Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny X-eier. Trenger hjelp!

Startet av Clandrel, onsdag 08. november 2017, klokken 21:02

« forrige - neste »

Clandrel

Hei!

Fikk Model X her om dagen.
Kan noen tipse meg om hva man MÅ ha av kabler or å overleve el-hverdagen?

Bruksmønster:
Larvik - Oslo noen ganger i mnd
Larvik - Gaustablikk noen ganger i mnd (her må jeg bruke 10m skjøtekabel)
Ellers småkjøring

Er det slik at man burde ha en ekstra Tesla-lader (hvis den jeg har går i stykker) pluss en Chademo-overgang, så har man det man trenger?

Tusen takk!

/c

spirrevipp

Tror du har alt du trenger såfremt du har mulighet for å lade med vanlig stikk der du overnatter ved Gaustablikk.

Larvik - Oslo er ikke noe problem, du kan lade litt på superlader i Drammen (evt. Holmestrand når den åpner) ved behov.

For min del er status som følger etter litt over 10 måneder i S/X:
- Bortsett fra første uken før jeg fikk ladestasjon hjemme så har jeg ladet med vanlig stikk 4 ganger tror jeg, kun 1 gang hadde jeg faktisk behov for å lade.
- Aldri ladet med Type 2 kabel, men fikk det med den nye bilen
- Aldri ladet med Chademo, men har skaffet meg det nå. Mest mtp Sørlandet-Stavanger, men kommer Superlader ved Ålgård på plass så faller egentlig det behovet bort.
- Aldri brukt blått adapter

Behovet vil selvfølgelig variere endel utifra hvor du kjører, jeg har kjørt mest lokalt (kun hjemmelading), Sørlandet - Gardermoen har god dekning med Superlader, og Danmark/Tyskland som også er godt dekket med Superlader langs rutene jeg har vært.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Clandrel

Takk for svar!

Har dere tips om en vanlig skjøtekabel som holder mål?

/c

MyMuffin

Sitat fra: Clandrel på onsdag 08. november 2017, klokken 22:43
Takk for svar!

Har dere tips om en vanlig skjøtekabel som holder mål?

/c

Sørg for at skjøtekabel er av minimum 2.5mm2 og min IP44 (rett og slett beregnet for utendørs bruk). Generelt så bør lading på skjøteledning være en nødløsning, da er det også viktig å sette ned ladestrømmen (8A).

https://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/kabelforlengere-forgrenere/skjoteledninger/skjoteledning-403152/#tab02

2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

Per-Torben

Ifølge plugshare.com så er det destinasjonsladere i Gaustablikk. Så du kan lade bilen der nok til at du når supercharger på vei hjem. Det er mye bedre løsning enn å lade med skjøyteledning.

Clandrel

Takk!

Vet det. Men det finnes ikke supercharger på vei hjem fra Gaustablikk-Larvik.

C

RaBalder

Sitat fra: Clandrel på torsdag 09. november 2017, klokken 19:14
Takk!

Vet det. Men det finnes ikke supercharger på vei hjem fra Gaustablikk-Larvik.

C

Det er lov å stoppe på en vanlig hurtiglader også. Betale noen kronere for å ...

  • lade på et 22kW punkt.
  • ...og/eller investere i et chademo-adapter slik at du kan lade med 40-50kW på en chademo-lader.

Hvis man ser på også hurtigladere som en kilde til strøm, så er det ikke så verst å være elbilist i Norge  ;)

spirrevipp

Sitat fra: Clandrel på torsdag 09. november 2017, klokken 19:14
Men det finnes ikke supercharger på vei hjem fra Gaustablikk-Larvik.

Kjører du via Porsgrunn så er det superlader, riktignok ikke så langt igjen til Larvik derfra.  ;)

Bare planlegg så du er ladet til 90% når du vender nesen hjemover så skal det vel mye til før du ikke har nok til å nå helt hjem. Skulle det knipe så fulgte vel Type 2 kabel med bilen?
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA