Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor bør ladekontakten i bilen sitte?

Startet av Gordon Retriever, fredag 10. november 2017, klokken 17:25

« forrige - neste »

Counterpointer

Husk at vi med Tapatalk ikke får opp avstemming

Zimon

Personlig så er det litt hipp som happ om venstre eller høyre bakskjerm, men det er en av de som som jeg mener vil være det beste. Venstre = lettere pga førersiden. Høyre = lettere pga gateparkering og ladestolper der.

Begge to pga også å rygge inn er som nevnt HMS 101.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

geear

Venstre bakskjerm. Man skal aldri rygge ut av en parkeringsplass, og derfor er frontmontert dumt. Veldig mange bedrifter (iallfall i oljeland) har forbud mot å stå parkert med bakenden ut, og der sliter alle GTEene og Leafene. Hos oss ser det ut for at de har funnet ut at det er minst hets å hente når de lader med skjøteledning, selv om det heller ikke er lov.

Foretrekker høyre bak på fossilbiler (kanskje av vane), men e-Golf har ladeluke der, og det er irriterende å måtte gå rundt for å se om kabelen står i og evt inn/ut.

Savner fortsatt en god løsning med tilhenger, men der tror jeg også det ville være mer praktisk med bakskjerm og en dobbel lader midt på en 10 meter plass, enn å ha veldig lange oppstillingsplasser for å kunne frontlade.

Crown

#18
Sitat fra: gr på lørdag 11. november 2017, klokken 09:13
Venstre bakskjerm. Man skal aldri rygge ut av en parkeringsplass, og derfor er frontmontert dumt. Veldig mange bedrifter (iallfall i oljeland) har forbud mot å stå parkert med bakenden ut, og der sliter alle GTEene og Leafene. Hos oss ser det ut for at de har funnet ut at det er minst hets å hente når de lader med skjøteledning, selv om det heller ikke er lov.

Foretrekker høyre bak på fossilbiler (kanskje av vane), men e-Golf har ladeluke der, og det er irriterende å måtte gå rundt for å se om kabelen står i og evt inn/ut.

Savner fortsatt en god løsning med tilhenger, men der tror jeg også det ville være mer praktisk med bakskjerm og en dobbel lader midt på en 10 meter plass, enn å ha veldig lange oppstillingsplasser for å kunne frontlade.

Ioniq har på venstre bakskjerm, og er enig i at det i utgangspunktet er ok. Men jeg har svart "front" som vi har på Leafen, fordi det er så mange hurtigladere som ikke har lang nok kabel, jeg må flere steder parkere utenfor oppmerket felt eller på feltet ved siden av for å få kabelen til å rekke bort. Har tatt dette opp med Fortum/Grønn Kontakt, og de er klar over problemet, men det er for dyrt å skifte ut sier de. :-P

Se f.eks her fra Grønn kontakt på Askøy. Må stå i feltet ved siden av laderen, eller i innkjørselen til resten av parkeringsplassen hvis jeg skal bruke laderen ved siden av.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Amatøren

#19
At noen biler fra østen har ladekontakten på venstre bakskjerm henger kanskje sammen med at flere land der (slik jeg oppfattet det, men trenger ikke å stemme) har venstre kjøring og dermed praktisk å ha tanklokket ut mot grøften på fossilbiler så man var beskyttet hvis man måtte bruke reservekanne.

Dermed er det greit å følge tradisjonen og ha den der tanklokket var. Også praktisk ved gatelading.

Hvorfor ikke ha en på hver side bak?
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

jkirkebo

Sitat fra: Amatøren på lørdag 11. november 2017, klokken 11:48
At noen biler fra østen har ladekontakten på venstre bakskjerm henger kanskje sammen med at flere land der (slik jeg oppfattet det, men trenger ikke å stemme) har venstre kjøring og dermed praktisk å ha tanklokket ut mot grøften på fossilbiler så man var beskyttet hvis man måtte bruke reservekanne.

Dermed er det greit å følge tradisjonen og ha den der tanklokket var. Også praktisk ved gatelading.

Jeg tviler at den teorien stemmer, Tesla har også på venstre side bak og i USA er det definitivt høyrekjøring...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Crown

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 11. november 2017, klokken 13:10
Sitat fra: Amatøren på lørdag 11. november 2017, klokken 11:48
At noen biler fra østen har ladekontakten på venstre bakskjerm henger kanskje sammen med at flere land der (slik jeg oppfattet det, men trenger ikke å stemme) har venstre kjøring og dermed praktisk å ha tanklokket ut mot grøften på fossilbiler så man var beskyttet hvis man måtte bruke reservekanne.

Dermed er det greit å følge tradisjonen og ha den der tanklokket var. Også praktisk ved gatelading.

Jeg tviler at den teorien stemmer, Tesla har også på venstre side bak og i USA er det definitivt høyrekjøring...

Tesla trenger ikke ta hensyn til parallell drivlinje, og kan plassere pluggen der den passer best, de har jo også egne ladere som de plasserer slik de vil. Det med plassering av tanklokk stemmer nok, får man motorstopp pga tom bensintank så er det mye sikrere å stå i grøften og fylle fra reservetanken en å stå midt i veibanen. Japan har venstrekjøring. Å bruke samme luke også til el-kontakten er praktisk, for da slipper man å operere med flere forskjellige karosserideler avhengig av drivlinje.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

automat

Hva betyr plasseringen av kraftelektronikken, og kabelavstanden til denne? De fleste elbiler har elektronikken under panseret, fordi bilen er bygget på fossilkompatibel plattform. Og dermed enklest med ladekontakt i fremre ende av bilen.

Vil plassering av ladekontakt kunne endres når bilprodusentene kommer bort fra fossil tankegang?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

geear

I forhold til de doble laderne så burde bilprodusentene vært enige om en side for CCS og en for chademo, men virker ikke som noen vil bli enige om noe som helst.

Har selv CCS/type 2 høyre bak, og har aldri hatt problem med hvordan bilen må parkeres, men litt irriterende å sjekke på andre siden om den står på lading om man er flere brukere - eller gå helt rundt når man først har satt seg inn og ser ladesymbolet.

Gordon Retriever


Cral

Sitat fra: knut.aulie på fredag 10. november 2017, klokken 23:20
Husk at vi med Tapatalk ikke får opp avstemming

Mulig jeg bruker tapatalk feil men om man velger "web view" så kommer avstemningen opp, så jeg opplever det ikke som et problem..

~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Ipadjove

Fant et bilde (fra USA tror jeg) der det er laaange kabler. Da hadde alle kunne ladet uansett hvor kontakten er plassert på bilen?

geear

Ja, hvorfor ikke. Sikkert større fare for skade på kabel ved at noen kjører på den, og de koster nok noen tusenlapper, men allikevel...

Det hadde også gjort en stor forskjell med henger på mange ladestasjoner, fordi man kan kjøre nose-in og allikevel nå helt bak på bilen, så sant det går an å kjøre rundt om hengeren stikker ut.

Cral

Er vel flere av hurtigladestasjoner som ikke er store nok til at du kan stå der med henger.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Vollis47

Etter å ha eid og kjørt forskjellige elbiler siden 2015, med ladekontakt plassert foran, på høyre side bak og venstre side bak, så har jeg kommet frem til at på førersiden er best. Dette fordi mange har trange garasjer og da er det greit å ha ladekontakten på samme side som en må inn i og ut av bilen. Siden jeg er pensjonist fra oljebransjen hvor vi blei drilla til å rygge inn i parkeringsplasse, foretrekker jeg at ladekontakten er bak på venstre side. Da er også ladekabelstøpselet minst utsatt.

Noen argumenterer for høyre side på grunn av lading langs fortauskanten. Men det ser jeg ikke særlig ofte. Forekom kanskje litt i elbilens tidligere tider.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA