Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor mange venter på Kona med stort batteri? (Vote!)

Startet av Gordon Retriever, lørdag 11. november 2017, klokken 16:09

« forrige - neste »

Jakal

TM, litt ufint å harselere med subjektive inntrykk: "Sjekket hørselen din i det siste  ? Eller skyldes det at du hadde høy lyd på stereoanlegget". 

Men et spørsmål ad hengerfeste: Er det vektfordelingen i bilen som er utfordringen, med et tungt batteri ev foran i panseret? Eller skyldes at batteriet i seg selv tynger en relativt liten bil så mye at en henger i tillegg skaper usikre kjørege-enskaper?  Evt annet?

Trond.m

#31
Sitat fra: Jakal på tirsdag 21. november 2017, klokken 19:42
TM, litt ufint å harselere med subjektive inntrykk: "Sjekket hørselen din i det siste  ? Eller skyldes det at du hadde høy lyd på stereoanlegget". 
Vet du hva smiletegn betyr ? Du tok ikke det med i sitatet.

Ramnes

Sitat fra: Jakal på tirsdag 21. november 2017, klokken 19:42
TM, litt ufint å harselere med subjektive inntrykk: "Sjekket hørselen din i det siste  ? Eller skyldes det at du hadde høy lyd på stereoanlegget". 

Men et spørsmål ad hengerfeste: Er det vektfordelingen i bilen som er utfordringen, med et tungt batteri ev foran i panseret? Eller skyldes at batteriet i seg selv tynger en relativt liten bil så mye at en henger i tillegg skaper usikre kjørege-enskaper?  Evt annet?

Jakal og TM
Jeg tålte den "harseleringen" og så smilefjeset som en liten spøk, så derfor "harselerte" jeg litt tilbake med traktorspøken. Så var det ute av verden.

Når det gjelder hengerfeste så sies det at den første Kona ikke kommer med det.

Jørn "delhareslør" :-)
Jørn

Jakal

TM og Jørn; "Point taken".
Ad hengerfeste: Hvis jeg forstår deg riktig, Jørn - det antydes at den første utgaven (2018-modellen) ikke godkjennes for hengerfeste, mens 2019-modellen får det? Kan det da ha sammenheng med testing og godkjenningsprosedyrer? I tilfelle blir det interessant hvor mange på ventelisten som frivillig utsetter bilkjøpet...

Ramnes

Sitat fra: Jakal på tirsdag 21. november 2017, klokken 22:32
TM og Jørn; "Point taken".
Ad hengerfeste: Hvis jeg forstår deg riktig, Jørn - det antydes at den første utgaven (2018-modellen) ikke godkjennes for hengerfeste, mens 2019-modellen får det? Kan det da ha sammenheng med testing og godkjenningsprosedyrer? I tilfelle blir det interessant hvor mange på ventelisten som frivillig utsetter bilkjøpet...
Nei, elbil og hengerfeste har jeg forstått er en hard nøtt. Tror det har noe med overoppheting av batterier og brannfare og gjøre. Disse batteriene tåler mye, men er ikke noe glade i det høye "turtallet" som som regel kreves med tung henger(maks vekt). LiPo bateriene i Hyundai og KIA har "mindre" hestekrefter for å vare lenger enn Li-Ion batterier og er ikke veldig glade i rask tømming. Li-Ion er mye tyngre og har "more bang" noe som man da ser på f.eks Tesla. Tror ikke man kan forvente at 2019 heller har hengerfeste. I tilfelle blir det nok ikke rare lasten den kan dra. men jeg kan jo ta feil.
Jørn

EspenM3

Sitat fra: Ramnes på tirsdag 21. november 2017, klokken 22:06
Sitat fra: Jakal på tirsdag 21. november 2017, klokken 19:42
TM, litt ufint å harselere med subjektive inntrykk: "Sjekket hørselen din i det siste  ? Eller skyldes det at du hadde høy lyd på stereoanlegget". 

Men et spørsmål ad hengerfeste: Er det vektfordelingen i bilen som er utfordringen, med et tungt batteri ev foran i panseret? Eller skyldes at batteriet i seg selv tynger en relativt liten bil så mye at en henger i tillegg skaper usikre kjørege-enskaper?  Evt annet?

Jakal og TM
Jeg tålte den "harseleringen" og så smilefjeset som en liten spøk, så derfor "harselerte" jeg litt tilbake med traktorspøken. Så var det ute av verden.

Når det gjelder hengerfeste så sies det at den første Kona ikke kommer med det.

Jørn "delhareslør" :-)

Det sies mye, men ingenting er bekreftet/avkreftet... Tid vil se  :)

Martin Eden jr

Sitat fra: Jakal på tirsdag 21. november 2017, klokken 19:42
Men et spørsmål ad hengerfeste: Er det vektfordelingen i bilen som er utfordringen, med et tungt batteri ev foran i panseret? Eller skyldes at batteriet i seg selv tynger en relativt liten bil så mye at en henger i tillegg skaper usikre kjørege-enskaper?  Evt annet?

Ja, i følge forhandler i Molde - er det vektfordelingen som er utfordringen, og ikke framdriftssystemet. Mange elbiler har batteriet plassert så langt bak at om man legger på tilhengervekt helt bakerst blir kjøre-egenskapene farlige. MEN: Kona har visstnok batteriet relativt langt fram, derfor er det håp om hengerfeste på den...
2014-2018 Soul EV, 2018-2019 Kona EV, 2019- eSoul, 2022- Enyaq 80X

Martin Eden jr

Sitat fra: Gordon Retriever på lørdag 11. november 2017, klokken 16:09
Er du interessert i Kona med den minste batteristørrelsen, eller kan man like godt vente på Model 3 eller 60kWh Leaf hvis Hyundai drøyer Kona med stort batteri mot nærmere 2019?

Kun Kona64 som er interessant for oss - og vi kan vente på den (plass litt over 1000) - er såre fornøyd med vår snart 3,5 år gamle Kia Soul EV i mellomtiden. Bortsett fra 12v problemer de første ukene har bilen vært problemfri og veldig bra. Satser på at søstermerket også leverer samme kvalitet! Egentlig synes jeg Soul'en fortsatt er kulere og mer unik enn Kona og de andre - så det er litt synd at ikke den kommer i ny versjon med større rekkevidde (det lille påslaget som er kommet er altfor lite til å bytte).
2014-2018 Soul EV, 2018-2019 Kona EV, 2019- eSoul, 2022- Enyaq 80X

Gordon Retriever

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 14. november 2017, klokken 11:05
Men det blir interessant å se forskjellen på 40 og 60 kWh Leaf. Den må nok forholde seg til differansen på Kona 40 og 60 kWh noe som vil gi en pris på mellom 360 og 380 tusen på Leaf 60 kWh .

Til en slik pris er det beste at Nissan lar være å introdusere bilen.
Dette er kompakte og forholdsvis enkle biler. Selv om vi som lever i en norsk elbilboble kan tenke på kr 350.000+ som "billig" for en bil med såpass lang rekkevidde, er det internasjonale bildet annerledes. 

En høy pris vil bare vise at elbilen fortsatt er langt fra å være prismessig konkurransedyktig, og potensielt avhengig av store tilskudd fra myndighetene i lang tid framover for i det hele tatt å selge noe.

Nissan har vært svært flinke til å ta hensyn til dette tidligere, og har klart å holde Leaf-prisene ganske stabile etterhvert som ny og bedre teknologi har blitt introdusert i bilen. Også GM forstod dette da de satte introduksjonsprisen på Ampera-e.

For nærmere 400.000 vil f.eks. en amerikansk bilkjøper i stedet for en Leaf kunne velge en nybil som dette:



Det ville vært hyggelig om flere enn tre-klemmere i Kalifornia fristes til å kjøpe Leaf i USA, så la oss håpe Nissan venter med 60kWh-varianten til startprisen kan settes under kr 300.000.  ;D


daktari

Enig, er jo kun de særnorske bilavgiftene med høy mva.(og fravær på elbil) som gjør elbiler konkurransedyktige på pris her.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Løve

Mindre enn400km reell rekkevidde er uaktuelt. Skal 330km totalt tur retur uten lademulighet på vinteren.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Løve på søndag 03. desember 2017, klokken 15:23
Mindre enn400km reell rekkevidde er uaktuelt. Skal 330km totalt tur retur uten lademulighet på vinteren.
Da er det dessverre bare Tesla som kan levere varene enda; Kona og Bolt/Ampera-e nærmer seg grensen på 400 km reelt men bryter ikke i denne omgang.

Løve

Sitat fra: Finnøy på søndag 03. desember 2017, klokken 19:00
Sitat fra: Løve på søndag 03. desember 2017, klokken 15:23
Mindre enn400km reell rekkevidde er uaktuelt. Skal 330km totalt tur retur uten lademulighet på vinteren.
Da er det dessverre bare Tesla som kan levere varene enda; Kona og Bolt/Ampera-e nærmer seg grensen på 400 km reelt men bryter ikke i denne omgang.

Venter derfor i spenning på hva Nissan får til. Har dessverre ikke råd til noe fra Tesla.

alagerqv

For min del er det kun stort batteri som er aktuelt. Hadde håpet på Opel AE, men det er jo som alle vet bare trist og leit...

Kjøpte en Tesla S75D som jeg er veldig fornøyd med isolert sett, men skulle gjerne hatt rekkevidden og 4x4 i mindre format. Model 3 er nok så langt unna at den neppe blir aktuell, og er jo også ikke veldig mye mindre enn S.

Kona kan nok være aktuell for meg isteden for S selv uten 4x4 om sittestilling osv er god nok.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: alagerqv på fredag 22. desember 2017, klokken 21:58
..Kona kan nok være aktuell for meg isteden for S selv uten 4x4 om sittestilling osv er god nok.

Kona & Niro for samme motor og batteri som Ampera-E.
Sittestilling kan du teste på dagens fossilutgaver av begge; for meg virket framsetene identiske på Kona & Niro og passet meg utrolig bra (dvs kunne gjerne hatt høydejustering på korsryggstøtten og ACC ned til 0kmt slik vår TMS hadde).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA