Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fare for elbil somling?

Startet av Amatøren, onsdag 08. november 2017, klokken 23:01

« forrige - neste »

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Panduck

Det er eventuelt en gave til Tesla, og de som ikke somler.

Agmuns

Ser ikke problemet jeg. Det står jo at det er en belønningsordning før de som selger elbiler i 15 og 30% av det totale salget. Skal de oppnå å selge så mange elbiler kan de åpenbart ikke lage dårlige elbiler bare for å ha noen til pynt.

Troald

Tyske myndigheter, antagelig etter påtrykk fra bilindustrien og fagforeningene, satte foten ned. VW og de andre blir fortsatt compliance cars. Tyskernes manglende vilje til å satse på elbiler viser seg gang på gang. Men i det lange løp så taper de, kineserne kommer og overtar i konkurranse med Japan/Korea.
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

doldis1

 Jaja, her er det bare å ta av seg hatten og gratulere... Eu kommisjonen har nettopp bestemt seg for å
legge ned Europeisk bilproduksjon

JorgenM

Dette styrker jo europeisk bilproduksjon ytterligere, noe som er bra for norske leverandører.
Tror ikke det bremser noe på de enorme elbilplanene til de tyske produsentene uansett. De vet at elbiler blir lønnsomme om rundt 5 år når batteriene har blitt billigere/bedre og da er det full gass. Inntil da er det klokt å avvente. Det viktigste nå er R&D fremfor å få halvgode produkter ut på markedet.

Angående Kina så er de tyske involvert i mye av det som foregår på elbilfronten der også. F.eks BMW eier 50% av "kinesiske" Brilliance og samarbeider i tillegg med kinesiske Great Wall om Mini.

Men dette endrer altså ingenting, kanskje bortsett fra å gi de europeiske produsentene bittelitt fordeler fremfor f.eks Tesla og de kinesiske. Litt proteksjonisme må da være lov, se bare på USA :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

doldis1

#6
 
SitatTror ikke det bremser noe på de enorme elbilplanene til de tyske produsentene uansett.

Nei her blir det nok full rulle   :laugh: Tror akkurat som deg at Tysk bilindustri vil skape de største
overskriftene om en 5-års tid og framover  ;) Jeg tror der mange bommer er når en tror at hele fossilsalget
må erstattes av ditto elbilsalg før fossilselskapene bukker under ..?
I virkeligheten er store deler av utgiftene for bilprodusentene de samme uansett hvor mange enheter som
kjøres på en produksjonslinje.
Hvilket betyr at salget trenger slettes ikke reduseres med 100 %...eller 50 %...eller 25 %... før dette
begynner å gå ille.
Marginene i bransjen ligger typisk på 5-10 % så skal jeg tippe vil en nedgang i salget på rundt 15 % sende
den første Tyskeren (VAG) i rødt !
Hva utgjør så 15 % av den Tyske bilproduksjonen? Jo, rundt 2,4 millioner biler på verdensbasis ......!

Trekkoppbil

Jeg er glad for allt som ikke blir kontrollert fra eu-kommisjonen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA