Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

VW eup batteri i Think Classic

Startet av Caspar, lørdag 11. november 2017, klokken 16:34

« forrige - neste »

elektrolux

Det ryktes om vellykket prøvekjøring av 200V Classic i Oslo området.  8) Er varmeelementet koblet om for den høyere spenningen?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Caspar

Stemmer det. Ble en kort prøvetur før helgen uten fronten montert. Gikk som et skudd, men bare forover. Har ikke gjort noe med varmeapparatregisteret enda. Det har vært koblet av lenge siden bilen har Webasto som er montert i fronten med varmluften inn i det originale inntaket.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

aurba

Think City 2010, Lithium

Caspar

Litt trøbbel med det jeg tror må være forladingen. Bilen har startet og gått greit, men plutselig var det stopp og feilmeldingen forladetid overskredet lå inne. Samtidig hadde jeg full batterispenning gjennom releeboksen med tenning av. Dvs som om den skulle vært ferdig forladet. Byttet releeboksen og nå går den igjen. Det kan virke som om inn forladetiden er litt for kort for 200V og at jeg derfor trenger 2 startforsøk på å få den i gang. Hva som drepte den første releeboksen er enda uklart. Men vi nærmer oss
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Skrukke

Fint bytte det der.  :+1:
Kunne du målt størrelsen på de Up cellene, fysiske mål hxbxl? Hele kassetten.
Har noen Leaf celler som ikke riktig passer inn i mitt bytte, og er usikker på om de Leaf batteriene lar seg lade om vinteren uten varme, noe jeg vet de Up cellene gjør håndfritt. Har kjørt og ladet samboeren sin Up i -36, så de virker garantert.
Lurer på å kjøpe med en Up pakke for litt morro med batterier.
På forhånd takk.
Skrukke

Caspar

Det skal jeg fikse, er på ferie en uke til så fikser det når jeg kommer hjem. Har netopp fått igjen programkortet til motorkontrolleren etter en tur til Tyskland for reprogramering til nytt batterioppsett. Skal bli spennende å få det inn igjen og prøvekjøre. Sliter fremdeles med precharge, men regner med å finne en løsning på det når jeg kommer igang igjen i garasjen. Modulene er som skapt for konverteringsprosjekter. Veldig fine fester, egne bolter for montering i 2 høyder, og alle enkeltcellene (12 pr. Modul) er koblet sammen med skruer så det er lett å endre spenning. Golfmodulene er sveiset sammen så de er ikke like egnet for modding
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Skrukke

Takker, ja de ser riktig fine ut. Bygde om en slik pakke til 48 volt nede i Portugal i vår, men glemte å måle størelsen på de pakkene  :'(  :o, ser så utrolig fint sammenskrudd ut.

offpist

Størrelse på modulene (12 stk)
105 mm høy
355 mm lang
150 mm bred
10,5 KG

Størrelse på cellene:
Vekt: 724 g
Størrelse: 14,7 x 9 x 2,5 cm
Volum: 0,33075 L
Nominell kapasitet: 25 Ah
Nominell spenning: 3,667 V
Energitetthet i forhold til volum: 277 Wh/L
Energi i forhold til vekt 126 Wh/kg

Jeg har e-up moduler for salg, kontakt meg på PM.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Caspar

Da kommer en liten oppdatering på dette prosjektet. Første prøvetur i dag med fronten montert. Bilen kjører svært bra, og jeg kjørte 27,5 km. på 13 SOC. Jeg har ikke kalibrert pulssignalet som gir hastighetsinfo til BMSen enda så tallene må ansees som foreløpige, men det viser tydelig at vi snuser på 15-20 mils rekkevidde, noe som holder veldig fint for denne bilen. Det står igjen noen små utfordringer som forladetid etc. Bilen rekker ikke å forlade til 200 V så jeg må vri 2 ganger på nøkkelen før jeg starter opp, og så lurer jeg på om jeg skal senke bakstillingen litt. Den nye batteripakken veier ca. 170 kilo så bilen ble litt høy bak. Nå starter prosessen med å få dette godkjent, men her er jeg som vanlig optimist. Det er ikke mange Classicer igjen på veien, og hvis dette kan bidra til å redde noen av de siste så vil det være bra. Med 200 Volt/300Ampere så er den også svært kvikk i trafikken 
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

elektrolux

#39
Har noen prosjekt på lager, så får du myndighetene med på å resirkulere Classic elbil og batteri fra kondemnerte moderne elbiler er du en helt.

Dette gir også håp om at bil som hobby kan overleve inntoget av elbiler.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Skrukke

Takker for målene Offpist. Det ser jo ut til at det går en hel pakke fra en E-up inn i min Reva. Undrer på om de E-up batteriene må ha klem på seg for å ikke poppe seg ut, siden Tyskerne har laget de fine alu rammene til de, eller er det bare for å få de festet på en fornuftig måte?
Du har jo tydelig vis holdt på med både Leaf og Up pakkene, de Up pakkene vet jeg tar og gir strøm selv om de er i -35 grader, men hva med Leaf batteriene, er de like gode eller er det tilført varme som er tingen?

Caspar

Første gang jeg åpnet en modul og tok ut alle cellene så gikk det 2-3 dager før jeg skulle ha den sammen igjen og da var det veldig trangt. Jeg ville nok basert meg på å beholde cellene i de alurammene. Men du kan jo gjøre som jeg og endre den interne koblingen mellom serie/parallell så du treffer på den spenningen du trenger til Reva. Selvsagt i kombinasjon med hvordan du kobler sammen de 17 modulene, hvis du bruker alle. Bruker du alle vil du jo kunne få en rekkevidde på en Reva på mellom 25 og 30 mil, og det er vel litt overkill?
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Skrukke

Takker for hurtig svar på min undring. Slik under hånden kan jeg si at de Leaf modulene , jeg har stukket ihop for morro, så har jo de og svulmet litt når de ikke står i press noen år.
For noen høres det kanskje ut som overkill, men legg nu til -36 å jule handel, da er det jo greit å ha litt å gå på. Etter mine beregninger så gir knappe meteren med Leaf batterier 14 kw, om pakken som jeg kjøpte var 24 kw originalt, og det er ikke noe mer en det bør være for oss som ikke har butikken og arbeid rett rundt hjørnet.

Lurer nå fortsatt på kuldeegenskapene til de Leaf batteriene.
Flott tråd dette Caspar, til lykke med prosjektet.

PerBear

En viktig detalj jeg hadde prioritert: God styring av maks strøm inn/ut av batteri ved ulik celletemperatur. Detaljert datablad finnes vel ikke tilgjengelig. Derfor hadde det vært bra å funnet maks utlading og ladestrøm en original e-up tillater ved ulik celletemperatur. Så kan disse strøm/temp kurvene programmeres inn i BMS for bedre beskytte cellene mot temperaturskader.
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

Lynet

Hvordan går det i denne saken, får du godkjent UpThinken Caspar?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA