Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

VW eup batteri i Think Classic

Startet av Caspar, lørdag 11. november 2017, klokken 16:34

« forrige - neste »

JUL ZOE 240

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 29. november 2017, klokken 23:11
Sitat fra: Caspar på onsdag 29. november 2017, klokken 20:20
Prisene på Finn er jo helt ville. Disse bilene har stort sett 8 års batterigaranti, og de vrakes jo etter kollisjon som alle andre biler, og med dagens takt på el og hybrid på reg. statistikken så blir det fort noen biler på huggeren. Hvem er det huggeren mener skal kjøpe disse batteriene? Jeg betalte 4500,- for mitt og det var fra en bil som hadde gått 8000 km. Huggeren forsto utmerket godt at første kjøper som trengte et slikt til upen sin ville komme om 6-8 år, og innen den tid så ville det ha kommet inn plenty med nyere batterier som ville være mere attraktive. Han hadde med andre ord litt mere bakkekontakt enn de som forsøker seg på 100.000,- for en batteripakke på Finn

Batteripakkene rives bort de. Legg merke til at Grønvolds ikke har en eneste Leaf-pakke på lager, selv om det er Leaf det ruller mest av på norske veier. Alt av Leaf-pakker er bortimot solgt før de kommer inn.

Stort sett så slaktes disse batteriene og brukes til annet. Jeg tror det er svært få som ender opp i en elbil. Jeg har f.eks batteri på hytta laget av 1,5 Leaf-batteri. Mange av de eksporteres visstnok også til Tyskland og ender som lagring til solcelleanlegg.

Tesla-batteriene er litt vanskeligere å bruke, de vil jeg tippe er overpriset. Mange av de på lager også.

Flott å høre at du har fått det så billig som du har gjort. Det gir håp for diverse prosjekter!

Som sagt har jeg sett svært få annonser for dette på Finn og jeg må her si meg mer enig med jkirkebo, batteriene forsvinner fort fordi det er stor etterspørsel av de andre plasser enn elbil.

Det er en stor fordel å bruke lithum andre steder hvor blybatterier tidligere har vært brukt pga. man får fire ganger kapasiteten på samme volum og vekt som blybatterier. Problemet så langt har vært pris, og hvis man kan få dette billig fra elbiler skjønner jeg at mange kjøper opp batterier fra biler som vrakes. Lithum tåler i tillegg langt flere utladninger.

Så langt har jeg kun sett ett og annet batteri på Finn som har forsvunnet rimelig fort med unntak av Grønvolds annonse som ser ut til å ha blitt en fast annonse som oppdateres når de får inn nye biler.

Er det eventuelt andre steder man kunne kikket? Jeg har også sett på diverse sider for solcelleanlegg og disse tilbyr litium batterier, men er jo nye og ligger dermed høyt i pris.

elektrolux

Vi tilbyr diverse batteri, men da til 1000 kr/kWt. Som regel er det rimeligere å gjøre som Caspar og handle direkte fra huggeren.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

JUL ZOE 240

Sitat fra: elektrolux på søndag 03. desember 2017, klokken 13:52
Vi tilbyr diverse batteri, men da til 1000 kr/kWt. Som regel er det rimeligere å gjøre som Caspar og handle direkte fra huggeren.

Dette er da ca. samme pris man får hos Grønvold. Hvor får dere deres batterier fra, er det også demonterte elbilbatterier?

Caspar har greid å få sitt batteri til 250 kr/kwh (4500/18), så virker som har gjort en god deal her.  :)

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Caspar

Her kommer en liten oppdatering på dette prosjektet. Batterikassen og ny innfestning er sandblåst og er til pulverlakk, jeg har koblet om alle modulene til 4 parallell og jeg holder på å frese ut koblingsskinner mellom enkeltcellene som er forberedt for cellekort til BMSen. Jeg oppdaterer med litt bilder i neste uke håper jeg.

Prosessen med Vegdirektoratet går ikke like glatt. Jeg har jo for noen år siden sendt de en forespørsel på dette med kjemibytte og på den har de svart at det må dokumenteres at bilen tilfredsstiller ECE100 og at et kompetent uavhengig laboratorium bekrefter at bilen etter ombygging vil tåle de påkjenningene den vil bli utsatt for osv.
Søknaden min er fra 2013 og VD har siden den gang skjerpet inn reglene på dette området. Som tidligere i beskrevet i denne tråden så har de nå innført krav om at biler som det byttes kjemi på eller biler som bygges om til eldrift, både må tilfredsstille ECe100 og ISO6469-1 i tillegg til at det skal dokumenteres at batteri og tilhørende systemer er installert etter anvisning fra kjøretøyfabrikant eller kompetent uavhengig laboratorium, og dette laboratoriet må ha akkreditering for ECE100. Friske krav, spør du meg!

Typegodkjenning.
Vanlige biler som selges i Norge har noe som heter en Europeisk typegodkjenning. Det betyr at fabrikken har utført en rekke tester på bilen og den har fått et typegodkjenningsnummer som gjør at den kan registreres i hele Europa. Den bilen som batteriet kommer ifra (VW eup) har gjennomgått 65 enkelttester som er alt fra lys, kollisjonssikkerhet, tauekroker, vinduspusser etc. og i denne rekken av tester så inngår ECE100 fordi dette er en elbil. Hadde det vært en vanlig up så ville den ikke hatt krav om ECE100 men noen andre ECE tester som gikk på avgass, bensintank etc. ISO6469-1 er en ISOnorm for batteripakker i bil. Denne inngår ikke i kravet for å oppnå Europeisk typegodkjenning. Men ISO er jo internasjonal så det kan godt tenkes at den brukes i andre markeder enn Europa for å godkjenne elbiler. Innholdet i ISO6469-1 er veldig likt det som omhandler selve batteripakken i ECE100 så det å kreve både ECE100 og ISO6469-1 i en og samme godkjenning virker litt som smør på flesk. Uansett så er det da slik at hvis du bygger deg en elbil fra grunnen og ønsker deg en Europeisk typegodkjenning på den, så må den tilfredsstille ECE100, verken mer eller mindre (når det gjelder el delen).
Når da Vegdirektoratet skal innføre regler for kjemibytte og elkonvertering i Norge så går de markert lenger i de kravene som stilles enn hva en Europeisk typegodkjenning gjør. For begge kategorier (kjemibytte eller elkonvertering) så er det nå krav om å dokumentere ECE100 og ISO6469-1, i tillegg til dette litt merkelige kravet om at det skal dokumenteres at batteri og styringssystemer er montert i henhold til anvisning fra kjøretøyprodusent eller kompetent uavhengig laboratorium. Et krav som i realiteten er nærmest umulig å innfri. Spesielt når man også sier at det kompetente uavhengige laboratoriet skal være akkreditert for ECE100. Begrepet "kompetent uavhengig laboratorium" går igjen flere steder i kjøretøyforeskriften. Det er jo en grei definisjon, da kunne sikkert et firma som drev med solcelleanlegg, og kunne mye om batterier og BMS systemer ordne denne dokumentasjonen. Men når man henger på at dette laboratoriet, i tillegg til å være både kompetent og uavhengig også må ha akkreditering for ECE100 så blir det ikke like lett. Et slikt laboratorie tester jo ting i forhold til standarder dvs. tilfredsstiller denne ECE xxx eller ikke. De synser ikke om noe "virker greit".

Vegdirektoratet skriver i sitt høringsnotat til denne regelendringen følgende:  Vegdirektoratet er klar over at de foreslått dokumentasjonskravene er strenge og at det vil være krevende å få godkjent ombygget elbil etter dette regelverket. Det er det vel ikke vanskelig å være enig i? Det er mange grunner til at dette er trist. Norge har en internasjonal ledende posisjon på å elektrifisere transportsektoren. 35% av nye biler som selges i dag har ledning. (el eller plugin hyb) Vi er storprodusent av ren el-energi. Allikevel så velger Vegdirektoratet en strategi hvor de ikke ønsker å ha noen selvstendige meninger eller utvikle kompetanse på dette feltet. De lister opp noen standarder som er fullt mulig å teste og dokumentere bare du er villig til å betale. (ECE100 koster 10-12.000€) også trumper de med denne setning "etter anvisning" som jeg ikke tror du finner noen testinstans med ECE100 akkreditering som vil begi seg ut på.
Samtidig har det vært en veldig fin utvikling på andre områder. Jeg slet igjennom V8 i Jeepen min på 90 tallet. Det var en tid da mange Trafikkstasjoner var beryktet for å kreve "original luft i hjulene". I dag er det fullt mulig å få godkjent friske motorbytter, roddere etc. men når vi kommer til el, som det er vanskelig å ikke innrømme at er fremtiden. Da er det full brems.
Jeg har for 14 dager siden sendt de en mail og bedt om et møte for å se på saken, men har etter en purring foreløpig ikke hørt noe. Jeg er fremdeles positiv, og bygger videre med godt mot.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

elektrolux

Kanskje en ide å ta det opp på politisk nivå. Vi har jo en bilentusiast i samferdselsdepartementet.

Det er ille å stikke kjepper i hjulene for en fantastisk hobby som har bygget mang en entreprenør. 
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Caspar

Lite tid til å drive i garsjen med så fin vinter. Men nå er det litt fremdrift igjen. Batterimoduler er ferdig koblet om og 1.etasje med moduler er på plass. Må modde litt på lokkene som skal være over modulenen slik at det blir plass til cellekortene før 2.etasje skal på. BMS med tilhørende deler er på plass så da blir det ikke lenge til vi kan koble på PC og sjekke om det fungerer. Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

elektrolux

Caspar kvalitet over den jobben. Går ut fra at den sorte ledningen er spenningsinformasjon i digitalt format til BMS styremodulen?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Caspar

Ja det er kommunikasjonskabelen mellom cellekortene og BMSen. I koblingsboksen så er jo selve BMSen, den lille ved siden av er bluetoothsenderen, den litt større er CAN modulen til cellekommunikasjonen og displayet er til PWM signalet som skal regulere effekten. I den lille boksen sitter det hovedsikring og strømtrekkstunnel. Alt passer veldig fint ned i Thinkkassen
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

hsa77

Ser virkelig bra ut!

For å spørre om noe trist/kjedelig - noe nytt på godkjenningsfronten?
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Caspar

Ja faktisk. Jeg har etter ca 2.5 mnd masing muligens fått til et møte med Spesialistgruppa for ombygging og oppbygging. Fortsettelse kommer
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Caspar

Langt og meget positivt møte med SFOR i dag om godkjenning av denne ombyggingen. De var veldig positive og skulle behandle saken på et møte i neste uke. Ønsket at jeg sendte de mest mulig informasjon om komponentene etc. Dette går nok veien  :+1:
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

elektrolux

Fantastisk!

Får du dette til risikerer vegvesenet flere Think Classic som kommer ut av skapet.

Her en 18 kWt LiFePo4 pakke med Clean Energy BMS

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

aurba

Sitat fra: Caspar på onsdag 04. april 2018, klokken 18:20
Langt og meget positivt møte med SFOR i dag om godkjenning av denne ombyggingen. De var veldig positive og skulle behandle saken på et møte i neste uke. Ønsket at jeg sendte de mest mulig informasjon om komponentene etc. Dette går nok veien  :+1:

:+1:
Think City 2010, Lithium

cra

Sitat fra: elektrolux på onsdag 04. april 2018, klokken 18:43
Fantastisk!
Får du dette til risikerer vegvesenet flere Think Classic som kommer ut av skapet.

Indeed! Har en stående som det hadde vært super-najs å fått liv i igjen til småkjøringa, nå som det snart kommer enda et førerkort eller to i hus.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA