Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Beholder du kontrakten og kjøper Ampera E selv med prisøkning på 60000 kr? Vote!

Startet av AmocoCadiz, lørdag 11. november 2017, klokken 13:11

« forrige - neste »

AmocoCadiz

Mange lurer nok veldig hva de skal gjøre nå med AE kontrakten.
Det er mye usikkerhet og ulike faktorer rundt dette,
f.eks. som holder Opels prisøkning og korte frist mål juridisk, er AE et godt kjøp til den nye prisen med manglende ACC, seter mange sliter med, når leverer faktisk konkurentene i samme bil klasse 60kWh sine elbiler i Norge, taper AE raskt verdi når salget er stoppet og merket oppslukt i PSA strategiene, hvordan blir oppfølging og service fra OpelChevy/Peugeot for norske kunder, osv osv

Hva skal man gjøre?

Ps Hvis alternativ mangler kan jeg legge inn de. Og greit å ombestemme seg, avhengig av f.eks hvor dårlige/bra eller manglende tilbakemedlinger man synes Opels blir fremover

alagerqv

Man skal be om erstatning fra forhandler/Opel for sen levering og kjøpe noe annet.


Sent from my iPhone using Tapatalk

AmocoCadiz

Oi, er jo en uformell avstemming med foreløpig ganske få svar,

men allerede er de fleste mest enig i siste alternativ om aldri mer Opel,

lurer på hvor alvorlig stor skade denne saken og håndteringen av AmperaE endelig blir for Opel,
om tapet både av kunder og omdømme uansett blir størst for Opel Norge med påfølgende enda mindre markedsandel?

AmocoCadiz

og er fortsatt bare siste alternativ, aldri mer Opel, som øker i stemmer.

Vil ikke ta lang tid å avvikle Ampera E køen for Opel Norge med dette raset av kanseleringer...

Gordon Retriever

Det hadde vært helt i orden om Opel lot være å forsøke å få oss til å tro at det ble satset videre på Ampera-e...

Med levering i 2019 på nye bestillinger, risikerer Opel å komme i konflikt med oppkjøringen til salgstart for elektrisk Opel Corsa.  Hvis denne får et 50kWh, er Opel også avhengig av en prisdiffereanse til den utgående Ampera-e for at den nye modellen ikke skal oppfattes som et steg tilbake. 

Velger Opel å late som om Ampera-e sagaen fortsetter, skal vi ikke se helt bort fra nye prisjusteringer oppover.

Gurba

Det blir vel litt feil å skyldes på Opel og si aldri mer Opel siden der er GM som står for både prisøkningen og leveranseproblemene.

Knut Røe

Sitat fra: Gurba på mandag 13. november 2017, klokken 22:09
Det blir vel litt feil å skyldes på Opel og si aldri mer Opel siden der er GM som står for både prisøkningen og leveranseproblemene.
Men hvem er det som har solgt disse bilene, er det Opel eller GM?

AmocoCadiz

Sitat fra: tiger`n på mandag 13. november 2017, klokken 23:09
Sitat fra: Gurba på mandag 13. november 2017, klokken 22:09
Det blir vel litt feil å skyldes på Opel og si aldri mer Opel siden der er GM som står for både prisøkningen og leveranseproblemene.
Men hvem er det som har solgt disse bilene, er det Opel eller GM?
I Norge har alle kunder av Opel Ampera E en kontrakt med Opel forhandlernettverket som den juridiske motpart. Etter flere omganger med nye og foverrede kontraktsbetingelser som er blitt annonsert av Opel Norge, vil man forvente et ansvar også fra dem uten at det er avklart juridisk.

Selv om årsakene til problemene kan ligge i USA, er det ingen av kundene i Norge som har noen juridisk motpart i Chevrolet. Eller Peugeot.

EV-FTW

Opel Norge har ikke solgt bilene, men forskjellige forhandlere, med dertil forskjellige kontrakter.

Så Opel Norge kommer ikke til å ta noe ansvar her, det faller på hver enkelt forhandler.

Folk må bare gå til søksmål, men i det store og det hele, må man nok bare godta at prisen er økt, og leveransen er langt frem i tid.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

AmocoCadiz

Foreløpig har 75% svart de kanselerer pga manglende info, oppfølging eller "aldri mer Opel". Når disse snakket med venner familie og naboer og media satt fokuspå denne kjøpsopplevelsen,
kan det fort bli veldig tomt i Opelforhandlernes bilbutikker.

Nest etter AEkundene er det vel mange fortvilte Opelforhandlene som fått hele dritten med den kaotiske leverings og prisgaloppen i fanget, de er jo direkte eksponert mot kundene med svarteper i fanget.

Opelforhandlere som ikke har andre bilmerker kan komme til å slite hardt eller gå konkurs.
Opelforhandlene burde også gå sammen og kreve kompensasjon fra sin motpart Opel Norge.

navyelsen

Sitat fra: AmocoCadiz på tirsdag 14. november 2017, klokken 12:46
Opelforhandlere som ikke har andre bilmerker kan komme til å slite hardt eller gå konkurs.
Opelforhandlene burde også gå sammen og kreve kompensasjon fra sin motpart Opel Norge.

I Stavanger/Rogaland er det Sven Kvia som er største forhandler av Opel. De er tilfeldigvis også største (og eneste?) forhandler av Hyundai i distriktet. Så om kundene dropper Ae til fordel for Kona, så lider de vel neppe noe tap...
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

trykkertor

Skal jo bli interessant i våre "konspirasjonsteorier" om Opel kommer til å åpne opp for nye kundekontrakter på Ae.
De skrev jo tidligere i media at på grunn av kø-lengden ville de stoppe nye kontrakter.
Hvis nå over 50% trekker seg fra sin kontrakt, og de likevel ikke vil tegne nye kontrakter (forståelig!), så har de jo avslørt at det er noe humbug og ikke vilje til leveranse.

Tom E.

Er ikke så sikker på at den lokale opel forhandleren er mer begeistret for dette enn oss. De har jo kjøpt inn flere demobiler som de forventet skulle gi dem brukbart med salg fremover. Nå sitter de igjen med sure kunder og ingen muligheter for å selge flere biler.

Det som så ut til å bli et eventyr for Opel forhandlere i hele landet er nå snudd til et mareritt for både dem og deres kunder.

Trist i grunnen da AE er en utmerket bil (bortsett fra setene) og mitt inntrykk er at de av oss som er så heldige å ha fått bilen utlevert til avtalt tid og pris er blitt meget glad i den.

erato

I følge dinside ønsket Opel Sverige å holde Ampera borte fra ecar messen i Gøteborg og var ikke begeistret for at det ble hentet en bil fra Norge. Hvis det er sant sier vel det det meste.

AmocoCadiz

Sitat fra: erato på tirsdag 14. november 2017, klokken 20:37
I følge dinside ønsket Opel Sverige å holde Ampera borte fra ecar messen i Gøteborg og var ikke begeistret for at det ble hentet en bil fra Norge. Hvis det er sant sier vel det det meste.
Da blir det jo et vesentlig aspekt i tillegg når man vurderer kontrakten på AE,
hvis Opel er så tilbakeholden til satsing og støtte til Ampera E, hvordan blir oppdateringer, oppfølging og garanti reparasjoner da fremover?

En ting at de juridisk plikter holde reservedeler i 15 år, men det har jo vist seg Opel ikke tar så hardt på egne juridiske forpliktelser, men raskt skyver kostnader og forpliktelser over på kundene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA