Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Golf eller Leaf?

Startet av brattbakke, onsdag 08. november 2017, klokken 21:23

« forrige - neste »

brattbakke

Vurderer hva jeg skal erstatte e-upen min med og slik markedet er nå koker det vel ned til Leaf eller E-golf... De ser jo ut til å koste sånn ca det samme (300k) og begge har en grei rekkevidde til min bruk. Soul kunne forsåvidt også vært et alternativ men synes prisforskjellen til Golf og Leaf blir liten kontra hva du får. Leveringstid er ikke så viktig heller men vil jo ikke ha en bil som er utdatert når jeg endelig får den heller.

Kravet mitt er plass til barnevogn og to bakovervendte barneseter. Burde det går rimelig greit i begge? Vanskelig å bedømme bagasjerom ut fra bilder og tall.

Et annet alternativ er NV200 når denne kommer med 40kw batteri. Rekkevidden er jo minuset med denne.

Noen som har inspisert begge og har noen synspunkter?
2021 Tesla Model 3 LR, 2020 Nissan Leaf

stromifokus

Sitat fra: brattbakke på onsdag 08. november 2017, klokken 21:23
Vurderer hva jeg skal erstatte e-upen min med og slik markedet er nå koker det vel ned til Leaf eller E-golf... De ser jo ut til å koste sånn ca det samme (300k) og begge har en grei rekkevidde til min bruk. Soul kunne forsåvidt også vært et alternativ men synes prisforskjellen til Golf og Leaf blir liten kontra hva du får. Leveringstid er ikke så viktig heller men vil jo ikke ha en bil som er utdatert når jeg endelig får den heller.
Du får ikke en ny egolf 32,5 kWh i dag for 300k. Her må du sjekke hva ting koster bedre.

Soul 30 kWh får du for ca. 50 til 100k mindre. Da har du aktiv varmestyring av batterier, rattvarme, raske hurtiglading etc. som standard + masse mer som du må betale svinndyrt hos Møller.

Leaf 27 kWh er utgående modell.

(alle batteritall i netto da enkelte produsenter reklamerer med mer effekt enn de holder)
:+1:

brattbakke

Er selvsagt 40kwh Leaf jeg tenker på. Den koster vel ca 300 blank i den versjonen de selger nå? fikk tilbud på e-golf i dag på 300 blank den også, riktignok ribbet og uten vinterdekk slik at det vel i praksis skiller 10-15 på disse to.

En akseptabel Soul ser ut til å havne på 250. Mindre penger men synes man får "mer bil" med å gå opp litt.

Hurtiglading og ladestandard er ikke så viktig. Har på fire år med up kun ladet hjemme i garasjen med kladden som fulgte med og har ikke behov for noe annet.
2021 Tesla Model 3 LR, 2020 Nissan Leaf

Mobileum

#3
Sitat fra: stromifokus på onsdag 08. november 2017, klokken 21:30

Du får ikke en ny egolf 32,5 kWh i dag for 300k. Her må du sjekke hva ting koster bedre.

Soul 30 kWh får du for ca. 50 til 100k mindre. Da har du aktiv varmestyring av batterier, rattvarme, raske hurtiglading etc. som standard + masse mer som du må betale svinndyrt hos Møller.


Vet ikke hva du har imot e-Golf, men du bruker mye tid på å snakke den ned i forskjellige tråder. Både bilen og importøren. Nå er det neppe Møller som bestemmer prisene på Volkswagen-biler i Norge. Like lite som Kia Norge og Kia.

Skulle jeg velge mellom ditt hjertebarn og en e-Golf, ville jeg heller hatt Adaptiv Cruise Control enn varme i rattet. ACC kan jeg faktisk ha nytte av hele året. Infotainment-systemet er totalt overlegent. Hurtigladetiden er kun snakk om minutter, varmetråder i frontrute, større bagasjerom, større benplass bak, Car-net app, + "masse mer".

Og nå heter faktisk tråden "Leaf eller e-Golf"
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

sylwester

Trenger ikke si hva jeg syns da jeg har skrevet under kontrakt på Leaf, men slik jeg tenkte var at batteriet er 4kWh større og det er 4kWh du kan bruke hvis vi antar at begge bilen har samme buffer .

Min 2012-Leaf tar det litt tid å like chassis til så jeg er enig i de som kjøper VW eller BMW fordi bilen så rar ut, men nye Leaf ser bedre ut. Prismessig så ligger Launch edition på 305' inkl vinterdekk, men den er ikke skrapa. Jeg vil anta at e-Golf med samme utstyrsgrad vil ligge på 30'kr mer inkludert rabatten du fikk på 10'kr. Jeg tror Nissan kommer til å ha kampanje på Leaf til under 270'kr i løpet av neste år, men de kommer nok til å melke de første kvartalene.

Hadde det vært omvendt at Leaf hadde det mindre batteriet tror jeg at jeg heller ville vurdert en skrapet e-Golf siden jeg syns 40kWh er litt for lite for utenlandsturene mine, men 36kWh ville gitt enda mindre marginer.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Mobileum

#6
Sitat fra: sylwester på onsdag 08. november 2017, klokken 23:03
Hadde det vært omvendt at Leaf hadde det mindre batteriet tror jeg at jeg heller ville vurdert en skrapet e-Golf siden jeg syns 40kWh er litt for lite for utenlandsturene mine, men 36kWh ville gitt enda mindre marginer.

Det blir alltid mye snakk om rekkevidde. Logisk nok. Men til syvende og sist så er det den enkelte eiers kjøremønster som er avgjørende. Det går vel noen tusener elbiler rundt i Norge med "liten" rekkevidde som "til-og-fra-jobben"-bil eller bybiler, og som aldri har vært utenfor Norges grenser  :). Og det funker tydeligvis. Gratulerer med ny bil. Du blir sikkert fornøyd.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

geear

Sitat fra: stromifokus på onsdag 08. november 2017, klokken 21:30
Soul 30 kWh får du for ca. 50 til 100k mindre. Da har du aktiv varmestyring av batterier, rattvarme, raske hurtiglading etc. som standard + masse mer som du må betale svinndyrt hos Møller.
Hadde jeg kjøpt Soul i stedet for e-Golf hadde antageligvis samboer og min 1,5 år gamle datter ikke hatt det bra i dag. Kun noen få dager siden e-Golfen nødbremsa før de kolliderte i 90-sone, farten var nok nede i rundt 30km/t før det smalt. Hører varsel og ser panseret dippe ned på dashcam. Han i andre bilen hadde kanskje heller ikke gått ut av bilen selv og hatt det greit. Ikke en skramme på noen av de. Jentungen gråt ikke engang. Det kunne gått bra i Soul også, men jeg tar det ikke for gitt når jeg ser hva som skjer på dashcam. Jeg vil påstå at denne hendelsen kunne skjedd alle, og jeg konkluderer lett med at disse få tidels sekundene den grep inn var verdt både 50 og 100 lapper.

(OBS: Alle som vurderer e-Golf, husk at radar ikke er standard i alle land (kanskje kun Norge), så viktig å sjekke at importerte biler har aktiv cruise om man er opptatt av sikkerhet.)

stromifokus

#8
Sitat fra: Mobileum på onsdag 08. november 2017, klokken 22:07
Sitat fra: stromifokus på onsdag 08. november 2017, klokken 21:30

Du får ikke en ny egolf 32,5 kWh i dag for 300k. Her må du sjekke hva ting koster bedre.

Soul 30 kWh får du for ca. 50 til 100k mindre. Da har du aktiv varmestyring av batterier, rattvarme, raske hurtiglading etc. som standard + masse mer som du må betale svinndyrt hos Møller.


Vet ikke hva du har imot e-Golf, men du bruker mye tid på å snakke den ned i forskjellige tråder. Både bilen og importøren. Nå er det neppe Møller som bestemmer prisene på Volkswagen-biler i Norge. Like lite som Kia Norge og Kia.

Skulle jeg velge mellom ditt hjertebarn og en e-Golf, ville jeg heller hatt Adaptiv Cruise Control enn varme i rattet. ACC kan jeg faktisk ha nytte av hele året. Infotainment-systemet er totalt overlegent. Hurtigladetiden er kun snakk om minutter, varmetråder i frontrute, større bagasjerom, større benplass bak, Car-net app, + "masse mer".

Og nå heter faktisk tråden "Leaf eller e-Golf"
siden jeg har skryt mye om egolfen i andre tråder så tar jeg slike påstander som fanboyisme. jeg har vært meget fornøyd med Møller tidligere.

prøv å være mer seriøs i dine innlegg. ikke bland mine innlegg med andre brukere.

egolfen er ikke perfekt, langt i fra. acc er slitsomt når man kjører. Vær gang en bil kutter felt så panikkbremser egolfen. Vær gang en bil bremser, panikkbremser egolfen. osv. Ting som den skulle ha reagert på raskt, kommer som panikkbremsing etter 1-2 sekunder. Det kommer av og til feilmeldinger som kan være skremmende i begynnelsen. acc i egolfen er ikke alltid til å stole på og øker ikke komforten nødvendigvis heller, men kan gi mer stress i noen situasjoner.

car-net til 1000 kr i året for bli en vurderingssak for den enkelte.

å hurtiglade frosne egolf batterier kan ta timesvis, ikke minutter.

varmetråder i ruta er plagsomt i lengden og kan ta litt fokus vekk fra veien når man blir blendet.

større benplass bak er det ikke i egolfen. den store midtkanalen ødelegger også benplass i midten.

det var også spurt om soulen, noe som ble besvart. at egolfen liksom koster ny 300k er en tullete påstand som også ble besvart.

brattbakke

#9
Sitat fra: stromifokus på torsdag 09. november 2017, klokken 11:46
at egolfen liksom koster ny 300k er en tullete påstand som også ble besvart.

Hva er det som er tullete? finnes det flere versjoner av bilen? Har fått et tilbud på 300 blank for ribbet og et på 317 med vinterdekk og noe lys-greier. Stemmer godt med prisen på nettsiden også så lurer på hva du mener...
2021 Tesla Model 3 LR, 2020 Nissan Leaf

Mobileum

#10
Sitat fra: stromifokus på torsdag 09. november 2017, klokken 11:46

Sitategolfen er ikke perfekt, langt i fra. acc er slitsomt når man kjører. Vær gang en bil kutter felt så panikkbremser egolfen. Vær gang en bil bremser, panikkbremser egolfen. osv. Ting som den skulle ha reagert på raskt, kommer som panikkbremsing etter 1-2 sekunder. Det kommer av og til feilmeldinger som kan være skremmende i begynnelsen. acc i egolfen er ikke alltid til å stole på og øker ikke komforten nødvendigvis heller, men kan gi mer stress i noen situasjoner.

Hvor mange forskjellige biler med ACC har du kjørt? Oppførselen til e-Golf er helt på linje med Audi, Mercedes, BMW og Volvo.

Sitatcar-net til 1000 kr i året for bli en vurderingssak for den enkelte.

Gratis i 3 år, så kan man utsette avgjørelsen.

Sitatå hurtiglade frosne egolf batterier kan ta timesvis, ikke minutter.

Det er ny type lader i Golf FL, så vi får vente og se. Du refererer til den gamle modellen, og ingen har hittil erfaring med den nye. Spekulasjoner.

Sitatvarmetråder i ruta er plagsomt i lengden og kan ta litt fokus vekk fra veien når man blir blendet.

Tullete

Sitatstørre benplass bak er det ikke i egolfen.

Det er større benplass bak i e-Golf! Riktignok bare 1 cm, men større  :D
.... og hvor er regnsensoren på Soul?

Sitatdet var også spurt om soulen, noe som ble besvart. at egolfen liksom koster ny 300k er en tullete påstand som også ble besvart.

I prislisten står 310.900.-. 3% rabatt klarer man vel å snakke seg til  8)

I de 7 første dagene i oktober ble det levert:

354   Volkswagen   e-Golf 
42     Kia   Soul           

Pussig....

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

geear

Sitat fra: stromifokus på torsdag 09. november 2017, klokken 11:46
siden jeg har skryt mye om egolfen i andre tråder så tar jeg slike påstander som fanboyisme. jeg har vært meget fornøyd med Møller tidligere.

prøv å være mer seriøs i dine innlegg. ikke bland mine innlegg med andre brukere.
Beklager å måtte si det, men Mobileum er ikke den eneste som har irritert seg over de evige repeterende særdeles lite objektive copy og paste-innleggene hvor Soul hylles som guds gave til mennesket og e-Golf er håpløs på alt - og aller mest alt det den har som Soul ikke har. Mobileum var nok bare den som sprakk først.

Sitat fra: stromifokus på torsdag 09. november 2017, klokken 11:46egolfen er ikke perfekt, langt i fra. acc er slitsomt når man kjører. Vær gang en bil kutter felt så panikkbremser egolfen. Vær gang en bil bremser, panikkbremser egolfen. osv. Ting som den skulle ha reagert på raskt, kommer som panikkbremsing etter 1-2 sekunder. Det kommer av og til feilmeldinger som kan være skremmende i begynnelsen. acc i egolfen er ikke alltid til å stole på og øker ikke komforten nødvendigvis heller, men kan gi mer stress i noen situasjoner.
Aldri opplevd dette som problem overhodet verken med Passat eller to e-Golfer. Biler som legger seg inn i mellom oppfatter den om bremser opp og nærmer seg (reell kollisjonsfare) eller om de legger seg inn og kjører raskere, i de tilfellene bremser den ikke i det hele tatt. Og selv om man kjører på aktiv cruise er det lov å bruke to hjerneceller og touche gass eller brems etter behov. Pluss at nødbremsen er uunnværlig, se innlegg over.

Sitat fra: stromifokus på torsdag 09. november 2017, klokken 11:46car-net til 1000 kr i året for bli en vurderingssak for den enkelte.
Min bil er øyeblikk tre år, og har ikke betalt en krone for det så langt. Og selv å ha valget om man vil betale for det er bedre enn å ikke ha det i det hele tatt.

Sitat fra: stromifokus på torsdag 09. november 2017, klokken 11:46å hurtiglade frosne egolf batterier kan ta timesvis, ikke minutter.
Bruke to hjerneceller til å planlegge er også greit, da unngår man disse situasjonene i 99 av 100 tilfeller, både på Soul og e-Golf og alle andre elbiler. Man hurtiglader FØR man parkerer i mange minus, eventuelt starter med nok til at man får kjørt et par mil slik at batteriet har fått opp temperaturen. Jeg har aldri opplevd timesvis hurtiglading.

Sitat fra: stromifokus på torsdag 09. november 2017, klokken 11:46varmetråder i ruta er plagsomt i lengden og kan ta litt fokus vekk fra veien når man blir blendet.
For meg var det helt motsatt, irriterende i ett minutt første gangen, så er det knapt merkbart, og det positive oppveier det negative (skraping husker jeg bare hvor kjipt er når jeg bruker fossilbilen..).

Sitat fra: stromifokus på torsdag 09. november 2017, klokken 11:46
det var også spurt om soulen, noe som ble besvart. at egolfen liksom koster ny 300k er en tullete påstand som også ble besvart.
310k er veiledende listepris med masse utstyr. De aller fleste større firmaer har rabattavtaler med Møller (mine siste to arbeidsgivere har iallfall hatt det), og da får man fort 4-8%, så da er prisforskjellen til Soul 30 lapper? Har aldri hatt en arbeidsgiver med rabattavtale med Kia.

Amatøren

#12
@gr:  :+1:

Konas Caravelle har ACC og ikke problemer med "rare" oppbremsinger. "Henger" litt lenge på bilen foran når den svinger av og slakker av eller bremser. Det fikses lett med et lite gasspådrag.

Den er så fin at jeg gleder meg til e-Golf'en kommer!
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

emmern

e-Golf er bra, men irriterer meg over at ACC bremser ned når en bil foran deg svinger av og ut i en avkjørsel, så tar det lang tid før den setter opp farten. Dette løses med å bare trykke på gassen.

Car-Net er neppe et salgsargument, siden den funker i ny og ne, og som regel ALDRI når du faktisk trenger den (varme opp bilen før du skal haste av sted til jobb, 50% av tilfellene er bilen iskald)

Hadde uansett tatt e-Golf over Leaf. Leaf er grisestygg, og dårlig plassutnyttelse til å være et så "stort" bagasjerom.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

sylwester

Sitat fra: emmern på lørdag 11. november 2017, klokken 18:10
..
Hadde uansett tatt e-Golf over Leaf. Leaf er grisestygg, og dårlig plassutnyttelse til å være et så "stort" bagasjerom.

Det snakke som den nye leafen i denne tråden. Syns du den nye bilen er like stygg som den gamle versjonen?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA