige - neste »

Caspar

Det er møte i SFOR denne uka, hvor bilen min er at av temaene. Håper å komme tilbake med gode nyheter i slutten av uka. Ellers har jeg fått hjelp av Per Hassel Sørensen til å lage en god løsning for det originale varmeapparatet. Det ble litt varmeste laget med 200 Volt på det. Bilen går som et skudd, og jentungen (hennes bil) er veldig fornøyd
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

elektrolux

Varmeapparatet er kurrant å koble om. Legg noen flere av ptc elementene i serie.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Caspar

Har du plukket ifra hvernandre et sånt varmeapparat?
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

elektrolux

Når du henter det som Elmo har til deg ser du at varmeelementet består av en rekke paralelle PTC elementer. Da vil du raskt se at det er kurrant å koble om til høyere spenning.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

PerBear

Hvis det er lett å komme til varmeapparatet for å bygge det om så er nok det den beste løsningen.
Jeg foreslo å bruke et solid state rele for å PWM regulere effekten.
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Caspar

Da tror jeg du skal forklare litt mere i detaljer hvordan du har tenkt å modde om det elementet så det passer med 200 V. Det jeg har i Minien har jeg plukket helt fra hverandre og kortet inn i bredden for å få plass i Miniens varmeapparetkasse, og jeg kan love deg at det ble bra mange deler utover benken. De tilkoblingene som du ser på elementet er ikke bare paralellkoblet, men har du en løsning så må du gjerne komme opp med den.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Caspar

Her kommer en oppdatering på varmeapparatproblemet. Løsningen min med å pulse strømmen gikk ikke helt etter planen. løsningen så veldig fin ut helt til jeg slo på varmen. da kom det sannsynligvis en strømpeak som knakk solid state releet. Så nå er jeg litt tilbake til å koble om elementet. Det kan se ut som elementet består av 5 rader med hver sin pluss og minus. disse er alle sammen koblet i parallell. Måler jeg motstanden mellom pluss og minuskoblingen på en slik rad så får jeg 60 ohm. Men måler jeg på en og en terminal fra venstre mot høyre og til omrammingen på elementet så ser det plutselig litt rart ut. Da varierer motstanden fra 163 ohm til 2 ohm. Jeg synes ikke det fremstår som glassklart hvordan dette elementet skal kobles om for å trives med 200 Volt. Du kan ikke vise dette vedlegget.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Caspar

Mission accomplished  :+1:
Det tok litt lenger tid enn jeg hadde trodd, men nå er bilen ferdig, ikke bare i garasjen, men også på Trafikkstasjonen. Det har vært en lang reise, men også lærerikt. I utgangspunktet så har jo Vegdirektoratet satt ned foten for batteribytte i elbiler ved å stille krav om ISO6461-1. Ikke det at den normen er umulig å oppfylle, men bare testen koster fort over 80.000,- og da skal du være enda mer opptatt av Think Classic enn det jeg er. Det er Spesialistgruppa for opp og ombyggde kjøretøy som er rådgivende instans for den enkelte Trafikksatsjon i sånne ombyggingssaker. Jeg har hatt en god dialog med denne gruppa i over et år nå, og jeg har oppfattet de som profesjoenelle og at de har vist stor vilje til å finne løsninger også på dette området hvor de til en viss grad har blitt «vingeklippet» av Vegdirektoratet. Min påstand er derfor at det knapt er grenser for hva som kan godkjennes i dette landet, forutsatt at du selv gjør din del av jobben. Både når det gjelder elkonvertering og kjemibytte har jeg snakket med svært mange som gjerne vil gjøre det, men «det er jo ikke mulig å få godkjent» Dette er beviselig feil, og skyldes etter mitt syn at man ikke er forbredt på å bruke den tiden og de resursene som må til. Det er for lett å skylde på Trafikkstasjonen.
Her er mine råd til de som vil konvertere, eller bytte kjemi.
Bruk god tid på å planlegge et realsitisk prosjekt.
Bruk deler av høy kvalitet.
Er det ting du ikke forstår eller ikke har nok kompetanse om, skaff deg den kompetansen før du ber om at noen skal godkjenne planene dine.
Vær forbredt på å forholde deg til ECE100 for elkonvertering, og ISO6469-1 for kjemibytte. Selv om ikke Trafikkstasjonen vil kreve en full dokumentasjon etter disse normene, så bør et hvilket som helst enkeltkrav som er lett å kontrollere være i henhold til disse normene.
Og sist men ikke mist, bygg med «rodderfinish» Hvis jeg jobbet på Trafikkstasjonen og noen kom medd en bil hvor battrier og ledninger hang og slang så vil det blitt en svært rask vurdering. Husk at dette er mennesker som kan mye om bil, og du må være forbredt på å kunne forklare å svare på alle spørsmål rundt ditt eget prosjekt. Min erfaring er at de spør ikke for å være vrange, men for å forvisse seg om at det de godkjenner holder mål. (Og det er vel hele poenget med en godkjenning?)
Er du ikke klar for det, så kan du droppe hele godkjenningsprosessen.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

PerBear

Gratulerer Caspar!
Fantastisk bra at du klarte å passere nåløyet og ikke ga opp.
Har du bilder av ferdig løsning?
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

elektrolux

Fantastisk! Gratulerer.

De er det håp for de få gjenværende Think Classic.

Tror du dette betyr at også prosjekter med utgangspunkt i eksosbiler kan bli godkjent? 
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

cra

Det gratuleres! Dette er intet mindre enn imponerende! En kraftig strek i regninga for fruen, som lenge har hatt et håp om at Classicen i garasjen etterhvert ville forsvinne. Men nå spørs det om jeg ikke blir å sitte på den en stund til!  :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

frank

Gratulerer, da kan det jo være håp for flere Think.
Fana,Bergen, bruktimportert P106 1997, siden 2001,  116000km, nytt batteri på 14000km, 1 ny blokk på 52000km, hugget/skrapet Mars 2016
Zoe Life 7.3.2016
Think Classic 2002,  (prosjekt)
Think Classic 2001
Nikometer
Lithium pakke fra Trilling, til hyttestrøm, elbåt og trillebår

eJoker

Supert, gratulerer!
Jeg holder på med min el-konvertering av den A2 som skal godkjennes i Tyskland. Men etter hvert skal jeg også ta hånd om min VW Caravelle, og den står på norsk kjennetegn, så den skal helst gjennom godkjenning på Statens Vegvesen. Men det er litt frem i tid...
Hilsen, Stephan

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA