Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor mange venter på Kona med stort batteri? (Vote!)

Startet av Gordon Retriever, lørdag 11. november 2017, klokken 16:09

« forrige - neste »

Gordon Retriever

Vi er fortsatt ikke helt sikre på hvilken batteristørrelse som blir tilgjengelig fra salgsstart - kan man kjøre rundt i 64kWh-utgaven neste sommer eller blir bare det mindre batteriet klart til å begynne med.

Er du interessert i Kona med den minste batteristørrelsen, eller kan man like godt vente på Model 3 eller 60kWh Leaf hvis Hyundai drøyer Kona med stort batteri mot nærmere 2019?

ThorIII


HPSE

Kun 64KWH batteri som gjelder. Kommer ikke den på første produksjon, så går eg for en annen bil. Evt en ny Ioniq :-)
Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

Myrvang

2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Gordon Retriever


85% ønsker stort batteri så langt. Dersom dette tallet er representativt, kan Kona-lanseringen bli et antiklimaks hvis Hyundai gjør som Nissan og lanserer kun det minste batteriet først.

Oppfordrer de som fortsatt ikke har stemt om å gjøre dette. :)

Counterpointer

Sitat fra: Gordon Retriever på søndag 12. november 2017, klokken 22:13

85% ønsker stort batteri så langt. Dersom dette tallet er representativt, kan Kona-lanseringen bli et antiklimaks hvis Hyundai gjør som Nissan og lanserer kun det minste batteriet først.

Oppfordrer de som fortsatt ikke har stemt om å gjøre dette. :)
Får ikke stemt pga Tapatalk, men noter meg for kun stort batteri!

svingen

Vil tro de som hadde klart seg med 40 alt hadde bestilt leaf hvis 40 var nok......derfor jeg sittet og venter enda.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: svingen på mandag 13. november 2017, klokken 20:52
Vil tro de som hadde klart seg med 40 alt hadde bestilt leaf hvis 40 var nok......derfor jeg sittet og venter enda.
Enig med deg; Leaf 40 kan bestilles nå, er større og har en APP. Vi som venter vil ha enda mer rekkevidde selv om bilen er mindre og mangler en APP...

Cral

Det blir spennende hvor mye dyrere den med det store batteriet blir.

Ser man på Tesla så er det fort 150-160k for 25kWh ekstra batteri.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Counterpointer

Sitat fra: Cral på tirsdag 14. november 2017, klokken 09:10
Det blir spennende hvor mye dyrere den med det store batteriet blir.

Ser man på Tesla så er det fort 150-160k for 25kWh ekstra batteri.
Ekstraprisen på Tesla reflekterer ikke kostnad pr kWh direkte.

Men det blir interessant å se forskjellen på 40 og 60 kWh Leaf. Den må nok forholde seg til differansen på Kona 40 og 60 kWh noe som vil gi en pris på mellom 360 og 380 tusen på Leaf 60 kWh .

Tor S.

Sitat fra: Gordon Retriever på lørdag 11. november 2017, klokken 16:09
Vi er fortsatt ikke helt sikre på hvilken batteristørrelse som blir tilgjengelig fra salgsstart - kan man kjøre rundt i 64kWh-utgaven neste sommer eller blir bare det mindre batteriet klart til å begynne med.

Er du interessert i Kona med den minste batteristørrelsen, eller kan man like godt vente på Model 3 eller 60kWh Leaf hvis Hyundai drøyer Kona med stort batteri mot nærmere 2019?

Skal prøvekjøre Kona bensin på tirsdag 21.11 og regner med å kjøpe den største el utgtaven. Står som nr 52 på ventelisten :)

Thorbjørn Hellehaven

I utgangspunkt er 43kWh mer enn nok i for mitt bruk.
Forskjell på tekniske spesifikasjoner og valgmuligheter, spesielt tilhengervekt, kan få meg til å velge stort batteri.
Stort batteri gir sannsynlig større egenvekt, litt høyere forbruk, og høyere pris; faktorer som taler for lite batteri hvis det ellers dekker forventede behov og bruk.

Trond.m

Sitat fra: Thorbjørn Hellehaven på lørdag 18. november 2017, klokken 23:46
Forskjell på tekniske spesifikasjoner og valgmuligheter, spesielt tilhengervekt, kan få meg til å velge stort batteri.
Det et vel ingen som har bekreftet at bilen får hengerfeste uansett batteristørrelse ?

Jakal

Hvis det er riktig at vi allerede i desember kan konfigurere el-Kona (slik det hevdes fra forhandler) må vi forvente at alle tekniske og prismessige detaljer samt leveringstidspunkter er kjent. Om det blir vesentlig etterslep i levering av 64-versjonen kan det for min del bli en vanskelig avveining. Opprettholder Hyundai 300+ km rekkevidde for 43-versjonen er ikke den aktuell. Jeg tror imidlertid denne rekkevidden blir oppjustert, nærmer vi oss Zoe-rekkevidde på 400 km blir den straks mer aktuell. Ladehastigheten vil dessuten i økende grad bli vel så interessant som rekkevidde.
Et annet moment: Videresalg. Kommer normen på fremtidens kompakte el-biler ligge på 500 km rekkevidde? Hva holder seg således best i verdi; Biler med de fordyrende stor-batteriene (priser på batterier ventes å falle...) eller lettere biler med 300-400 km rekkevidde (20-25 mil reell rekkevidde)?

Counterpointer

Sitat fra: Jakal på søndag 19. november 2017, klokken 10:41
Opprettholder Hyundai 300+ km rekkevidde for 43-versjonen er ikke den aktuell. Jeg tror imidlertid denne rekkevidden blir oppjustert, nærmer vi oss Zoe-rekkevidde på 400 km blir den straks mer aktuell.
Her har du snudd saken på hodet. Det er Renault som burde justert den (veldig) urealistiske 400 km rekkevidden og satt den til 300+ som faktisk ikke er oppnåelig heller på vinteren

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA