Skrevet av Emne: VW eup batteri i Think Classic  (Lest 670 ganger)

Caspar

• Hero Member
    • Vis profil
VW eup batteri i Think Classic
« på: lørdag 11. november 2017, klokken 16:34 »
Da er jeg i gang med batteribytte på en av Classicene mine. Tenker jeg starter en egen tråd vil bli lettere å følge. Planen er å bruke moduler fra en 2017 modell VW eup. De passer veldig bra i den originale batterikassen og står originalt i 2 høyder; i upen og det er det greit plass til i Thinken også. Jeg har ikke ambisjoner om å bruke noe av BMS opplegget fra Upen. Jeg må jo koble om modulene for å få riktig spenning i forhold til Thinken. Upbatteriet består av 17 moduler hver med 12 celler. I modulene er 2 og 2 celler koblet parralel så jeg må endre koblingen der og koble 4 og 4 parralel for å treffe bedre på spenningen. Ideelt kunne jeg tenke meg å øke spenningen litt, men av godkjennisktekniske hensyn tror jeg det er lurt å stå over det. Jeg ser at det er 6 år siden jeg startet byggetråden på Minien min, så da er det vel på tide at det blir litt aktivitet i denne delen av forumet igjen. Jeg har brukt litt tid oå å lese meg opp på ECE100 og ISO6469-1 og jeg er ikke lenger bekymret for om dette vil kunnne godkjennes. Det avhenger litt om hvor rigid SVV vil være i forhold til de testene som må gjennomføres. F.eks så ser kravet om Hydrogenavgassing ved lading ganske omfattende ut. Det er vel ikke veldig relevant når vi snakker om litium ion celler?
Cellene er montert 12 stykker i moduler og de sitter ganske stramt, jeg plukket ifrahverandre en og hadde et svare strev med å få den sammen igjen. Jeg har derfor laget en «cellekomprimator» for å få de sammen igjen etter å ha koblet om til fireparralel.
Modulene er skrudd ned i skinner som er punksveiset i Upens batterikasse, jeg begynte å borre ut disse, men det stemmer ikke helt med den retningen jeg skal ha modulene stående så jeg laget nye festeskinner. 
« Siste redigering: lørdag 11. november 2017, klokken 17:03 av Caspar »
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

elektrolux

• Gold Member
    • Vis profil
Sv: VW eup batteri i Think Classic
« Svar #1 på: lørdag 11. november 2017, klokken 19:57 »
God ide' å holde seg til Think sin original spenning. Alt avhengig av hvordan du definerer denne kan det bli et moderne resultet.

Maks ladespenning på Think er 180V, som tilsvarer 42 LiPo celler med nominell spenning på 151V og null fare for overlading. Dette gir mulighet for inntil 50 kW effekt noe som bør holde til 130 km/t toppfart. Antallet celler går også opp angående modulene dine om du satser på 14 blokker x 3 cellerekker med 4 celler i parallell og du får et batteri på 13 kWt og ca 120 km rekkevidde.

I andre enden har du minste kjørespenning på NiCd pakken som er rundt 90V. Det tilsvarer 30 LiPo Celler og null fare for at Think sin 12V blybatteri ladefunksjon ødelegger LiPo batteriet. Dette gir mulighet til å utnytte 15 blokker der 6 og 6 celler er parallellkoblet. Nominell spenning blir da 108V og maks 30 kW effekt med noe kjedeligere respons fra motoren som resultat.

I begge tilfellene kan du beholde all original elektronikk, inkludert lader, BMS, og motorstyring, noe som bør forenkle godkjenningsprosessen.

Midt i mellom tar du hensyn til motorstyringen sitt originale oppsett med maks 150V startspenning og ender opp med 36 LiPo celler. Da skulle du ideelt hatt 18 blokker med 6 celler i parallell.

Får du dette til bør ALLE gjenværende Think Classic oppgraderes med nytt batteri slik tanken var den gangen bilen ble bygget.
« Siste redigering: søndag 12. november 2017, klokken 11:51 av elektrolux »
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El og Citroen AX elektro
Har for tiden VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model, Fiat 500 Microvetti, Buddy og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635

Daglig leder i elbilhjelpen.no AS. Utleievirksomhet via Nabobil.no, Leieting.no, Avamera.com og Air B&B i tillegg til privat og eget firma. Bytter hus via homeforexchange.com

cra

• Gold Member
  • Sunnmøre
    • Vis profil
« Svar #2 på: tirsdag 14. november 2017, klokken 07:55 »
Hmmm.. Plutselig øyner jeg håp om å blåse nytt liv i Thinken en gang jeg også.  :D

Men det største problemet med disse er vel at laderne ryker og det ikek er erstatninger å få, er det ikke? Tror desverre dette kan være problemet med min også.  :'(
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf siden 9. mai 2012, km-stand ca 10000
Think City, kjøpt på 12.000km, km-stand 56.000, Har ACTIA diagnoseapparat, gjør vannfylling.
Sykkylven (Sunnmøre)

Caspar

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #3 på: tirsdag 14. november 2017, klokken 08:20 »
Det er jo det som er så fint. Denne modden her fjerner jo laderen slik at dette smykket av en bil kan få evig liv.

cra

• Gold Member
  • Sunnmøre
    • Vis profil
« Svar #4 på: tirsdag 14. november 2017, klokken 09:04 »
Ah, jeg tolket "Jeg har ikke ambisjoner om å bruke noe av BMS opplegget fra Upen." dithen at det kun er batteriene som byttes ut, men ladder omfattes da ikke av BMS, men blir en del av batteripakka, så å si?
Tesla Model S75D 30/6/17
Think City, kjøpt på 12.000km, km-stand 56.000, Har ACTIA diagnoseapparat, gjør vannfylling.
Sykkylven (Sunnmøre)

Caspar

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #5 på: tirsdag 14. november 2017, klokken 17:05 »
Ja, jeg klarer ikke å gjennbruke noe av styringen og lader fra Upen. Så det blir en ny BMS løsning og ny lader. Da kan jo denne bilen leve evig

cra

• Gold Member
  • Sunnmøre
    • Vis profil
« Svar #6 på: onsdag 15. november 2017, klokken 08:04 »
Ah, den varianten tenkte jeg ikke på; jeg tok det som at du skulle beholde Thinken sin originale BMS/lader. Er det batterier fra kondemnert bil du skal benytte slik at BMS/lader er ødelagt, eller er det andre praktiske årsaker som ligger bak?
Tesla Model S75D 30/6/17
Sykkylven (Sunnmøre)

Caspar

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #7 på: onsdag 15. november 2017, klokken 18:17 »
Ja det er batteri fra kondemnert hjemmesykepleiebil som skal få leve videre. upen har jo 3 gabger så høy spenning som Thinken og upens BMS system er jo bakt inn i bilens resterende elsystem, så det å isolere ut BMS og lader fra Upen og få det til å virke med redusert spenning er nok ikke praktisk mulig. Så løsningen er å koble om modulene for å få lavere spenning og bruke et «stand alone» BMS og en ny lader.