Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

VW eup batteri i Think Classic

Startet av Caspar, lørdag 11. november 2017, klokken 16:34

« forrige - neste »

Caspar

Da er jeg i gang med batteribytte på en av Classicene mine. Tenker jeg starter en egen tråd vil bli lettere å følge. Planen er å bruke moduler fra en 2017 modell VW eup. De passer veldig bra i den originale batterikassen og står originalt i 2 høyder; i upen og det er det greit plass til i Thinken også. Jeg har ikke ambisjoner om å bruke noe av BMS opplegget fra Upen. Jeg må jo koble om modulene for å få riktig spenning i forhold til Thinken. Upbatteriet består av 17 moduler hver med 12 celler. I modulene er 2 og 2 celler koblet parralel så jeg må endre koblingen der og koble 4 og 4 parralel for å treffe bedre på spenningen. Ideelt kunne jeg tenke meg å øke spenningen litt, men av godkjennisktekniske hensyn tror jeg det er lurt å stå over det. Jeg ser at det er 6 år siden jeg startet byggetråden på Minien min, så da er det vel på tide at det blir litt aktivitet i denne delen av forumet igjen. Jeg har brukt litt tid oå å lese meg opp på ECE100 og ISO6469-1 og jeg er ikke lenger bekymret for om dette vil kunnne godkjennes. Det avhenger litt om hvor rigid SVV vil være i forhold til de testene som må gjennomføres. F.eks så ser kravet om Hydrogenavgassing ved lading ganske omfattende ut. Det er vel ikke veldig relevant når vi snakker om litium ion celler?
Cellene er montert 12 stykker i moduler og de sitter ganske stramt, jeg plukket ifrahverandre en og hadde et svare strev med å få den sammen igjen. Jeg har derfor laget en «cellekomprimator» for å få de sammen igjen etter å ha koblet om til fireparralel.
Modulene er skrudd ned i skinner som er punksveiset i Upens batterikasse, jeg begynte å borre ut disse, men det stemmer ikke helt med den retningen jeg skal ha modulene stående så jeg laget nye festeskinner. 
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

elektrolux

#1
God ide' å holde seg til Think sin original spenning. Alt avhengig av hvordan du definerer denne kan det bli et moderne resultet.

Maks ladespenning på Think er 180V, som tilsvarer 42 LiPo celler med nominell spenning på 151V og null fare for overlading. Dette gir mulighet for inntil 50 kW effekt noe som bør holde til 130 km/t toppfart. Antallet celler går også opp angående modulene dine om du satser på 14 blokker x 3 cellerekker med 4 celler i parallell og du får et batteri på 13 kWt og ca 120 km rekkevidde.

I andre enden har du minste kjørespenning på NiCd pakken som er rundt 90V. Det tilsvarer 30 LiPo Celler og null fare for at Think sin 12V blybatteri ladefunksjon ødelegger LiPo batteriet. Dette gir mulighet til å utnytte 15 blokker der 6 og 6 celler er parallellkoblet. Nominell spenning blir da 108V og maks 30 kW effekt med noe kjedeligere respons fra motoren som resultat.

I begge tilfellene kan du beholde all original elektronikk, inkludert lader, BMS, og motorstyring, noe som bør forenkle godkjenningsprosessen.

Midt i mellom tar du hensyn til motorstyringen sitt originale oppsett med maks 150V startspenning og ender opp med 36 LiPo celler. Da skulle du ideelt hatt 18 blokker med 6 celler i parallell.

Får du dette til bør ALLE gjenværende Think Classic oppgraderes med nytt batteri slik tanken var den gangen bilen ble bygget.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

cra

Hmmm.. Plutselig øyner jeg håp om å blåse nytt liv i Thinken en gang jeg også.  :D

Men det største problemet med disse er vel at laderne ryker og det ikek er erstatninger å få, er det ikke? Tror desverre dette kan være problemet med min også.  :'(
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Caspar

Det er jo det som er så fint. Denne modden her fjerner jo laderen slik at dette smykket av en bil kan få evig liv.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

cra

Ah, jeg tolket "Jeg har ikke ambisjoner om å bruke noe av BMS opplegget fra Upen." dithen at det kun er batteriene som byttes ut, men ladder omfattes da ikke av BMS, men blir en del av batteripakka, så å si?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Caspar

Ja, jeg klarer ikke å gjennbruke noe av styringen og lader fra Upen. Så det blir en ny BMS løsning og ny lader. Da kan jo denne bilen leve evig
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

cra

Ah, den varianten tenkte jeg ikke på; jeg tok det som at du skulle beholde Thinken sin originale BMS/lader. Er det batterier fra kondemnert bil du skal benytte slik at BMS/lader er ødelagt, eller er det andre praktiske årsaker som ligger bak?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Caspar

Ja det er batteri fra kondemnert hjemmesykepleiebil som skal få leve videre. upen har jo 3 gabger så høy spenning som Thinken og upens BMS system er jo bakt inn i bilens resterende elsystem, så det å isolere ut BMS og lader fra Upen og få det til å virke med redusert spenning er nok ikke praktisk mulig. Så løsningen er å koble om modulene for å få lavere spenning og bruke et «stand alone» BMS og en ny lader.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Caspar

Da ble det litt garasjetid igjen. Har laget ny bunnplate i batterikassen som nå er tilpasser «eUp inside». Vurderete å sveise den inn, men gikk for skruer, da kan mine fremtide barnebarn lett skru den ut når de skal bygge om til Thorium eller noe lignende. Sveiste også igjen alle drenhullene, og det var da jeg oppdaget at jeg skulle hørt på Robert og laget ny kasse. Jeg hadde jo selvsagt sett at den var galvanisert, men det hadde jeg valgt å fortrenge og det gikk fint inntil jeg begynnte å sveise. Så nå står døren i garasjen åpen noen timer.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

JUL ZOE 240

Kult prosjekt! Jeg har vurdert noe lignende med Reva (disse får man får 5000) på Finn. Har også vurdert ett oppsett med batteri i småbåt. Problemet mitt blir at kostnaden for batteri blir såpass stor i forhold til bilen/båten. I link under ser man at prisene ligger rundt 25 000 for standardpakkene (leaf/golf). Bortsett fra annonsen under er det lite å finne på finn...

Jeg vet ikke om det er noen her inne som har tips til hvor man kan finne billigere litiumbatterier?

HVa måtte du ut med for e-up batteriet?

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=103775793

Caspar

Prisene på Finn er jo helt ville. Disse bilene har stort sett 8 års batterigaranti, og de vrakes jo etter kollisjon som alle andre biler, og med dagens takt på el og hybrid på reg. statistikken så blir det fort noen biler på huggeren. Hvem er det huggeren mener skal kjøpe disse batteriene? Jeg betalte 4500,- for mitt og det var fra en bil som hadde gått 8000 km. Huggeren forsto utmerket godt at første kjøper som trengte et slikt til upen sin ville komme om 6-8 år, og innen den tid så ville det ha kommet inn plenty med nyere batterier som ville være mere attraktive. Han hadde med andre ord litt mere bakkekontakt enn de som forsøker seg på 100.000,- for en batteripakke på Finn
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

jkirkebo

Sitat fra: Caspar på onsdag 29. november 2017, klokken 20:20
Prisene på Finn er jo helt ville. Disse bilene har stort sett 8 års batterigaranti, og de vrakes jo etter kollisjon som alle andre biler, og med dagens takt på el og hybrid på reg. statistikken så blir det fort noen biler på huggeren. Hvem er det huggeren mener skal kjøpe disse batteriene? Jeg betalte 4500,- for mitt og det var fra en bil som hadde gått 8000 km. Huggeren forsto utmerket godt at første kjøper som trengte et slikt til upen sin ville komme om 6-8 år, og innen den tid så ville det ha kommet inn plenty med nyere batterier som ville være mere attraktive. Han hadde med andre ord litt mere bakkekontakt enn de som forsøker seg på 100.000,- for en batteripakke på Finn

Batteripakkene rives bort de. Legg merke til at Grønvolds ikke har en eneste Leaf-pakke på lager, selv om det er Leaf det ruller mest av på norske veier. Alt av Leaf-pakker er bortimot solgt før de kommer inn.

Stort sett så slaktes disse batteriene og brukes til annet. Jeg tror det er svært få som ender opp i en elbil. Jeg har f.eks batteri på hytta laget av 1,5 Leaf-batteri. Mange av de eksporteres visstnok også til Tyskland og ender som lagring til solcelleanlegg.

Tesla-batteriene er litt vanskeligere å bruke, de vil jeg tippe er overpriset. Mange av de på lager også.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Her er link til full beskrivelse og link til CE dokumentasjon på BMS systemet vi selger:

http://www.boostech.de/epages/78944538.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/78944538/Categories/Downloads

Det burde holde til å få den biten godkjent.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Amatøren

Sitat fra: elektrolux på fredag 01. desember 2017, klokken 11:36
Her er link til full beskrivelse og link til CE dokumentasjon på BMS systemet vi selger:
.........

Kan BMS systemet settes opp til 24 V eller 48 V system?

Tenker på å lage batteripakke for Victron inverter ved ombygging av elbil batteri.

Forsøkte å søke opp BMS på nettsiden din fra mobilen, men fant ikke varen og priser.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

elektrolux

Her er link til Cellekortene. Vi bygde nylig et 48V batteri til en Krosskart med denne typen BMS.

Kan bygges fra 3,2V til 800V, og endres etterhvert som celler faller fra. Superenkelt og brukervennlig, og altså CE merket

Men, la Casper sin tråd holde seg til saken, nemlig e-Up batteri i Think Classic.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA