Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil uten batteri?

Startet av Troald, onsdag 08. november 2017, klokken 16:10

« forrige - neste »

Troald

Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

Griffel

Sitat
It could be years, if ever, before scientists from MIT and Lamborghini, which is part of the Volkswagen Group (VLKAF), can overcome the downsides. But the effort would be worth it, said Mauricio Reggiani, Lamborghini's head of research and development.

"At the moment, we are really optimistic," he said.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Karl-Wilhelm

#2
Uten batteri, men med superkondensator i stedet, fordi dagens batterier ikke fungerer i supersportsbiler? Ser for meg at eksotiske batterier blir fortere tilgjenglig enn superkondensatorer, selv om sistnevnte har potensielt fantastiske egenskaper. Setter dog pris på Lamborghini er villig til å investere i denne teknologien selv om de ikke vil gjøre noe fornuftig med den, så kanskje andre vil =)

Og Koenigsegg og McLaren har vel gjort noe fornuftig med de bittesmå batteripakkene som sitter i deres sportsbiler eller ble "we're not talking here about something that's as fast as Lamborghini Aventador. It is massively faster than that, it is faster than anything else I've ever driven by a huge huge margin", uttalelsen til Richard Hammond om Rimac Concept one litt mye å svelge? Disse latterlige kjøretøyene har samme masse, og fosilen får ikke akkurat noen spektakulær rekkevidde heller.
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

jlan

Det ser ikke ut som dette tar av, men kineserene har prøvd superkondensatorer i busser som lader på hvert stopp. Styrken er at de kan lades opp og ut ekstremt fort et høyt antall ganger, men energitettheten er lav.
https://www.supercaptech.com
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

sylwester

En kondensator fungerer litt som et batteri. Den kan "lades" opp ved å tilføre spenning og når strømkilden forsvinner vil kretsene kunne hente energien fra dette. Store strømforsyninger i PC-er har gjerne kondensatorer slik at hvis du skulle slå av og på strømmen kjapt selv eller e-verket er det sannsynlig at PC-en ikke vil restarte siden kondensatoren klarte å holde spenningen i perioden. Komfyren min tåler derimot ikke noe så jeg ser ofte at det har vært ustabilt elnett på at klokka blinker, mens de fleste mikrobasert enheter har klart seg.

Jeg syns det høres spennende ut og jeg tenker det må kunne kombinere dette på en fin måte som gir det beste av to verdener.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Troald på onsdag 08. november 2017, klokken 16:10
Lar dette seg gjøre?

https://e24.no/bil/lamborghini/lamborghini-kan-bli-foerst-i-verden-med-elbil-uten-batterier/24182190
Tror ikke det lar seg gjøre. Superkondensatorer har ikke god nok energitetthet for en elbil med meningsfull rekkevidde. Det inkluderer alt som finnes av eksperimentell teknologi som finnes i alle verdens laboratorier.

Men det er kanskje mulig å få til en kombinasjon av superkondensatorer og batterier. Jeg vet f.eks Bollore Bluecar har benyttet seg av en slik løsning.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

doldis1

 Lar det seg gjøre ? Alt er mulig, men bare hvis tidsvinduet er åpent. For tidlig eller for sent blir ting til
støv og glemmes fort. I mitt hode er 2017 for tidlig

Espen Hugaas Andersen

Greit nok, jeg skal ikke uttale meg om hva som er mulig på lang sikt. Navnet på bilen betyr visstnok tredje årtusen, så de er kanskje fornøyde om de får det til før år 3000...
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Griffel

Tredje årtusen i vår tidsregning er jo det vi lever i, riktig nok helt i starten. Det finnes ikke slik teknologi ennå, men teoretisk er dette mulig.

Ved å bygge karoseriet av karbonrør som samtidig er energilager, får en jo endel volum uten at det går på bekostning av plass og vekt. Men det vil utvilsomt ta sin tid og de første bilene med slik teknologi passer garantert ikke min lommebok.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 09. november 2017, klokken 13:03
Men det er kanskje mulig å få til en kombinasjon av superkondensatorer og batterier.

Ja, regner nesten med at å kombinere batterier og superkondenstatorer kan være en vinnende kombinasjon for denne typen biler. Batteriet for rekkevidde, og kondensatorene for å gi/få raske "burst" med energi, f.eks. ved raske akselerasjoner (som eierne av slike biler formodentligvis vil sette pris på å gå gjort ;) ) eller for å ta i mot store energimengder fra kraftige re-genererende oppbremsinger. Og om det altså lar seg gjøre å "gjemme" kondensatorene som en del av karosseriet så spiller ikke den lave energitettheten så store rollen - spesielt ikke om man altså har ett mer normalt batteri i tillegg.

Sitat fra: Griffel på torsdag 09. november 2017, klokken 15:53
... første bilene med slik teknologi passer garantert ikke min lommebok.

Personlig behøvde jeg ikke gå lengre enn til navnet på fabrikanten før jeg fastslo noe tilsvarende for egen del :p  ... og tror ikke det begrenser seg til "de første bilene" heller ...
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA