Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feriedistanser for elbil?

Startet av Go-carter, fredag 20. mai 2011, klokken 23:03

« forrige - neste »

Go-carter

Nå som lyset i tunnellen tenner seg for Think'en, så hadde det jo vært morsomt å kjørt en liten ferietur med den i sommer... :) Har slekt i Lesja, så vurderer å ta en ukes ferie opp dit :D Drøye 15 mil herfra til Lillehammer, så sove en natt der, og så nye 15 mil frem til Lesja dagen etter... Er jeg optimist? :)

Regner med at batteriet er "kjørt inn" innen det.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

mohpet

Sitat fra: Go-carter på fredag 20. mai 2011, klokken 23:03
Regner med at batteriet er "kjørt inn" innen det.
Vet du hvordan batteri innkjøringen vil arte seg? Hvilke distanser kan vi forvente oss max i begynnelsen og hvor lang tid tar det før batteriene er helt oppe og går?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

Lunde

#2
Bilens bevegelige deler, batteri og din erfaring med bilen gir de fleste et bestemt inntrykk av at ting ruller lettere og lenger etter 3-4000Km. Opplevet det selv og kjenner andre med erfaringen også. Inkludert Go-carters nabo som nylig ble en lykkelig eier av en rød utgave av arten med alt utstyr.

Rekkevidde pr dag/døgn er relativt enkel å beregne. Stort batteri gir en pangstart, deretter er det laderen og antall timer i døgnet og tid på veien som avgjør. 15 mil pluss snaut to mil pr time på lading med andre ord. Kjører du 15 mil og lader i 8-9 timer kommer du ca 25-30 mil i løpet av 12-15 timer. Skal du langt på et døgn begrenser det seg til ca 40-45 mil. Skal du kjøre maks over mange dager må du nok regne med ca 30mil pluss minus. Kjører du mer akkumulerer du underskudd til neste dag ;-) Din Nabo kjørte fra Bergen og hjem med en gammel TH!NK på 29 timer om jeg ikke husker feil. Det er vel 55 mil .  Det er egentlig bare på langturer jeg noen gang har savnet en hurtigere lader. 
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Lunde

#3
Om du lander på Hunderfossen  og kverker 8-10 timer der er du på Lesja samme dag. De har visstnok ladeplasser. Alternativt er det lurt å gjøre sikre stopp på veien og fordele ladetiden på ulike plasser som har noe severdig. I praksis vinner du intet på lange økter på en plass om du som et alternativ surfer rett inn på ladeplasser underveis. Den totale ladetiden kan da i stedet fordeles på attraksjoner underveis. Vi har lang erfaring med det og kan anbefale det da du får oppleve ting du ellers alltid har kjørt forbi ;-)  http://www.evguide.nu/ev200x.html  2002 utgaven er rangert som den beste meg bekjent  ;D

Det er ikke noe særlig stas å kjøre i blinde på ladepunkter og ha ambisjoner om å kjøre maks på en lading. Da kan du fort stå der. Pleier å si at det ikke er tilfeldig at TH!NK heter nettopp det den gjør. Å bruke hodet er aldri feil, spesielt bak rattet på en elbil.
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

MortenT

Min erfaring er at 15 mil med lastet bil går fint - selvsagt med et lett trykk på gasspedalen.
Vi har kjørt fram og tilbake til Stalheim Hotel noen ganger og det går ganske fint i ett strekk hjem, 15,9 mil. Til Stalheim har vi klattladet en times tid på Dale og på Voss, mens vi har hatt lunch og handlet. Jeg har vært litt skeptisk til stigningene fra Voss til Stalheim. Men det har vist seg gang på gang at vi kan droppe i hvert fall en av ladingene. Lastet bil har vært med min kone og meg, stor koffert, hund i bur pluss diverse småbager, poser osv. Ikke minst "ladepils" (selvsagt ikke til klattladingen men mer som ankerpils).
De gangene jeg har vært på langtur alene har jeg fint klart 20 mil +
Vi planlegger Danmarkstur i sommer, besøke venner i nærheten av Ålborg, og Think'en vil bli brukt så sant jeg har den fortsatt... ???

Go-carter

Takk for tips folkens! :D

Skal sjekke litt opp lademuligheter på veien oppover. Tenker at det kan være mulig å stoppe på diverse steder og lade, men da bør jeg kanskje forhøre meg på forhånd slik at jeg vet at lading er mulig? ;)

Skal kikke litt mer på "laderute" i kveld.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Lunde

#6
Et knippe sparetips kan du få på veien. Noen kommentarer er overflødige tror jeg  ;D http://www.youtube.com/watch?v=TOKfGAKBJyw&feature=share
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Go-carter

Ser bra ut! :D Må prøve å få dratt på noe autoslalom jeg og.

Her er en plan jeg kunne sett for meg, 8-9t stopp blir litt mye i slengen men 4 timer tror jeg vi skal klare :)

SitatLadeplan thinktur:
Start: 100%
Total rekkevidde, 160 km
forholdstall: 0,625
Hamar: 105km, 36%rest
Lading i 4 timer = 8mil ekstra/ 50%
Ut av hamar; 80%

Biri: 135km,  60%rest
Lade i to timer = 3mil/20%
Ut av biri: 80%

Lillehammer: 159km, 65%rest
Lade 4t = 8 mil/50%
Ut av Lillehammer: 100%

Otta 268km, 30 %rest
Lade 1t, 2mil, 12%
Ut av Otta: 42%

Dovre 302km, 20%rest

Lesjaskog: 330km, 3%rest
Kjøretid: 4 1/2t
Ladetid: 11t
Total tid: 15 1/2t
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

El rayo

#9
Det ser bra ut, GoCarter!

Her er min kjøreplan med 2000 modell Th!nk til EV2011 Asaa, Danmark:   
Avreise Oslo: kl 06:00
Energi: 100%

Ankomst Drammen: kl 06:45
Distanse:   48km motorvei, kupert
Energi: 28%
Ladepause:   3t
         
Avreise Drammen: kl 09:45
Energi: 95%

Ankomst Sandefjord: kl 11:00
Distanse: 78km
Energi: 10%
Ladepause:   5t            

Avreise Sandefjord: kl 16:00
Energi:100%

Ankomst Larvik: senest kl 16:30
Distanse: 17km
Energi: 80%

Fergeavgang Larvik: kl 17:30
Ankomst Hirtshals: kl 21:15

Avreise Hirtshals: kl 21:30
Energi: 78%

Ankomst Asaa: kl   23:00
Distanse: 65 km småveier, flatt
Energi: 10%
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Lunde

Du kan jo vurdere RV4 ? fra meg er det minst 30 kilometer kortere enn E6. kun to felt, men likevel relativt lavt fartsnivå store deler av strekningen. På E6 er det nå etterhvert flere firefelt og dermed lettere å kjøre "pent" med forbikjøringsfelt tilgjengelig.

Kjørte fra Hagan til Hunderfossen første året jeg hadde den nye sorte. ca 180Km og hadde vel igen 10-15% av kapasiteten. Fulgte normal trafikk og fartsgrenser med unntak av bakkene opp mot Lygna der jeg begrenset meg til ca60.
Regn med et større forbruk på turen dit enn hjem. Er jo noen høydemeter som skal legges til eller trekkes fra den ene og andre veien :-)
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Elmo

Sitat fra: El rayo på søndag 22. mai 2011, klokken 10:42
Avreise Drammen: kl 09:45
Energi: 95%
Ankomst Sandefjord: kl 11:00
Distanse: 78km
Energi: 10%

Sitat fra: Boogie på fredag 13. mai 2011, klokken 09:32
Hvorfor ikke bruke gamle E18 gjennom Holmestrand og Sande? Da kan du holde "eco-speed", samt at det er noe kortere...

I følge "reiserute" på GuleSider er det da bare 70km mellom Drammen og ladeplassen i Sandefjord
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Go-carter

Sitat fra: Lunde på søndag 22. mai 2011, klokken 13:13
Du kan jo vurdere RV4 ? fra meg er det minst 30 kilometer kortere enn E6. kun to felt, men likevel relativt lavt fartsnivå store deler av strekningen. På E6 er det nå etterhvert flere firefelt og dermed lettere å kjøre "pent" med forbikjøringsfelt tilgjengelig.

Kjørte fra Hagan til Hunderfossen første året jeg hadde den nye sorte. ca 180Km og hadde vel igen 10-15% av kapasiteten. Fulgte normal trafikk og fartsgrenser med unntak av bakkene opp mot Lygna der jeg begrenset meg til ca60.
Regn med et større forbruk på turen dit enn hjem. Er jo noen høydemeter som skal legges til eller trekkes fra den ene og andre veien :-)

Helt korrekt, ser at jeg sparer hele 30km på å ta RV4 :) Da blir det den ruta! Så kan jeg holde litt roligere tempo også.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Go-carter

Etter litt studering på kartet og konferering med lokalkjente(far) så vurderer vi å heller kjøre opp til f.eks. Venabu fjellhotell(krever dog litt lading på gjøvik og lillehammer), overnatte der, og ta en rimelig vakker omvei om RV27 over Rondane :)

Så da blir det å ringe litt rundt til hoteller og høre om jeg får lade..  ;D
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Elmo

Sitat fra: El rayo på onsdag 25. mai 2011, klokken 17:45
Det ble en tur på motorvei til Lier, kjørte 77 km på 79% energi så "El Rayo" er fremdeles sprek som en fele.
Ganske imponerende syns jeg. Selv klarer jeg neppe så mye mere enn 80km på 100% energi med mine PSA, men jeg er nok litt for omtenksom med trafikken bak.

Sitat fra: El rayo på søndag 22. mai 2011, klokken 10:42
Her er min kjøreplan med 2000 modell Th!nk til EV2011 Asaa, Danmark:
Skal samme turen selv.
Regner med lading til 100% i Drammen og så til Boogie i Tønsberg eller til Sandefjord for ny 100% påfyll. Har jo hurtiglader, bare jeg for tilgang til nok (2 eller 4) ladepunkter.
Er litt spent på turen Sandefjord-Larvik + Hirtshals-Asaa uten lading :o
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA